Senran Kagura: Reflexions

Senran Kagura is altijd duidelijk geweest waar het in de games om gaat: actie gecombineerd met anime-meiden met enorme tetten die in sensuele posities op het scherm te zien zijn. De hack&slash-games zijn vaak nog erg tof om te spelen, maar er zijn ondertussen flink wat spin-offs die hit-or-miss zijn. Senran Kagura Peach Beach Splash is bijvoorbeeld een vermakelijke shooter met de meiden in bikini's die met allerlei waterpistolen los gaan op elkaar. De miss hebben we hier in handen: Senran Kagura Reflexions.

Senran Kagura Reflexions is geen actiespel, maar gaat juist de intieme kant op. Een van de meiden, Asuka, is haar geheugen kwijt en jij moet haar helpen weer alles te herinneren. Dat doe je door middel van hand-reflexologie, waar de titel ook van afgeleid is. Asuka laat weten wanneer je het goed doet, of wanneer je voor niets op een plek loopt te strelen. Daarna wordt het nog meer awkward. Streel je haar op een specifieke plek, dan speel je een minigame vrij waarin je Asuka op hele andere plekken kan strelen en vast grijpen. 'Win' je de minigame, dan speel je weer een stukje geheugen vrij.

Senran Kagura Reflexions (Foto: Marvelous EU)

Je krijgt in zo'n minigame een hulpstuk om Asuka stevig te masseren. Er is een meter die je in een korte tijd moet vullen om de minigame te winnen. In het begin zijn er alleen je handen, een roller en een borstel. Door met je Joy-Con in het juiste ritme te bewegen kun je zorgen dat Asuka het fijn vindt. Ga je te hard, dan doet het pijn en vult de meter niet. Ga je te zacht dan doet het haar niets en krijg je de meter ook niet voller. Het is bijna knap als je een minigame verliest.

Niet heel veel later speel je de vibrator vrij. Nou ja, het lijkt erop, maar je stopt 'm niet waar het licht niet schijnt. Wel zet je die bijvoorbeeld op de buik van Asuka en dan trilt het ding, en daardoor ook de borsten. Fanservice, lewd. Maar voor een fanservice schiet de game ook te kort. Er zijn heel weinig hulpstukken. Asuka of een van de andere DLC-meiden zijn niet te vinden in echt schokkende posities. Criminal Girls had ook seksueel getinte minigames om je vrouwelijke team te upgraden en die games gingen al verder dan dit. Er zijn niet eens heel veel minigames. Met een uurtje ben je wel uit gemasseerd en heb je een einde vrijgespeeld.

Een ander probleem van Senran Kagura Reflexions is dat je gebruik kan maken van minder precieze motion-controls. Dat is knap voor een spel waar je maar een ding moet doen: een meid masseren. De testers van de game moeten vrijgezel zijn. Gelukkig kun je ook met de normale sticks en knoppen werken, maar dat is natuurlijk niet 'immersive'. Met wat meer moeite om de controls toch in de vingers te krijgen kun je knijpen, aanraken, masseren en een beetje tikken uitdelen op bijvoorbeeld kont of borsten. Asuka geeft het dan wel aan het niet fijn te vinden, maar je kunt gewoon doorgaan. Je mag haar zelfs nat spuiten. Met een waterpistool, wat dacht je dan?

De lol is er al snel af, zelfs voor een fanservice. Je kunt op zoek gaan naar verschillende plekjes waar Asuka dan anders op reageert. Dat zie je aan de kleur die vrijkomt. Dat zou de herspeelbaarheid moeten vergroten: als je je focust op een kleur dan speel je ook een ander einde vrij. Nu zijn de eindes vrijwel altijd variaties van elkaar, dat motiveert niet om ze allemaal op te gaan zoeken. Sterker nog, het spel geeft je zelfs de optie om de minigame compleet over te slaan. De makers hebben zelf al door dat de gameplay erg monotoon is, dat is wel duidelijk als je zo'n optie inbouwt.

Op papier is Senran Kagura Reflexions zo'n game die je niet op je Switch in publieke ruimtes moet gaan spelen. In de praktijk is het spel eigenlijk een game die je helemaal niet moet spelen. Nu verwacht ik geen hoogstaande gameplay als ik meiden moet masseren, maar hier is compleet geen moeite in gestoken. De motion-controls werken niet eens fijn, iets wat je toch wel verwacht van de normaal vrij precieze registratie van beweging en HD Rumble van de Joy-Cons. Er is weinig variatie in dames en minigames. En in de paar die er zijn is er geen uitdaging te vinden. Als de makers je zelfs de optie geven minigames maar meteen over te slaan weet je wel hoe laat het is. Senran Kagura is mijn guilty pleasure, maar deze spin-off is onnodig, zelfs als fanservice. Mocht je me niet geloven: Senran Kagura Reflexions is nu uit op Nintendo Switch.