Consumentenvertrouwen VS stijgt meer dan verwacht

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in maart harder gestegen dan verwacht, zo blijkt vandaag uit cijfers van onderzoeksinstituut Conference Board. De index steeg naar 52,5 in maart, van 46,0 in februari. Economen, vooraf geraadpleegd door Dow Jones, verwachtten dat de index in februari uit zou komen op 51,0.

Het consumentenvertrouwen geldt als een belangrijke barometer voor de consumentenbestedingen, die goed zijn voor tweederde van de omvang van de Amerikaanse economie.

De deelindex die de mening van de Amerikaanse consument over de huidige economische situatie weergeeft, steeg tot 26,0 van 21,7 een maand eerder.

De verwachtingsindex, die de verwachting voor de komende zes maanden weergeeft, steeg tot 70,2 van 62,9 in februari.

Als maatstaf voor het vertrouwen wordt het jaar 1985 genomen, dat op 100 punten is gezet, doordat er in dat jaar geen sterke schommelingen waren.

Conference Board geldt als een onafhankelijk non-profit onderzoeksinstituut dat indices berekent voor het Amerikaanse ministerie van handel. Voor de berekening van het consumentenvertrouwen benadert de Conference Board 5.000 huishoudens.