Demo Maandag: ds-10 Dominator

Een aantal jaren geleden zag een tweetal Japanners na enkele biertjes de overeenkomst tussen een opengeklapte Nintendo DS en de klassieke Korg MS-10 synthesizer. Uiteindelijk kwam hierdoor in de zomer van 2008 in Japan de Nintendo DS software Korg DS-10 op de markt. Rutger Muller maakt daar handig gebruik van. Met zijn project DS-10 Dominator maakt hij nu muziek die voor 100% voortkomt uit Korg DS-10.

Spelenderwijs raakte Rutger verslaafd aan DS-10 en raasde hij met behulp van de stylus en linker trigger door de verschillende schermpjes, op zoek naar steeds dikkere en vreemdere geluiden. Hij ontdekte de unieke kwaliteiten van DS-10 binnen verschillende dancegenres. Dit resulteerde in het album Cheap Dirt. Je zou hier verschillende vormen van techno, dubstep, electro en drum 'n' bass in tegen moeten komen. Wij krijgen op FOK! zijn demo om daar eens kritisch naar te luisteren. En dit vonden wij ervan:

Apart is het eerste woord wat in je opkomt als je de demo/het album aanzet. De tracks klinken zeker niet alsof ze uit een Nintendo DS komen, maar waar je het dan wel onder zou moeten brengen weten we ook niet. Er staan maar liefst twintig tracks op Cheap Dirt. Elke track zo ongeveer rond de tweeënhalve minuut en ieder zijn eigen stijl. Het is dan ook een heen en weer gepingpong van stijlen op de demo. Maar dat maakt het misschien juist wel uitdagender om naar te luisteren. Wat in ieder geval in elke track terug blijkt te komen is de harde bass met aardig wat gekraak. Daar is gelukkig door de andere samples die Rutger gebruikt aardig doorheen te luisteren en valt het gekraak dus wat minder op. Het gekraak valt bijvoorbeeld heel erg op bij ‘All Night’, een nummer wat bijna alleen maar opgebouwd is uit de bass.

Mainstream dance muziek kan je het zeker niet noemen. Je gaat hier van houden of je vindt het compleet niets. Er is wat dat betreft geen tussenweg. Tracks zoals ‘My blood’ en ‘Evening Breeze’ zouden prima gedraaid kunnen worden in een drum ‘n’ bass set. Sowieso zouden deze tracks stuk voor stuk beter uitkomen in een dj-set dan als losse tracks op een album. Met de DS de bühne op? Ja, het kan wel, Korg DS-10 maakt het mogelijk om live te improviseren binnen 16 step loops, op 6 kanalen, met bizarre synth-modulaties en ruige kaosspad-solo's. Misschien moet DS-10 Dominator zich gaan concentreren op live-acts of het produceren van tracks, daar zou het nog wel eens wat mee kunnen worden. Een compleet album met deze muziek komt zo toch niet over. Je mist het spektakel van de DS, het klinkt zo als platte muziek. Het oog wil ook wat met dit soort tracks.

Ben je nou toch benieuwd geworden naar de muziek die uit een Nintendo DS kan komen? Op de myspace pagina van ds-10 Dominator kan je luisteren naar zijn album.

Demo-tracks
1. Korg Is Massive