Schooldirecteur bepaalt wat bestuur beslist
In de verhoudingen tussen overheid en schoolbesturen krijgen de besturen steeds meer autonomie. Zo mogen ze, naast bestaande taken als het personeelsbeleid en het beheer van het gebouw, beslissen over de voor- en naschoolse opvang en de kwaliteit van het onderwijs. De meeste schoolbesturen zijn volgens het SCP blij met de vrijheid die ze van het ministerie van Onderwijs krijgen.
Schoolbesturen mogen hun eigen beleid voeren, maar laten dit veelal over aan de directie van de school. Zo vindt 71 procent van de onderzochte schoolbesturen dat zij zich op de achtergrond moeten houden en de scholen moeten laten doen waar ze goed in zijn. Zij willen vooral 'sturen op afstand'.
Het SCP onderzocht de manier waarop scholen hun toenemende autonomie benutten en welke inhoudelijke, organisatorische en strategische keuzes ze maken. Het blijkt dat de schooldirecties in de meeste gevallen het initiatief nemen over veranderingen in de kwaliteit van onderwijs of het financiële beleid. De besturen nemen vervolgens formeel het besluit.