De reglementswijzigingen

De FIA heeft de afgelopen tijd heel wat reglementswijzigingen doorgevoerd, maar wat houden ze nu precies in?

De reglementswijzigingen zijn er niet alleen om de sport aantrekkelijker te maken, maar een groot gedeelte is ook toe te kennen aan kostenbesparing. Dit om meer teams als Prost en Arrows van de ondergang te redden.

Een overzicht:

* De kwalificatie wordt voortaan over de vrijdag en de zaterdag verdeeld. Elke coureur krijgt, per kwalificatie sessie, één vliegende ronde om een tijd neer te zetten. Op vrijdag gaat de coureur die in 2002 kampioen is geworden, Michael Schumacher dus, als eerste de baan op. Daarna nummer 2 etc.
De snelste van de vrijdagkwalificatie mag tijdens de zaterdagkwalificatie als laatste de baan op. De uitslag van deze kwalificatie bepaalt de startopstelling voor de race.

* Na de kwalificatie gaan alle auto's naar het parc fermé. Hierdoor kunnen teams geen wijzigingen doorvoeren op de auto (bijvoorbeeld tanken, instellingen veranderen) en ook is het dus niet mogelijk om een compleet andere auto in te zetten.

* De eerste acht coureurs in de race krijgen punten. Ze krijgen respectievelijk 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt(en).

* Minardi, Jaguar, Jordan en Renault hebben de mogelijkheid aangegrepen om op vrijdagochtend twee uur extra te gaan testen. Hiervoor mogen ze gedurende het seizoen echter maximaal 10 dagen testen.

* Vanaf de Grand Prix van Groot Brittanië (20 juli) is het gebruik van elektronische hulpmiddelen verboden. Traction en launch control behoort dus tot het verleden. Ook kunnen de technici geen instellingen elektronisch veranderen tijdens de race.

* De teams mogen geen reservewagen meer gebruiken.