PlayStation 4 krijgt meer engine-support

Geomerics heeft aangekondigd dat het bedrijf een belangrijke upgrade van de engine Enlighten heeft uitgebracht. De nieuwe versie richt zich sterk op het vereenvoudigen van de workflow van artiesten die werken aan games. Het ondersteunt nu meer platformen waaronder PlayStation 4.

"Met deze release hebben we ons echt gericht op het vereenvoudigen van de creatie van hoogwaardige verlichting voor kunstenaars die werken aan games voor elk type platform", zegt Geomerics hoofd van de ontwikkeling, dr. Graham Hazel. De lichteffecten van de engine zijn eerder gebruikt in Battlefield 3, Need for Speed: The Run, Eve Online, Medal of Honor: Warfighter en de nog uit te komen Dragon Age 3.

"We zijn verheugd om samen te werken voor PlayStation 4", zegt Geomerics oprichter Dr Chris Doran over de samenwerking met Sony. "De hardware heeft alles waarop we gehoopt hebben voor een next-gen console, en een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de huidige generatie. Real-time globale verlichting was belangrijk voor games die op de huidige generatie hardware moeten draaien, maar het vereist ontwikkelaars om een aantal compromissen te sluiten. Met PlayStation 4 zijn die dagen achter de rug. We kunnen eindelijk de volledige kracht van Enlighten loslaten, en de game-ontwikkelaars laten werken aan PlayStation 4-spellen met veel diepere niveaus van dynamiek en kwaliteit in de belichting in het spel. We kunnen niet wachten om te zien wat ontwikkelaars produceren met Enlighten."

Geomerics heeft nu het pakket uitgebreid met runtime-ondersteuning voor PlayStation 4, naast de al grote lijst met daarop pc, Linux, Mac en de huidige generatie consoles zoals de Xbox 360, PlayStation 3, Wii U en PlayStation Vita. Ook mobiele platformen worden nu ondersteund met iOS en Android. Wat de engine zoal kan? Zie de techdemo hieronder.