CD: Black Stone Cherry - Folklore and Superstition

De zomerhit van 2008 is ongetwijfeld in handen van Kid Rock. Totaal onverwacht heeft hij, met een zwaar op 'Sweet Home Alabama' leunend deuntje, overal ter wereld de hitlijsten bestormd. Is dit een eenmalige treffer of juist de revival van de southern-rock? Voor Black Stone Cherry zou dat laatste -vanwege hun zuidelijke inslag- niet slecht uitkomen. Hun tweede album Folklore and Superstition komt dan in dat geval precies op tijd.

De band uit Edmonton, Kentucky brak vorig jaar voorzichtig door bij het Amerikaanse (hard-)rock-publiek. Met hun mix van southern rock, post grunge en blues lieten ze een ander geluid horen dan de meeste van hun Amerikaanse generatiegenoten. Het titelloze debuutalbum was in ieder geval een aardige binnenkomer voor een paar jochies uit de moerassen van het Amerikaanse Zuiden.

Volgens de clichés zou de opvolger een stuk volwassener moeten zijn en daar voldoet het ook aan. Op Folklore and Superstition horen we weer de typische rollende riffs, de blueszang van Chris Robertson en de southern 'feel'. Het belangrijkste verschil echter, is het niveau van de songs. Daarin hebben ze meteen een paar stappen vooruit gezet. 'The Bitter End', dat gedragen wordt door de stuwende ritmesectie, is wat dat betreft het hoogtepunt van het album. Er staan ook wat meer ballades op -niet dat dat een garantie is een goede song trouwens- die zorgen dat dit album afwisselender is dan het debuut. 'Things my Father Said' en 'You' zijn overigens een knieval voor de vrouwelijke fans van de band. Die smeekten namelijk voor meer 'gevoeligere' nummers. Vrouwen...

Maar het zuidelijk handelsmerk wordt zeker niet verloochend. 'Long Sleeves' (over de Amerikaanse strijders in Somalië) is geïnspireerd door ZZ-Top terwijl 'The Key' flirt met country. De bluesgrass-invloeden zijn gewoon niet te negeren. Qua heavy riffs en pure rock zit je dan weer goed met 'Devil's Queen' (dat verdomd veel weg heeft van 'You Could be Mine' van Guns 'N Roses) en 'Ghost of Floyd Collins'.

Black Stone Cherry heeft zich met Folklore and Superstition bewezen dat het geen eendagsvlieg is. Met een beetje geluk komt die revival er en zullen de stadions zich vanzelf vullen. Black Stone Cherry is er klaar voor.

Black Stone Cherry op MySpace

Label: Roadrunner Releasedatum: 19 augustus 2008