Bordspel: Kolonisten van de Lage Landen

Een van de best verkochte bordspelen van de afgelopen tien jaar is ongetwijfeld De Kolonisten van Catan. Het spel, dat werd bedacht door de Duitser Klaus Teuber en in 1995 werd uitgebracht, is inmiddels -in verschillende varianten- ruim elf miljoen keer verkocht. Eens in de zoveel tijd komt er een nieuwe versie of toevoeging voor het spel op de markt en dit najaar was het de beurt aan De Kolonisten van de Lage Landen, een variant waarbij Nederland en België centraal staan. 999Games heeft het spel dit najaar op de markt gebracht, ruim op tijd om de Sint te inspireren.

Op het eerste oog lijkt De Kolonisten van de Lage Landen amper op het originele spel. Er wordt gespeeld met een vast speelbord, terwijl het origineel met een telkens wisselend speelveld wordt gespeeld. Daarnaast zijn de locaties van de steden in dit spel elk spel hetzelfde, terwijl de traditionele versie de spelers laat beslissen waar ze hun nederzettingen bouwen. Het doel van het spel is overigens wel vrij gelijk gebleven; de eerste speler met een bepaald aantal overwinningspunten wint het spel. Deze punten kunnen verzameld worden door nederzettingen te bouwen (een bekende manier), maar daarnaast kun je ook punten verzamelen door monumenten te bouwen in de grootste steden. Het bouwen van nederzettingen kost de spelers de gebruikelijke bouwstoffen: wol, graan, steen, erts en -speciaal ontwikkeld voor dit spel- vissen.

Qua gameplay is De Kolonisten van de Lage Landen vergelijkbaar met de originele Kolonisten, maar het spel biedt minder afwisseling. Doordat de steden op vaste plekken staan (logisch bij een topografisch georiënteerd spel) is er minder afwisseling bij het herhaaldelijk spelen. Wat dit spel erg interessant maakt, is de mooie uitvoering van het spelbord, waardoor je als rechtgeaarde Hollander (of Belg) wat meer verbondenheid voelt met de locaties die je probeert te bebouwen. Het bouwen van monumenten is aardig gevonden door de spelontwikkelaar, maar de uitvoering is vrij mager; in plaats van miniaturen van echte monumenten zijn er slechts houten pionnetjes toegevoegd.

Als je een liefhebber bent van de originele Kolonisten van Catan dan zal deze variant je zeker aanspreken. Het bord is mooi vormgegeven, de inhoud van het spel lijkt redelijk op het origineel en je kunt nieuwe tactieken ontwikkelen om je tegenstanders te slim af te zijn. Er zijn echter ook een paar (kleine) minpunten. Zo heb je minder invloed op het spelverloop dan bij de gewone Kolonisten en had er iets meer aandacht besteed kunnen worden aan het uitwerken van de monumenten. De adviesprijs is wat aan de hoge kant, maar voor de Sint is het spel nog best betaalbaar (iets onder de veertig euro).

Label: 999 Games Releasedatum: najaar 2009 Spelers: 3-6 Leeftijd: vanaf 12 jaar. Waardering::