EA Bashing

Electronic Arts, de grootste uitgever en ontwikkelaar van games in de wereld boert op dit moment goed. De vele top tiens met best verkochte spellen worden voor een groot gedeelte gevuld met games van EA, licenties worden haast per dozijn opgekocht en er zijn plannen en pogingen om verschillende concurrenten geheel of gedeeltelijk over te nemen. Misschien is het dat succes jaloezie oproept maar op veel plaatsen, ook hier, wordt EA als de grote boeman van de gamingindustrie afgeschilderd en is het negatieve commentaar niet van de lucht. Het bedrijf zou zijn medewerkers uitbuiten, alleen nog maar aan de centjes denken en met zijn agressieve marketingstrategie een monopoliepositie proberen af te dwingen zonder te letten op kwaliteit en innovatie.

Vroeger, in een grijs verleden werden computerspelletjes gemaakt door een stel hobbyisten op een zolderkamer. Met een man of vijf kon je een compleet spel in elkaar zetten in een half jaar of minder waarna je met wat advertenties in bepaalde gamesmagazines de marketing ook gehad had. Verkocht je dit spel 100.000 keer had je de ontwikkelingskosten makkelijk terugverdiend en kon je met z'n allen ook nog een hele poos op vakantie. Tegenwoordig werken er aan een beetje game zo'n 50 tot 100 mensen die vaak een jaar of zelfs meer bezig zijn. Marketing is een vak apart, de pers wil op leuke tripjes, advertenties in allerlei tijdschriften zijn niet genoeg, ook tv-reclames moeten uitgezonden worden. Daarnaast moet je wereldwijd de pers voorzien van genoeg exemplaren zodat ze hopelijk aardige stukjes over je spel willen schrijven zodat er hopelijk een miljoen exemplaren verkocht worden waardoor je als bedrijf in iedere geval uit de kosten bent en kunt beginnen aan een nieuw spel. Games zijn al lang geen spelletjes meer, het moet geld opbrengen. En getuige de lange rij van failliete ontwikkelaars van de laatste jaren gebeurt dat lang niet altijd. EA bestaat al een flink aantal jaren en heeft kennelijk, als een van de weinige ontwikkelaars, door hoe het spelletje tegenwoordig gespeeld moet worden. Ondanks een negatieve omzetwaarschuwing deze week, is de omzet van EA dit jaar 3.1 miljard dollar. Dat is een gigantisch bedrag, meer dan welk ander bedrijf in de gamingindustrie dan ook en laat zien dat EA op de goede weg is. Het bedrijf verdient geld en geeft spellen uit met voldoende kwaliteit om door het mainstream publiek gekocht te worden.

En dat is ook precies wat EA wil. EA is niet een bedrijf dat ons ineens met waanzinnige innovatieve games gaat verrassen. Het bedrijf wil verkoopgaranties om zijn aandeelhouders tevreden te houden en een baan te kunnen garanderen voor zijn 4400 werknemers. Dat een klein deel van de die hard gamers, al dan niet terecht, op EA loopt te zeiken als grote verpester van de industrie zal EA een zorg zijn. Hun games zijn niet voor deze doelgroep, die kopen wel wat van Ubisoft of Blizzard. Met een uitgekiende marketingstrategie bereikt EA precies de groepen waar ze wel games aan verkopen. De wat simpelere gamers die gewoon een relatief makkelijk te leren spelletje willen spelen wat in het straatje past van de snackcultuur die we overal om ons heen zien. Er moet een cool "plaatje" (filmlicentie, voetballer) op staan en het moet herkenbaar zijn in de manier waarop je het speelt en de klant is tevreden. Een Katamari Damacy of een Perimeter verkoop je niet in grote hoeveelheden aan het grote publiek en zul je dus ook niet aantreffen bij EA.

Afgelopen dinsdag kwam het nieuws naar buiten dat Bertelsmann, een bedrijf dat in andere takken van de entertainmentindustrie erg groot is, misschien wel plannen heeft om EA over te nemen. Het zou hiermee in een keer grote voet aan de grond krijgen in de gamesindustrie en dit kunnen gebruiken om bijvoorbeeld bepaalde muzikanten of tv-programma's te koppelen aan games en andersom. De entertainmentgigant die nog groter wordt. Goed voor beide bedrijven, dat zonder twijfel. Maar of wij daar uiteindelijk ook beter van worden? En wordt de gamingindustrie überhaupt beter van EA? Dat ligt wat lastiger. EA zal niet het bedrijf zijn dat gamen naar een nieuw niveau zal brengen maar alles zo veel mogelijk bij het oude laten. Wil je vernieuwing zul je naar een ander bedrijf moeten kijken maar het is nog maar de vraag of die het gaat lukken. De kans bestaat dat deze geen of weinig aandacht zullen krijgen door de marketingstrategieën van EA of vroegtijdig overgenomen zullen worden. Maar aan de andere kant creëert EA wel heel veel mogelijkheden binnen de industrie en zorgt het voor een vergroting van de markt die ervoor zorgt dat bijvoorbeeld wij, als games.fok.nl, leuke dingen kunnen doen voor onze users. Een belangrijk deel van de prijzen van de prijsvragen komt bij EA vandaan, bepaalde events (perstrip naar Timesplitters in de UK, FIFA Interactive Worldcup in de Arena, EA World in Utrecht) zijn allemaal van EA. En dit soort dingen zorgen er wel voor dat de industrie groter en volwassener wordt.

Waar volgens mij het probleem zit is dat de gamingindustrie geen "arthouse"-stroming kent. Het schijnt er wel te zijn maar dit zit nog veel te veel in de underground. Zodra het mogelijk wordt om voor veel minder geld nieuwe en innovatieve games te maken voor een kleiner, elitair publiek is de gamingindustrie pas echt volwassen. Vergelijk het maar met de filmwereld waarin in Hollywood de grote blockbusters gemaakt worden voor het mainstream publiek terwijl er veel kleinere producties gemaakt worden die vertoond worden in filmhuizen voor een veel kleiner publiek. Misschien dat het gaat komen als tegenbeweging op de steeds verdergaande groei van EA en de uitgevers en ontwikkelaars die in hun voetsporen volgen.