Film: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

In 2002 gingen er geruchten dat er een film zou worden gemaakt rond de Disney-attractie Pirates of the Caribbean. Een jaar later ging de film Pirates of the Caribbean: The Curse of The Black Pearl in première en werd het een groot succes. De eerste film bracht bijna 500 miljoen euro op. Het vervolg, Dead Men's Chest, ging daar ruim overheen met een opbrengst van bijna 750 miljoen euro. At World's End kwam daar dicht in de buurt, maar kon het succes net niet evenaren. Lang was het onduidelijk of de serie een doorstart kreeg, maar nu kunnen de Piratenfans eindelijk hun held Jack Sparrow weer zien in Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides.

Kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) is terug! Dit keer kruist hij zijn wegen met de mysterieuze vrouw Angelica (Penélope Cruz), die hij nog kent van een eerdere relatie. Hij valt als een blok voor haar charmes, maar al snel blijkt dat ze hele andere bedoelingen heeft met Jack. Ze dwingt hem aan boord te gaan van het schip van Blackbeard (Ian McShane), om op zoek te gaan naar de 'Fountain of Youth'. Een onverwacht avontuur staat op het punt te beginnen. Jack weet niet wie hij meer moet vrezen: de mysterieuze Angelica of de angstaanjagende Blackbeard.

In het verhaal van de Pirates-serie zijn een aantal personages verdwenen. Keira Kneightley als Elizabeth Swann en Orlando Bloom als Will Turner keren beiden niet terug in het vierde deel. Ook regisseur Gore Verbinski heeft zijn taak overgedragen aan Rob Marshall (Chicago). Opvallend is dat nergens in de film wordt gerefereerd aan Elizabeth of Will. Ze worden niet genoemd en er is zelfs geen subtiele opmerking over hen.

Je zou dus kunnen stellen dat dit niet echt een vervolg is, maar een alleenstaande film. Kapitein Barbossa (Geoffrey Rush) keert wel gewoon terug en is ditmaal in dienst van de militaire vloot van Engeland. Zowel Geoffrey als Johnny leveren wederom een goed staaltje acteerwerk af. De typische bewegingen en humor van Jack Sparrow zijn onveranderd en leveren de grote kracht van de film.

Het vierde deel is geheel in 3D opgenomen, waardoor we niet onder de hype van 3D vandaan komen. In een aantal bioscopen draait de film ook in 2D, maar aan te raden is om Pirates 4 in 3D te gaan bekijken. Vooral de scènes op zee zijn prachtig met driedimensionale beelden. Dat zijn helaas de weinige positieve punten aan het vierde deel. De film is veelal een opstapeling van spectaculaire gevechtsscènes, waar je na een half uur wel klaar mee bent.

Tevens is het gemis van Elizabeth en Will groot, die de nieuwe personages niet kunnen opvullen. Blackbeard is een interessant karakter, maar daar wordt helaas te weinig mee gedaan. Angelica heeft te weinig inhoud om echt iets te kunnen toevoegen aan het verhaal. De gebeurtenissen missen de magie van de eerste drie films en daar kan Jack Sparrow helaas niets aan veranderen.

Jack Sparrow is terug en dat is meteen duidelijk. Johnny Depp heeft zijn personage niet veranderd en gaat op dezelfde voet door. Van de typische Sparrowhumor gaan de fans weer smullen. Helaas kunnen de nieuwe karakters de leegte niet opvullen van Elizabeth en Will en missen de gebeurtenissen de magie die er ontstond uit de eerdere films. Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides is een aardige film geworden, maar niet meer dan dat.