DVD: First Sunday

"Dokter, ik heb de laatste tijd last van slapeloosheid. Steeds moet ik denken aan grappige fragmenten uit allerlei films en blijf ik erom lachen. Ik word er gek van, heeft u niet iets om me weer lekker in slaap te sukkelen?" "Jazeker! Vanuit de diepste grotten van Hollywood is er namelijk een nieuwe film op dvd. Gegarandeerd dat je ofwel direct in slaap valt of het zuigt de levensvreugde uit je zodat je nooit meer lacht. Ik schrijf direct een receptje voor uit, zodat je vanavond nog kunt kijken naar First Sunday."

Normaal geef je in een introductie niet gelijk je conclusie weg. Maar sommige rolprenten hebben er gewoon recht op. In First Sunday zien we twee heren, LeeJohn en Durell, die zowat mislukt zijn in alles. Strafblad, werkloos en ook qua relaties een ramp. Durell heeft het nog wel voor elkaar gekregen om bij een of andere sloerie een kind te verwekken, maar is daarna genadeloos het huis uitgeschopt. De moeder, met de heerlijke trashy naam Omunique, zit om geld verlegen en dreigt naar Verweggistan te verhuizen. Voor Durell een drama, want hij kan niet leven zonder dat hij zijn kind kan zien. Enfin, hij moet voor zijn ex zo'n 17.000 dollar bij elkaar zien te ritselen en verzint een paar domme manieren om dit voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk besluit hij met zijn kompaan om de lokale kerk te beroven, want die hebben net een flink aantal dollars ingezameld. De roof gaat uiteraard volledig verkeerd en voor ze het weten zitten ze opgezadeld met een hoop gijzelaars en een bruin vermoeden. Het blijkt dat het ingezamelde geld niet helemaal goed wordt geïnvesteerd door de kerk. Gaan LeeJohn en Durell dit mysterie oplossen?

Bij een briljant verhaal als dat van First Sunday hoort natuurlijk een briljante cast. Bij First Sunday bestaat de cast uit een hele hoop onbekend grut, maar op de cover prijkt wel een bekende hoofdrolspeler: Ice Cube. Hij doet met zijn werk recht aan het verhaal. Een verhaal met een paar erg flauwe pogingen tot humor en twee karakters die net zo sympathiek zijn als twee mannen die een kerk beroven. Oh wacht..! Naast de hoofdfilm bevat de dvd ook een aantal extra's. Jammer genoeg laten die niet zien waar het nou zo gruwelijk fout is gegaan. Mocht je de film nou wel kunnen waarderen, dan heb je met een paar 'deleted scenes', bloopers en een commentaartrack zeker de avond van je leven. Het is het enige positieve puntje aan deze release. Eigenlijk is deze film gewoon de moeite niet waard. Alhoewel, 'eigenlijk'... deze film moet je gewoon overslaan. Mocht je de dvd nou wel kopen, bewaar het bonnetje. Misschien kun je hem nog declareren bij je ziektekostenverzekering.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 22 augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: