DVD: The Pursuit of Happyness

Het komt niet vaak voor dat vader en zoon in een film ook daadwerkelijk vader en zoon spelen. In The Pursuit of Happyness zien we Will Smith en zijn zoon Jaden samen op het witte doek. De film was afgelopen januari voor het eerst in de Nederlandse bioscoop te zien en Sony heeft de film al in juni op dvd uitgebracht. In het kader van 'beter laat dan nooit', hierbij alsnog de review.

De achtervolging van guluk/geluk
Het is 1981 als Chris Gardner en zijn vrouw wanhopig proberen rond te komen. Het economisch klimaat zit hen niet bepaald mee. Chris leurt als vertegenwoordiger met een onverkoopbaar medisch apparaat en zijn vrouw draait dubbele diensten in een wasserette. Ze lopen achter met de huur, met de belastingen en de kinderopvang en Chris vindt dat het tijd is om het tij te keren. Als hij op een dag een effectenmakelaar ontmoet met een Ferrari wordt het hem duidelijk dat hij hetzelfde wil doen. Alhoewel hij geen hoge opleiding heeft genoten en geen enkele ervaring heeft, besluit hij te solliciteren voor een stageplek. Zijn plan lijkt echter op niets uit te lopen, zeker als zijn vrouw hem en zijn zoontje verlaat. Chris belandt van de regen in de drup, raakt dakloos én moet ondanks alles voor zijn zoontje zien te zorgen. Door een wonderbaarlijke prestatie lukt het Chris om de stageplek te bemachtigen en krijgt hij een kans om zijn droom te verwezenlijken. Zijn persoonlijke situatie staat hem echter nog flink in de weg om zijn stage om te kunnen zetten in een goedbetaalde baan. Zal Chris het allemaal voor elkaar boksen of ontaardt de droom in een nachtmerrie?

De meeste dromen zijn bedrog, toch?
The Pursuit of Happyness had net zo goed The American Dream kunnen heten. Het verhaal van een arme sloeber zonder opleiding die een kans krijgt om een fortuin op te bouwen, is typisch onderdeel van de Amerikaanse droom. De film kent weinig echte verrassingen qua verhaal, maar zit desalniettemin wel behoorlijk degelijk in elkaar. Sommige plotwendingen zijn wel erg aangedikt, maar de acteerprestaties van Will en Jaden Smith maken veel goed. De natuurlijke chemie komt duidelijk naar voren, waardoor deze 'feel good' echt een goed gevoel oplevert. Will Smith speelt een schitterende en ingetogen rol, waarvoor hij terecht werd genomineerd voor een Oscar.

De release op dvd
Dat de film menigeen zal ontroeren, is inmiddels ruim bekend. Maar zijn de extra's op deze release ook de moeite waard? Sony Home Entertainment heeft in ieder geval wel zijn best gedaan om de kijker een blik de achter de schermen te geven. Dat gebeurt allereerst met een korte feature over de samenwerking tussen vader en zoon Smith op de set. Alhoewel maar weinig acteurs een dergelijke samenwerking aan zouden durven, tonen deze vader en zoon aan dat beiden over genoeg talent en durf beschikken om de unieke samenwerking tot een goed resultaat te laten leiden. In een andere feature maken we kennis met de echte Chris Gardner; het verhaal van The Pursuit of Happynes is op zijn levensverhaal gebaseerd en het is redelijk interessant om zijn verhaal te horen. Een ander interessant verhaal is de commentaartrack van de Italiaanse regisseur Gabriele Muccino, die vrij gedetailleerd vertelt over het maken van de film. Over het hoe en waarom hij de regisseur is van The Pursuit of Happyness kom je meer te weten in de korte documentaire, "Making Pursuit: An Italian Take on the American Dream". De dvd bevat ook een korte documentaire over de bekende puzzelkubus, de Rubik's cube, die tijdens de film een korte maar belangrijke rol vervult. Tot slot kun je nog luisteren naar een liedje met de titel "I Can", dat niet in de film te horen is, maar wel gebaseerd is op het verhaal van Gardner.

De uitgave op dvd is behoorlijk uitgebreid, zeker voor een release met een enkele disk. De film zelf is ontroerend en een knap staaltje acteerwerk, alhoewel het verhaal soms wel behoorlijk is aangedikt. Als je houdt van een beetje 'feel good', dan is een aanschaf van deze dvd zeker het overwegen waard; de extra's voegen daadwerkelijk wat toe aan The Pursuit of Happyness

Label: Sony Home Entertainment Releasedatum: 27 juni 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: