Whiting geeft uitleg over DRS-verbod

FIA-directeur Charlie Whiting heeft uitleg gegeven waarom zijn organisatie het gebruik van het Drag Reduction System in Eau Rouge heeft verboden. Normaal kunnen rijders het systeem over het hele circuit gebruiken in de trainingen en kwalificatie, maar net als in Monaco is er nu een beperking.

In België geldt net als in Monaco dat er een veiligheidsrisico voor het gebruik van het systeem geldt. Eau Rouge op naar Raidillon waar vele krachten op de auto komen is veel neerwaartse druk vereist. Een aantal Formule 1-coureurs denken dat de beweegbare vleugel niet voor problemen kan zorgen, maar de FIA wil een gebrek aan grip voorkomen en crashes zoals Jacques Villeneuve en Ricardo Zonta voor BAR hadden voorkomen.

"We willen voorkomen dat coureurs die door Eau Rouge rijden denken dat hun vleugel dicht staat terwijl dit misschien niet zo is. We denken hiermee de juiste voorzorgsmaatregel genomen te hebben voor een dergelijke snelle en veeleisende bocht als Eau Rouge," zei Whiting in een korte verklaring.