Film 'Wit Licht' goud dankzij truc

Vernietigende kritieken krijgen op je film en toch meer dan 100.000 bezoekers trekken: het is Marco Borsato gelukt in nog geen twee weken. Waar Thijs Römer het moest doen met slechts 100 bezoekers weet de zanger uit Alkmaar hordes mensen naar zijn War Child-pamflet Wit Licht te trekken, toch niet de meest gezellige kerstfilm van 2008.

Dat de film een succes is komt echter door een slimme marketingtruc. De honderdduizenden bezoekers van zijn concert Wit Licht konden namelijk hun concertticket ook als bioscoopticket inleveren. De bezoekers betaalden hier een hogere entreeprijs voor: vergeleken met de concerten van 2006 kostte het concert 13 euro meer.

Wit Licht gaat over een naïeve kok die, nadat het vriendje van zijn zoon kindsoldaat wordt, zich ontpopt tot een soort Jack Bauer in Afrika. Sterker nog, de film lijkt qua verhaal op 24: Redemption, maar ook op Blood Diamond. Hoeveel mensen zonder concertkaartje de film hebben bezocht is niet bekend.



Trailer Wit Licht