Film: Iron Man

Na het succes van Spider-Man heeft Marvel niet stil gezeten. Met enige regelmaat verschijnen er sequels en nieuwe franchises. Dit keer is het de beurt aan Iron Man. Dat Marvel vertrouwen heeft in deze nieuwe film blijkt wel uit het feit dat het de eerste film is die ze zelf volledig financieren. Met een budget van rond de 180 miljoen dollar is het te hopen voor hen dat de film het goed doet. Geregisseerd door Jon Favreau, die de meesten eerder zullen herkennen van zijn werk als acteur. Voor de cast werd er dit keer gekozen voor talent in plaats van grote namen. Vanwege zijn tumulteuze verleden is de keuze voor Robert Downey Jr. een gok voor de makers. Op papier lijkt hij geboren om de rol van Tony Stark/Iron Man op zich te nemen, maar is het vertrouwen van Marvel terecht?

Hoe het begint
Tony Stark (Robert Downey Jr.) is een zeer rijke zakenman, die zijn geld verdient met het maken en verkopen van wapens. Tijdens een reis naar Afghanistan om daar zijn nieuwe raketten te demonstreren aan potentiële kopers wordt het konvooi waarin hij reist aangevallen en wordt hij gevangen genomen. Zijn ontvoerders willen dat hij een raket bouwt, maar Tony kiest er voor om in plaats daarvan te werken aan een gepantseerd pak wat hem kan helpen ontsnappen. Na zijn ontsnapping keert hij terug naar Amerika waar hij besluit te stoppen met het maken van wapens. Dit zet kwaad bloed bij zijn zakenpartner Obadiah Stane (Jeff Bridges) en beste vriend Jim Rhodes (Terrence Howard), ook zijn secretaresse Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) gelooft in eerste instantie niet in zijn goede bedoelingen. Tony Stark besluit zijn pak verder te ontwikkelen en dat blijkt geen slechte keuze te zijn naar mate de spanningen met zijn zakenpartner oplopen.

Helden worden niet geboren
In elke nieuwe superheldenfilm wordt er veel tijd besteed aan het ontstaan van de superheld. Iron Man is daar geen uitzondering op, dit keer alleen geen radioactieve spin of kosmische straling waardoor de hoofdpersoon superkrachten krijgt. Tony Stark ontwerpt en bouwt het pak zelf, dit gaat natuurlijk met het nodige vallen en opstaan. Meerdere malen levert dit dan ook komische situaties op. Het acteertalent van Robert Downey Jr. komt hier dan ook goed naar voren, hij heeft een geweldige timing. Daarnaast lukt het hem om sympathie op te wekken voor de narcistische zakenman die Tony Stark is. Het ontstaansverhaal duurt alleen net te lang voor de karakterontwikkeling die er in zit. Jeff Bridges met een geschoren hoofd en een baard is even wennen, maar naar mate de film vordert komt hij goed in zijn rol van slechterik. Gwyneth Paltrow speelt de secretaresse van Tony Stark die haar leven ondergeschikt heeft gemaakt aan dat van hem, ook al hint ze af en toe dat ze wel degelijk een eigen leven heeft. Daarnaast is zij het onderwerp van het haast wel verplichte liefdessubplot. Gelukkig wordt dat deze keer op zo’n manier gedaan dat het niet ergerlijk is en zelfs enigszins verfrissend. Het talent van Terrence Howard wordt in deze film nog niet optimaal benut, zijn rol is daar niet groot genoeg voor, iets wat ongetwijfeld gaat veranderen in de volgende delen. Zijn karakter Jim Rhodes hint daar zelf al naar in de film. De fans van Iron Man en het Marvel universum zullen sowieso vele verwijzingen tegen komen.

Ze worden gemaakt
Na het zien van onder andere Transformers koos Jon Favreau ervoor om de special effects van de film te laten verzorgen door de mensen van Industrial Light and Magic. Geen slechte keuze, de special effects zijn erg mooi en Iron Man ziet er levensecht uit. Dat is maar goed ook want het komt maar al te vaak voor dat tegenvallende special effects de hele film omlaag halen. De actiescenes zitten vol spektakel, het enige teleurstellende is dat ze vaak snel voorbij zijn. Het ziet er allemaal zo gelikt uit, dat je er eigenlijk meer van wil zien. Ook de filmmuziek die gebaseerd is op rockmuziek werkt goed mee aan de algehele sfeer van de film.

Op naar de volgende delen
Iron Man kan in het rijtje met Spider-Man en X-Men geschaard worden. De film is entertainend en heeft mooie special effects. Het casten van Robert Downey Jr. in de rol van Tony Stark is een erg goede keuze. Hij is perfect voor de rol en dat laat zich goed zien in de film. Zelf zou hij wel 15 films rond het personage willen maken. Voorlopig zijn er nog twee gepland. Wat helemaal niet erg is. Nu het eerste deel met het ontstaansverhaal achter de rug is, kunnen ze helemaal los gaan met het tweede deel, wat dan ook de potentie heeft om nog beter te worden.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 01 Mei 2008
Kijkwijzer: Waardering film: