Film: Valkyrie

Film • Geschreven door Joris (Scylla) op 21-01-2009 @ 16:30
print 
Het Nederlandse filmpubliek wachtte al een tijdje tot het moment dat Neerlands' glorie Carice van Houten eindelijk eens in een grote Hollywoodproductie zou mogen schitteren. Nu Valkyrie in de bioscopen te zien is, is het dan eindelijk zo ver. In deze film speelt ze Nina von Stauffenberg, vrouw van diegene waar het allemaal om draait in deze film: Claus von Stauffenberg, gespeeld door Tom Cruise, een officier uit de Wehrmacht die het er niet helemaal mee eens is wat de Nazi's met zijn land aan het doen zijn.




De verhalen rondom het Nederlandse en het Franse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen de Duitse bezetters zijn talrijk, hun daden vereeuwigd in vele volksmythen. De verhalen rondom het Duitse verzet zijn minder talrijk, maar dit wil niet zeggen dat het er niet was. Een aanzienlijke groep Duitsers was het niet eens met wat de Nazi’s tussen 1933 en 1945 met hun land deden en deel daarvan besloot niet langer machteloos toe te kijken. Een nog kleiner deel daarvan drong door tot in de hoogste regionen van het Duitse staatsapparaat, hopend om vanuit binnenuit een coup te kunnen plegen. De mislukte aanslag die kolonel Claus von Stauffenberg in juli 1944 pleegde is misschien wel één van de bekendste aanslagen op het leven van Adolf Hitler, en is in Valkyrie door regisseur Brian Singer verfilmd. Minder bekend is het grootschalige plot dat zich achter deze aanslag bevond, waarmee een groep hooggeplaatste Duitsers met behulp van de zogenaamde 'Operatie Walkure' (ofwel, Valkyrie) na Hitler’s dood de macht wilden pakken. Zoals de geschiedenis aantoont, is die poging mislukt en konden de Nazi’s na juli 1944 nog een tijdje huishouden in Europa. De film vertelt de voorbereiding, uitvoering en mislukking van de couppoging en probeert daarnaast ook nog een beetje ruimte te scheppen voor Von Stauffenbergs gevoelswereld.




Want om hem draait deze hele film natuurlijk: Tom Cruise in de heldenrol van Von Stauffenberg. Wat bezielde deze man om tegen de Nazi’s in te gaan? We zien hoe hij zijn oog en hand verliest in Tunesië en hoe hij toen al twijfelde of de Nazi's wel goed waren voor Duitsland. Toch worden zijn motiveringen al snel opzij gezet: hoe hij en al die andere hooggeplaatste Nazi’s daar gekomen zijn, en nu pas beginnen te twijfelen aan de goede bedoelingen van hun Führer wordt niet helemaal duidelijk. Voor de verdere gevoelswereld van de kolonel hebben we Carice als diens vrouw Nina, en een stel prachtig blonde kinderen. Want daar doet von Stauffenberg het natuurlijk voor: zijn familie. Dit soort momenten zorgen dat de film in het begin niet helemaal goed uit de verf komt, te meer omdat Tom Cruise en Carice nogal wat nodige chemie missen en het aan acteerprestaties over het algemeen ook nogal ontbreekt in deze film.




Nee, pas tegen de helft begint de film wat om te slaan. De coup wordt uitgevoerd: de spelers zijn in positie, het spel begint. Een mooie scéne is wanneer von Stauffenberg Adolf Hitler en diens trawanten in het Arendsnest bezoekt, hier wordt duidelijk dat de makers oog hebben gehad voor detail. Dit hoewel in een Hollywood productie als deze de Nazi’s weer eens niet aan een zekere stereotypering kunnen ontkomen. David Bamber (Cicero, in de serie Rome) zet een aftakelende Hitler neer die wel erg moet denken aan Bruno Ganz, men vraagt zich af of hij niet naar Der Untergang heeft gekeken in plaats van naar archiefmateriaal.




Wanneer het balletje eenmaal aan het rollen is, wordt het al snel duidelijk dat de poging gedoemd is te mislukken. Toch weet de film de spanning goed op te bouwen en zal hij de kijker gedurende de tweede helft nergens weten te vervelen, dit terwijl de afloop voor de meeste mensen met een minieme historische onderlegging duidelijk moge zijn. De werking van het plan Valkyrie wordt goed uit de doeken gedaan, net zoals de mislukking van de uitvoering ervan. Uiteindelijk blijft de kijker met het gevoel achter dat het misschien best eens had kunnen lukken, achter dit plan van deze moedige helden die met een soort van Amerikaanse bravoure de strijd met het kwaad van binnenuit durfden aan te gaan...

Want dat is het wel een beetje, het moge dan wel allemaal Nazi’s zijn: de goede Nazi’s komen toch wel heel erg Amerikaans over in deze film. Het is en blijft natuurlijk een Hollywoodfilm. Een Hollywoodfilm die zeker de moeite waard is, niet alleen om onze Carice van Houten, en niet te vergeten onze Halina Reijn, in te bewonderen.


Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 januari 2009
Kijkwijzer: Waardering film:




Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

1760 views / 32 reacties
Reacties op dit bericht
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1
Carice van Houten...

Film ga ik wel kijken uit historische interesse.
userIcon
Ik denk dat Bamber hetzelfde filmpje als Ganz heeft bestudeerd om zich voor te bereiden op zijn rol, aangezien er verder geen filmpjes (meer) zijn van een normale Hitler die niet staat te schuimbekken achter een microfoon.
userIcon
Stauffenberg keerde zich rond 1943 tegen Hitler omdat hij zag dat Duitsland de oorlog ging verliezen. Hat had met morele zaken niets te maken. Als hij in 1939 of 1940 die aanslag had gepleegd had ik hem een held gevonden, nu meer een triest figuur.
man On (Redactie Frontpage) 21-01-2009 @ 17:39 fotoboek homepage
userIcon
We have to kill hitler
ik ga em zeker wel checken.... kzit altijd nog op een mooi verfilmde oorlogs film als saving private ryan te wachten...

dat was zo gruwelijk in bios!
userIcon
Hoeft voor mij niet, puur vanwege Tom Cruise.
userIcon
Gaat Hitler dood?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 17:07 schreef Viajero het volgende:
Stauffenberg keerde zich rond 1943 tegen Hitler omdat hij zag dat Duitsland de oorlog ging verliezen. Hat had met morele zaken niets te maken. Als hij in 1939 of 1940 die aanslag had gepleegd had ik hem een held gevonden, nu meer een triest figuur.
Erm.
De beste man was tegen de anti-Joodse politiek en keerde zich na de Kristalnacht in '38 tot het Duitse verzet.
Beetje geschiedenis lezen voor je post misschien?
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 19:03 schreef PandorasBox het volgende:
Gaat Hitler dood?
Wat denk je zelf Brainiac?
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 20:14 schreef mickeyhouse het volgende:

[..]

Wat denk je zelf Brainiac?
Ja want iedereen weet dat Hitler al dood is dus niet meer dood kan gaan
userIcon
2 WO2 gerelateerde films in de bios momenteel. Valkyrie en Anonyma. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 18:51 schreef Clusterhonden het volgende:
Hoeft voor mij niet, puur vanwege Tom Cruise.
Idd.

De "status" van Cruise komt geenszins overeen met zijn acteerprestatie, welke in mijn ogen over het algemeen echt zeer teleurstellend is.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 19:03 schreef PandorasBox het volgende:
Gaat Hitler dood?
je weet toch hoe hij aan z'n eind is gekomen?
man Stefan (Redactie Frontpage) 21-01-2009 @ 23:19 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 22:39 schreef Manke het volgende:

[..]

je weet toch hoe hij aan z'n eind is gekomen?
Zn hoofd is toch ingevroren en op een braziliaanse jongen getransplanteerd?
userIcon
Voor een correct historische weergave hoef je de film in ieder geval niet te zien...
userIcon
Terwijl in 2006 de film Stauffenberg uit kwam, een Duitse film, die ik vrij goed vond. Ik ben wel benieuwd naar deze. Hopelijk lijken ze niet al te veel van elkaar. Alhoewel de verhaallijn hetzelfde is.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 22:39 schreef Manke het volgende:

[..]

je weet toch hoe hij aan z'n eind is gekomen?
Auto-ongeluk in een tunnel?
userIcon
Hitler leeft nog steeds hoor.
userIcon
Er wordt met nadruk verteld in de review dat het gaat om een Hollywood prodcutie. Gaat dit zover dat dit de zoveelste film is waar Duitsers -eventueel met een naar Duits accent- Engels praten?
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 @ 08:36 schreef Ewaldus het volgende:
Er wordt met nadruk verteld in de review dat het gaat om een Hollywood prodcutie. Gaat dit zover dat dit de zoveelste film is waar Duitsers -eventueel met een naar Duits accent- Engels praten?
Nee, volgens mij praten ze vooral Engels en niet Duits in die film (van de trailer uitgaande dan)
userIcon
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 @ 08:36 schreef Ewaldus het volgende:
Er wordt met nadruk verteld in de review dat het gaat om een Hollywood prodcutie. Gaat dit zover dat dit de zoveelste film is waar Duitsers -eventueel met een naar Duits accent- Engels praten?
Nee, met een Amerikaans en Brits. Wat ik misschien nog wel erger vind...
Lijkt me echt een domme film... ik houd van goede oorlogsfilms als Saving Private Ryan, Band of Brothers etc. maar dit, Duitsers die Engels praten...? Tom Cruise als Duitse soldaat, kijk alleen al naar het bovenste plaatje in de review, lachwekkend gewoon.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 @ 12:46 schreef Impulzer het volgende:
Lijkt me echt een domme film... ik houd van goede oorlogsfilms als Saving Private Ryan, Band of Brothers etc. maar dit, Duitsers die Engels praten...? Tom Cruise als Duitse soldaat, kijk alleen al naar het bovenste plaatje in de review, lachwekkend gewoon.
In Schindler's List en Saving Private Ryan praten Duitsers ook Engels en worden ze ook vertolkt door Engelstalige acteurs.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 @ 21:49 schreef Ternerito het volgende:

[..]

Idd.

De "status" van Cruise komt geenszins overeen met zijn acteerprestatie, welke in mijn ogen over het algemeen echt zeer teleurstellend is.
Magnolia / Collateral / Minority Report etc. ? Goede rollen.

Cruise kan zeer zeker wel acteren en doet dat absoluut ook naar behoren in zijn films. Zijn meeste films orienteren zich toch in het actie genre en daar doet hij gewoon precies wat er van hem verwacht wordt. Dat was vroeger zo, dat is nu zo en dat zal ook wel zo blijven.

Eerlijk gezegd wordt ik echt vreselijk moe van dat hele gejank over Tom Cruise. Dat de man er een apart priveleven op na houdt is aan hem, zolang hij maar fijne films maakt en wat dat betreft doet hij helemaal niets verkeerd.

Ik ga de films eerst eens kijken, daarna beoordeel ik hem wel.
Zouden meer mensen moeten doen
Heb 'm gisteravond gezien en heb me inderdaad vooral de '2e helft' goed vermaakt, maar..................en nu ga ik spoileren!


De hele tijd is 't van "Kijk uit, als ik faal dan komen ze je achterna" (Tom tegen Carice). Faalt ie inderdaad, poef paf executie, einde film. En die familie dan? Ja, één regeltje: familie overleefde, uiteindelijk gestorven in...

Vond ik een beetje jammer, had m'n popcorn nog niet eens op
quote:
Magnolia / Collateral / Minority Report etc. ? Goede rollen.

Cruise kan zeer zeker wel acteren en doet dat absoluut ook naar behoren in zijn films. Zijn meeste films orienteren zich toch in het actie genre en daar doet hij gewoon precies wat er van hem verwacht wordt. Dat was vroeger zo, dat is nu zo en dat zal ook wel zo blijven.
Vooral de bijrol in Tropic Thunder! Geniaal die gast!
Het liefje van Carice van Houten heeft trouwens ook al eens Stauffenberg gespeeld.

userIcon
Gisteren gezien, ik vond het wel een goede film. Natuurlijk komt het niet in de buurt van het niveau van een Schindlers list, maar dat neemt niet weg dat deze film zeker vermakelijk is.
userIcon
Inderdaad, film is prima, vooral tweede deel. Ik kon echter maar niet wennen aan het feit dat een aantal van de 'Duitsers' in deze film nota bene een Brits accent hadden. Was nogal verwarrend. Spreek dan Engels met een Duits accent of zo. Ik moest me telkens beseffen dat ik hier naar de Duitse kant zat te kijken...
userIcon
quote:
Op maandag 26 januari 2009 @ 10:47 schreef Allard88 het volgende:
Inderdaad, film is prima, vooral tweede deel. Ik kon echter maar niet wennen aan het feit dat een aantal van de 'Duitsers' in deze film nota bene een Brits accent hadden. Was nogal verwarrend. Spreek dan Engels met een Duits accent of zo. Ik moest me telkens beseffen dat ik hier naar de Duitse kant zat te kijken...


Ehhh gestapo's in leren jassen, adelaars, hakenkruizen????

Doesn't that ring a bell?
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden