Blu-ray: Dead Man Down

Regisseur Niels Arden Oplev maakte vooral naam met Män som hatar kvinnor (Mannen die vrouwen haten). In de tv-wereld maakte hij de overstap naar Amerika al door drie afleveringen van Unforgettable te regisseren en met Dead Man Down zette hij dit jaar zijn eerste Amerikaanse film neer. Hoe bevalt deze film op blu-ray?

Dead Man Down gaat over Victor (Colin Farrell). Hij verloor zijn gezin bij een aanslag en sindsdien begeeft hij zich in de buurt van crimineel Alphonse (Terence Howard). Victor is uit op wraak en tijdens zijn zoektocht ontmoet hij buurvrouw Beatrice (Noomi Rapace), die hoopt hem te kunnen gebruiken bij haar zoektocht naar wraking voor een auto-ongeluk.

dead man down

Aan ambitie heeft het de Deense regisseur hierbij niet gelegen. Dead Man Down is namelijk in de markt gezet als neo-noir. Een lastig genre dat je nauwelijks voorbij ziet komen, waarbij de kunst is misdaad, intrige, plottwists en een trage doch spannende ontluiking van een mysterieuze plot tot een samenhangend geheel te smeden. Helaas slaagt Oplev er niet in de film voor de volledige twee uur boeiend te houden.

Nu lukt dat Oplev slechts deels. Wellicht was het beter geweest de film met een minuutje of twintig in te korten, want het lage tempo is in deze film een storende factor. Meer nog dan een noireske film is Dead Man Down nu een wraakfilm geworden met een zeer behoorlijke sfeer, maar die niet alle touwtjes even strak aan elkaar weet te knopen. Het wordt niet vervelend, maar Dead Man Down kent ook geen memorabele pieken.

dead man down

De film kan gelukkig wel bouwen op een meer dan degelijke cast. Met Colin Farrell, Noomi Rapace, Terrence Howard en Dominic Cooper is er dan ook aardig wat acteertalent aanwezig en dat is te zien. Ze excelleren dan misschien wel niet, maar ze doen het op zijn minst meer dan behoorlijk. Ondanks het lage tempo zijn vooral zij het – samen met de toch prima sfeer – die de film boeiend weten te houden.

Beeld/Geluid

Als neo-noir is het beeld uiteraard erg belangrijk. In Dead Man Down wordt veel met donkere plekken en schaduwen gewerkt. Dit komt op de blu-ray erg goed tot zijn recht. Voorwaarde hiervoor is wel dat je over een goede tv beschikt die zwarte kleuren ook als zwart laat zien en niet als donkergrijs. Aan de kwaliteit van het schijfje ligt het dus zeker niet.

dead man down

Extra’s

Die zijn er niet. Er is zelfs geen hoofdmenu: de film begint direct zodra enkele trailers, waaronder eentje van het eveneens recent op blu-ray verschenen Bullet to the Head, voorbij zijn gekomen.

De poging van Niels Arden Oplev een sterke neo-noir neer te zetten is slechts deels geslaagd. Een laag tempo is niet per definitie slecht, maar in Dead Man Down leidt het wel degelijk af van de essentie. De kwaliteit van de blu-ray is echter goed en de beelden zien er prima uit, dus uiteindelijk is de film behoorlijk geschikt als tussendoortje op een grauwe herfstdag. Maar als kijker kun je haast niet anders concluderen dan dat hier toch echt iets meer in had gezeten.