DVD: Kings of South Beach

Als je denkt aan Miami, dan denk je stiekem toch een beetje aan de zwoele clips van Gloria Estefan. Langgerekte stranden, boulevards en een tikkeltje Carribean. Toch staat de stad in de Verenigde Staten ook bekend om minder leuke zaken: drugshandel en georganiseerde misdaag. In de film Kings of South Beach krijgen we een waargebeurd verhaal te zien over de mafiapraktijken in de swingende clubs van de hoofdstad van Florida.

Chris Troiano is een bigshot in het Miami van de jaren negentig. Als een wervelwind verovert hij er de clubwereld. Knap, want hij is nog maar net neergestreken in het zonnige oord. Zijn plotselinge succes en onuitputtelijke investeringsdrang trekt niet alleen de aandacht van de plaatselijke politie, maar ook van de georganiseerde misdaad. Dat ondervindt ook agent Andy Burnett, die als undercover vriendjes moet zien te worden van Chris. Belangrijkste doel is om te achterhalen wat Chris te maken heeft met een roofmoord in New York en in hoeverre hij een stroman is van de echt grote jongens. Andy raakt als snel behoorlijk goed bevriend met Chris en belandt in de meest benarde situaties. Als agent moet hij aan de goede kant van de wet blijven, maar dat valt niet mee met zo'n gangster aan je zijde. Is Chris wel zo'n gangster als de politie denkt en kan Andy de verleiding weerstaan van een wereld vol geld, luxe en sexy dames?

Kings of South Beach is gebasseerd op het werkelijke leven van crimineel Chris Troiano. Het geeft de film een realistisch verhaal mee, maar zorgt er gelijk voor dat het nergens echt de diepte ingaat. Behalve een aardige achtervolging kent de film weinig actie en lijken sommige gebeurtenissen net iets te vanzelfsprekend. Het doet afbreuk aan de spanning die de regisseur in het verhaal had kunnen liggen. Dat ligt overigens niet aan de cast. Zowel Donnie Wahlberg als Jason Gedrick spelen een overtuigende rol, waarbij vooral Gedrick helemaal in zijn rol op lijkt te gaan. Het einde van de film is helaas ook weinig spannend. Met name de uitgebreide dialoog en de tekstuele uitleg voor de aftiteling zijn niet echt een mooi slot voor een actiefilm.

De release op dvd is helaas helemaal kaal. Juist bij een waargebeurd verhaal is het toch een eitje om wat leuke extra's te verzinnen, maar waarschijnlijk ontbrak het aan budget. Misschien is dat ook de reden dat er een matige vertaler is ingeschakeld; als je meerdere malen verassen schrijft, dan zal Sony wel niet al te veel hebben betaald.

Als je fan bent van Miami Vice, en dan met name van de decors, dan kan deze film je nog wel aanspreken. Qua verhaal biedt Kings of South Beach helaas te weinig spanning en actie.

Label: Sony Pictures H.E. Releasedatum: 19 juni 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.