'Skullgirls is niet seksistisch'

De ontwikkelaars van het vechtspel Skullgirls verdedigen zich tegen aantijgingen dat de game seksistisch zou zijn. De medewerkers van gamestudio Reverge Labs zijn van mening dat er een verschil is tussen een seksistische en een sexy game. Dat zegt grafisch designer Alex Ahad op zijn weblog.

"Een game is pas seksistisch als de sexy vrouw als opvulling gebruikt wordt. Speelt zij de hoofdrol dan is het hooguit sexy", meent de designer. De lading van een seksueel getint ontwerp is afhankelijk van de kracht en de rol van het personage. Ahad erkent wel dat zijn tekenstijl misschien niet voor iedereen geschikt is.

Skullgirls is een vechtgame waarin meisjes, die uit een Japanse animatiefilm lijken te komen, tegen elkaar vechten. Elk van de meisjes beschikt over bovennatuurlijke krachten, bijvoorbeeld paardenstaarten in de vorm van gigantisch vuisten of een hoofd dat losgemaakt kan worden van de romp om zelfstandig een aanval in te zetten.

In een maandag gepubliceerd interview op de website Eurogamer stelde leidinggevend ontwikkelaar Peter Bartholow nog dat het spel onmogelijk seksistisch kan zijn omdat een vrouw aan het hoofd van het ontwerp staat. "Ik wil duidelijk maken dat dat geen valide argument is", schrijft Ahad op zijn eigen weblog. Het zijn volgens hem keuzes van het team en het geslacht van de bedenker is daarbij niet relevant.


'Skullgirls is niet seksistisch'