DVD: The White Masai

Een kruising tussen de film 'The Gods Must Be Crazy' en de real life soap 'Groeten uit de Rimboe' van SBS6, maar dan gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Zwitserse Corinne Hofmann, die het verhaal al eerder in een boek beschreef. Dat is de essentie van The White Masai, die sinds kort op dvd is te verkrijgen.

Carola is samen met haar vriend op vakantie in Kenia. Het tweetal besluit op de laatste avond van hun verblijf Mombassa in te gaan en stuiten daar op twee Masaïkrijgers uit Malama. Carola is direct gefascineerd door de stoere uitstraling van Lemalian, een van de Masaï. Vanaf het eerste oogcontact beseft de Zwitserse Carola dat ze haar toekomst wil delen met de nomade uit Kenia. Ze besluit niet meer met haar vriend terug te gaan naar Zwitserland, maar onderneemt een lange tocht naar de binnenlanden om Lemalian op te zoeken. Deze ziet de komst van de blonde blanke vrouw met plezier tegemoet en ze besluiten samen er het beste van te maken. Voor Lemalian is er maar weinig aanpassing nodig; Carola wil alleen maar dat hij haar niet als een wilde geit bespringt. Voor haar is het nieuwe leven een stuk moeilijker. Tradities als de rituele slachting van een geit (waarbij de krijgers het bloed uit de hals van een levende geit drinken) en de besnijdenis van jonge meisjes doen Carola goed beseffen dat ze niet meer in haar vertrouwde wereldje leeft. In eerste instantie loopt ze dan ook tegen allerlei problemen op, maar gaandeweg weet ze steeds beter haar draai te vinden. Ze maakt kennis met een lokale Italiaanse priester en een Duitse vrouw in een stadje verderop en weet zich zo verzekerd van een stukje thuis in den verre. Weet Carola te wennen aan het eenvoudige leven of breekt het culturele verschil haar op den deur op?

In The White Masai ontkom je niet aan de kleurrijke beelden van het Keniaanse landschap en het prachtig uiterlijk vertoon van de Masaï. De film is in zijn geheel op locatie gefilmd en geeft op sommige momenten een goed beeld van de primitieve levensomstandigheden van de Masaï. Het is echter wel jammer dat de film de isolatie waarin het volk leeft, ondergeschikt heeft gemaakt aan het verhaal. Het lijkt alsof Carola elk gewenst moment kan beschikken over alles wat ze wil hebben en afstanden lijken er minder toe te doen dan dat in de werkelijkheid het geval is. Daarnaast gaat de film meer over het leven van Carola na haar beslissing om bij Lemalian te gaan wonen dan dat er duidelijk wordt hoe Carola nou tot deze beslissing is gekomen; het opgeven van het luxe Zwitserse leventje gaat wat dat betreft wel erg makkelijk. Om wat meer te weten te komen over het echte verhaal van Carola (of Corinne zoals ze in het echt heet), vind je op de dvd ook een interview van iets meer dan een kwartier. In dit gesprek vertelt ze in hoeverre de verfilming lijkt op haar eigen ervaringen; erg leuk om het echte gezicht te zien van de vrouw die haar leven omgooide voor een Masaïkrijger.

De release op dvd is keurig; de heldere Keniaanse kleuren komen perfect over op het scherm en het geluid voldoet prima, alhoewel het geluid bij een film als deze niet echt heel belangrijk is. De film bevat helaas geen 'making of', want het was toch leuk geweest om te kijken hoe de film opgenomen is tussen de Masaï. The White Masaï is bijzonder onderhoudend, soms wat kort door de bocht, maar bovenal interessant en het is erg makkelijk en prettig om mee te leven met Carola. De prachtige beelden en het aangrijpende verhaal maken The White Masai echt tot een aanrader!

Label: Lumiere Releasedatum: 31 augustus 2006 Kijkwijzer: