Rijkswaterstaat start snelheidstesten HSL
Dit is de eerste keer dat een trein in Nederland met een dergelijke snelheid rijdt. Ter vergelijking: de maximumsnelheid van Intercity's van de NS is 140 kilometer per uur. De test is bedoeld om de kwaliteit en veiligheid van het spoor te beproeven. Ook wordt het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem getest. Een aantal andere Europese landen gaan tevens ERTMS gebruiken om hun spoortrajecten beter te beveiligen.
Als de ritten met de Taurus zonder problemen voltooid zijn dan zullen over plusminus vier weken proeven worden gedaan met een speciale omgebouwde Thalys-trein. Deze zal gaan rijden met een maximale snelheid van 330 kilometer per uur. Die proef zal tot eind maart duren.
De HSL-Zuid is een collectief project in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en zal een schakel zijn in de nieuwe hogesnelheidsverbinding tusen Amsterdam en Parijs. Op zijn beurt gaat de verbinding Amsterdam-Parijs weer deel uitmaken van het Trans Europese Netwerk van hogesnelheidslijnen. In april 2007 moeten al een aantal trajecten geschikt zijn voor commercieel personen- en goederenvervoer.
3D-weergave van een AutoCAD-ontwerp van de Taurus-locomotief