Concert: Port O'Brien in Tivoli

Eén van de beste albums van 2008 was het voor mij, All We Could Do Was Sing van Port O'Brien. Ze refereerden met deze titel aan het bestaan op een eenzaam schip dat maandenlang voor de kust van het koude Alaska voer. Zingen was de remedie. Dat zingen en muziek maken bleef de band ook doen terwijl ze in Californië waren de rest van het jaar. Het album resulteerde dan ook in een geluid dat stormachtige kunststukjes afwisselt met intieme en melancholieke kampvuurtracks. Fleet Foxes, Arcade Fire, Neil Young, Bon Iver, Bright Eyes allemaal namen die parallellen kennen met deze band.

Afgelopen dinsdag stonden ze op het podium van Tivoli De Helling. De groep kreeg in het voorprogramma hulp van Templo Diez uit Den Haag, die met hun muziek prima in het vaarwater van Port O'Brien navigeerde. Stemmige klanken onder meer voorzien van viool en contrabas verpakt in doeltreffende en ingetogen liedjes. "A soundtrack for your daydream" noemen ze het zelf en dat is een treffende vergelijking.

Rond negen uur gingen de bandleden van de hoofdact de planken op, alle leden waren wel in Nederland maar niet iedereen beklom het podium. Cambria Goodwin lag ziek op bed en redde het niet bij het optreden te zijn. De vier heren bleven over om de taak op zich te nemen het redelijk goed gevulde De Helling muzikaal te bekoren. Het is een vrolijke bende, guitige blikken en kleine geintjes vliegen regelmatig over het podium als iemand even een instrument moet stemmen of een nummer afgesloten wordt. Tijdens het spelen blijft de band geconcentreerd maar lijkt toch wat op de automatische piloot te spelen.

De kracht van een nummer als 'Fisherman´s Son' heeft weinig extra overredingskracht nodig om te bekoren en raakt het diepst van de ziel al zou er een dweilorkest doorheen spelen. Ook enkele nieuwe nummers van de aanstaande plaat Threadbare (release in oktober) overtuigden meteen. Cambria Goodwin werd duidelijk gemist bij sommige uitvoeringen, ook de spanning zakte wat in gedurende het midden van de vrij korte set. Met 'I Woke Up Today' revancheerde Port O'Brien zich op het einde en nodigde zelfs nog het publiek uit op het podium om mee te schreeuwen en spelen. In november komt de band terug naar Nederland, hopelijk dan op volle sterkte en met volle overgave.

Locatie: Tivoli De Helling Datum: 25 augustus 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.