DVD: Johnny Cash - Cash in Ireland

The Man in Black is weer even back. Nadat vorig jaar de film Walk The Line in de bioscopen draaide, is er nu ook een oude concertregistratie van Johnny Cash op dvd gezet: Cash in Ireland. In nog geen uur tijd komen klassiekers als A Boy Named Sue, I Walk The Line en Ring Of Fire voorbij. De zoveelste Cash-kraker in diens imposante oeuvre?

Even een geschiedenislesje. De Amerikaanse countryzanger en songwriter J.R. (John) Cash wordt in 1932 geboren in Kingsland, Arkansas. Na zijn diensttijd in het toenmalige West-Duitsland breekt hij in 1956 door met zijn eerste echt grote hit: I Walk the Line, wat een jaar later resulteert in zijn eerste LP bij Sun Records. Johnny Cash wil vervolgens een gospelalbum uitbrengen, waar hij geen toestemming voor krijgt. Cash vertrekt daarop naar Columbia Records, waar hij na een slopende tour verslaafd raakt aan amfetamine. Een vrouw trekt hem uit de put, en helpt hem bij het schrijven van één van zijn grootste hits: Ring of Fire. Naam van die vrouw is June Carter (foto onder). Johnny Cash scheidt van zijn eerste vrouw, vertrekt naar Nashville, en trouwt in 1968 met Carter, met wie hij ook het duet Jackson op zou nemen.

Cash, krijgt zijn bijnaam omdat hij zich altijd in het zwart kleedt, iets wat hij ook uitlegt in het nummer Man in Black, dat in 1975 de titel is van zijn autobiografie. Hij voelt zich verbonden met de verdrukten en de kanslozen in de maatschappij. Zo treedt hij eind jaren '60 voor uitzinnige gevangenen op in gevangenissen als Folsom Prison en San Quentin.

Op dat laatste, gelijknamige album staat onder andere zijn wereldhit A Boy Named Sue. In 1980 wordt Cash als jongste artiest ooit bijgezet in de Rock and Roll Hall of Fame. Zes jaar later wordt hij gedropt door Columbia Records. Zijn grote comeback maakt Johnny Cash in 1993, wanneer hij een contract tekent bij American Records van Rick Rubin. Naast eigen nummers neemt hij ook een aantal covers op. Het wordt een groot succes bij de critici, en Cash wordt ook populair bij een nieuw, jong alternatief publiek.

1993 is ook het jaar van deze concertregistratie in het Olympia Theatre in Dublin. 16 tracks, waaronder de genoemde grote hits Ring of Fire, A Boy Named Sue, I Walk the Line en Jackson. Dat laatste nummer zingt hij met zijn vrouw June Carter. Ook een oude kameraad als Kris Kristofferson is op enkele nummers (o.a. Long Black Veil en Big River) te horen. The Carter Family is als begeleidingsband op bijna de helft van de tracklist te horen. Of de familieaangelegenheid altijd goed uitpakt wens ik te betwijfelen. Zo zingt zoon John Carter Cash de derde track Georgia On a Fast Train, maar hoewel zijn vader gezegend is met een prachtige, diepe baritonstem, en zijn moeder over een lieflijk wat hees stemgeluid beschikt, geldt voor hun zoon helaas geen van beide. Ook is het jammer dat de arrangementen bij sommige nummers niet helemaal uit de verf komen. Zo worden de typische trompetten in Ring of Fire, maar ook in het bezwerende Ghostriders in the Sky helaas vervangen door de akoestische gitaar. Ook de kenmerkend snerpende slaggitaar van Cash wordt in een aantal nummers gemist.

Het menu is verder fraai 'Wild-West' vormgegeven, maar is door het gebrek aan extra's erg karig. Er zijn drie opties: 'Play', 'Songs' en 'Set-Up'. Bij de tweede optie kun je de nummers afzonderlijk uitkiezen, de derde is een audio-keuze tussen PCM Stereo, Dolby 5.1 of DTS 5.1. Ook ondertiteling ontbreekt op deze live-registratie van nog geen uur. Voor de doorgewinterde fans is dit na de dood van Cash in 2003 uiteraard een must-have. Beginnende luisteraars raad ik echter eerst een van Cash' American Recordings albums aan.

Label: Universal Releasedatum: 10 november 2006 Waardering: