Boek: Jeffrey Archer - Het Van Gogh bedrog

Anna Petrescu woont en werkt in New York voor een louche bank. In eerste instantie heeft ze dat nog helemaal niet in de gaten en geniet ze van haar leven en vooral van haar werk. Op 11 september krijgt haar leven een onverwachte wending wanneer het kantoor van haar werkgever het doelwit is van een aanslag. Tien minuten hiervoor heeft zij haar ontslag gekregen. Haar baas verlangt naar het schilderij van Van Gogh en zij zet alles op alles om het schilderij niet in zijn handen te laten vallen.

Iedereen weet dat op 11 september 2001 twee beroemde torens in Amerika het doelwit waren van terroristen. Twee vliegtuigen vlogen in de Twin Towers. Verder neem ik aan dat een ieder die de middelbare school heeft doorlopen bekend is met het feit dat Van Gogh die ene Nederlandse schilder is die in een vlaag van verstandsverbijstering of iets dergelijks zijn oor heeft afgesneden. Archer weet op een geniale wijze deze feiten te verenigen in een fictie.

Terwijl Anna de stofwolk boven New York op een stiekeme manier verlaat met in haar kielzog een stalker en de achtervolger van de stalker, neemt de schrijver de ene na de andere bocht. Misschien is de sterkste kant van de schrijver wel het feit dat hij begint met een aantal hoofdpersonen, maar dat de lijst met betrokkenen van geen ophouden weet. De ene na de andere bijrol blijkt uiteindelijk een grotere rol te spelen dan van te voren gedacht, waardoor het boek van het begin tot het eind verrassend blijft.

Jammer is het dat sommige delen zo snel gaan en kort beschreven zijn dat het lijkt dat je naar een film zit te kijken. Een aantal passages heb ik dan ook over moeten lezen, maar dit deed uiteindelijk niets af aan de spanning. Andere passages zijn weer zo uitgebreid beschreven dat ik er op enkele momenten misselijk van zou worden als ik wat leesvoer betreft geen sterke maag zou hebben. Wat een geweldige fantasie heeft deze man. Waar haalt hij het vandaan?

Niet alleen biedt Archer de lezer een geweldig verhaal aan. Hij heeft blijkbaar ook de moeite genomen zich te verdiepen in verschillende kunstenaars en schilderijen waarvan hij her en der wat laat doorschemeren. Het is niet zo dat je na het lezen van dit boek ineens over meer kunstkennis beschikt, maar het is precies goed zo. Aanvulling waar aanvulling nodig is. Verder gewoon een heerlijk boek.

Uitgever:De Fontein ISBN:9026122586 Pagina's:333 Waardering: