Gezondheidsraad: let op vee met griep

Nederland • Geschreven door Novum op 15-12-2011 @ 13:28
print 

Varkens, pluimvee en ander vee moeten goed in de gaten worden gehouden om de kans op een nieuwe grieppandemie in te dammen. Dat zegt de Gezondheidsraad donderdag in een advies naar aanleiding van de uitbraak van Mexicaanse griep twee jaar geleden. Griepvirussen van dieren kunnen via veehouders uitgroeien tot een pandemie.

Een relatie tussen de Mexicaanse griep, de aanvankelijk varkensgriep werd genoemd, en varkens is niet aangetoond. Toch moet volgens de Gezondheidsraad tijdig aan de bel worden getrokken wanneer een veehouder met zieke dieren zelf ziek wordt.

De Gezondheidsraad wijst er in het advies verder op dat er een groot gat zit tussen de beleving van de Mexicaanse griep door wetenschappers en door het publiek. De wetenschappelijke opvatting is dat er juist is gehandeld in het waarschuwen voor de ziekte en het uitroepen van de uitbraak tot pandemie. Maatschappelijk worden daar vraagtekens bij gezet.

De raad wijst erop dat een pandemie in de eerste plaats iets zegt over de verspreiding van een ziekte over de hele wereld. De opvatting van het publiek dat een pandemie ook iets zegt over de ernst van de ziekte is onjuist. Door die andere opvatting en het milde verloop van de Mexicaanse griep vonden veel mensen dat de uitbraak onterecht tot pandemie was uitgeroepen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 09:04 Dibi: ik moest voor Kunduz-missie stemmen5
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

2430 views / 17 reacties
Reacties op dit bericht
17  van 17 reacties op deze pagina. Pagina  1
Is er al extra vaccin driedubbel ingeslagen?
userIcon
Een olifant met een loopneus herken je nog wel, maar hoe niest een kip precies?
Joh! Wat een onmogelijk advies! Ik kan vanaf hier de andere kant van de stal toch niet zien?
userIcon
We gaan allemaal dood!!
En weer die bangmakerij van BIG PHARMA!
userIcon
Kan me er wel iets bij voorstellen - je moet geen risico's nemen als er potentieel een catastrofe op zou volgen. En negen van de tien keer zullen de experts het toch wel iets beter weten dan de gemiddelde leek. Misschien is dat te makkelijk, misschien laat dat manipulatie en misbruik van kennis toe, maar misschien zijn we ook wel een beetje al te makkelijk in het bekritiseren en te sceptisch tegenover dit soort verhalen. De waarheid ligt meestal ergens in het midden - misschien klopt het de ene keer niet, maar de keer daarop dat het wel klopt is het maar beter dat er wel gewaarschuwd wordt en dat er preventieve maatregelen getroffen worden. Dat weegt er toch wel tegenop, lijkt me.
userIcon
Ik heb een grieperige cavia thuis. En nu?
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 13:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb een grieperige cavia thuis. En nu?
Preventief ruimen.
userIcon
quote:
De raad wijst erop dat een pandemie in de eerste plaats iets zegt over de verspreiding van een ziekte over de hele wereld. De opvatting van het publiek dat een pandemie ook iets zegt over de ernst van de ziekte is onjuist.
Ze zijn wel lekker de feiten aan het verdraaien.

Er werd destijds wel degelijk gewaarschuwd dat de Mexicaanse griep vele doden zou eisen. Ook zouden maatschappijen ontwricht raken omdat vrijwel alle werknemers ziek thuis zouden zitten. Bedrijven werd zelfs aangeraden hier rampenplannen voor op te zetten.

En hier is helemaal niks van uitgekomen. En dat is precies wat het publiek inziet: de Mexicaanse griep was niet erger in omvang of effect als een normale wintergriep.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 13:37 schreef KingKai het volgende:

[..]

Ze zijn wel lekker de feiten aan het verdraaien.

Er werd destijds wel degelijk gewaarschuwd dat de Mexicaanse griep vele doden zou eisen. Ook zouden maatschappijen ontwricht raken omdat vrijwel alle werknemers ziek thuis zouden zitten. Bedrijven werd zelfs aangeraden hier rampenplannen voor op te zetten.

En hier is helemaal niks van uitgekomen. En dat is precies wat het publiek inziet: de Mexicaanse griep was niet erger in omvang of effect als een normale wintergriep.
Klopt helemaal, maar wie wil daar mee gokken? Als er niet gewaarschuwd was en het had wel verkeerd uitgepakt zouden we ook kritisch zijn. Wetenschap is helaas niet perfect, dat wordt ook nog wel eens vergeten.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 13:39 schreef Sleaw het volgende:
[..]


Klopt helemaal, maar wie wil daar mee gokken? Als er niet gewaarschuwd was en het had wel verkeerd uitgepakt zouden we ook kritisch zijn. Wetenschap is helaas niet perfect, dat wordt ook nog wel eens vergeten.
Het is wel opvallend dat er vaak vergissingen worden gemaakt in het voordeel van dezelfde personen.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 13:39 schreef Sleaw het volgende:
[..]

Klopt helemaal, maar wie wil daar mee gokken? Als er niet gewaarschuwd was en het had wel verkeerd uitgepakt zouden we ook kritisch zijn. Wetenschap is helaas niet perfect, dat wordt ook nog wel eens vergeten.
Als er wordt gewaarschuwd voor een pandemie, zou je meteen alle grenzen moeten sluiten en al het vliegverkeer stil moeten leggen. Dat is niet gebeurd, waardoor de ziekte zich toch buiten het Amerikaanse continent heeft kunnen verspreiden. Wat dat betreft is er dus niks met die waarschuwing gedaan.

Wel is destijds verklaard dat Tamiflu ook deze keer wederom het tovermiddel was, net als bij SARS en de volgengriep. Je zou bijna gaan denken dat de "waarschuwing" als doel had om de verkoopcijfers hiervan op te krikken. En laat die "waarschuwing" nou inderdaad dat effect hebben gehad...

Ben ik nou de enige die dit wel heel erg doorzichtig vindt?
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 13:47 schreef KingKai het volgende:
[..]
Als er wordt gewaarschuwd voor een pandemie, zou je meteen alle grenzen moeten sluiten en al het vliegverkeer stil moeten leggen. Dat is niet gebeurd, waardoor de ziekte zich toch buiten het Amerikaanse continent heeft kunnen verspreiden. Wat dat betreft is er dus niks met die waarschuwing gedaan.

Wel is destijds verklaard dat Tamiflu ook deze keer wederom het tovermiddel was, net als bij SARS en de volgengriep. Je zou bijna gaan denken dat de "waarschuwing" als doel had om de verkoopcijfers hiervan op te krikken. En laat die "waarschuwing" nou inderdaad dat effect hebben gehad...

Ben ik nou de enige die dit wel heel erg doorzichtig vindt?
Nee, maar kom op, complottheorieen bedenken is zo simpel. Je kunt overal wel wat achter zoeken. Er wordt iets beweerd, en het is achteraf niet duidelijk in hoeverre dit waar was, dus zal het wel een plot zijn. Ja, misschien wel. En misschien niet. Misschien was er een deel van de mensen die ervan profiteerde en een deel die serieus meende dat er een gevaar dreigde. Om het te kunnen controleren moet je er zelf bij gaan en dan ben jij ook weer niet te vertrouwen want dan zit je in het complot. Ik vind het een vermoeiende manier van redeneren.

Wat betreft het platleggen van de hele wereld als een mogelijke pandemie ook in de kiem gesmoord kon worden met bepaalde medicijnen - nou, daar heb je het antwoord eigenlijk al. Dat is ondoenlijk. Een pandemie is een potentiele dreiging, het platleggen van wereldwijd verkeer is gegarandeerd een gigantisch probleem. Het ontwikkelen en distribueren van een mogelijk medicijn is dan weer geen probleem maar wel een potentiele oplossing. Lijkt mij een gemakkelijke keuze.
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 14:08 schreef Sleaw het volgende:
[..]


Nee, maar kom op, complottheorieen bedenken is zo simpel. Je kunt overal wel wat achter zoeken. Er wordt iets beweerd, en het is achteraf niet duidelijk in hoeverre dit waar was, dus zal het wel een plot zijn. Ja, misschien wel. En misschien niet. Misschien was er een deel van de mensen die ervan profiteerde en een deel die serieus meende dat er een gevaar dreigde. Om het te kunnen controleren moet je er zelf bij gaan en dan ben jij ook weer niet te vertrouwen want dan zit je in het complot. Ik vind het een vermoeiende manier van redeneren.

Wat betreft het platleggen van de hele wereld als een mogelijke pandemie ook in de kiem gesmoord kon worden met bepaalde medicijnen - nou, daar heb je het antwoord eigenlijk al. Dat is ondoenlijk. Een pandemie is een potentiele dreiging, het platleggen van wereldwijd verkeer is gegarandeerd een gigantisch probleem. Het ontwikkelen en distribueren van een mogelijk medicijn is dan weer geen probleem maar wel een potentiele oplossing. Lijkt mij een gemakkelijke keuze.
Het is allang bewezen dat de Wereld Gezondheidsorganisatie deels gefinancierd wordt door de farma industrie. En dat financieren, dat doen ze echt niet voor niets, daar willen ze iets voor terug hebben.
Dat is geen complottheorie, dat is realiteit.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 14:13 schreef jawatnouweer het volgende:
[..]


Het is allang bewezen dat de Wereld Gezondheidsorganisatie deels gefinancierd wordt door de farma industrie. En dat financieren, dat doen ze echt niet voor niets, daar willen ze iets voor terug hebben.
Dat is geen complottheorie, dat is realiteit.
Het is realiteit als jij kunt aanwijzen - met bewijs - welke leugens zij hebben verteld voor welk geld. Zolang je dit verband niet kunt aantonen is het helaas nog een theorie, zelfs als het wel waar is. Ik wacht rustig af, neem je tijd.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 14:08 schreef Sleaw het volgende:
[..]

Nee, maar kom op, complottheorieen bedenken is zo simpel. Je kunt overal wel wat achter zoeken. Er wordt iets beweerd, en het is achteraf niet duidelijk in hoeverre dit waar was, dus zal het wel een plot zijn. Ja, misschien wel. En misschien niet. Misschien was er een deel van de mensen die ervan profiteerde en een deel die serieus meende dat er een gevaar dreigde. Om het te kunnen controleren moet je er zelf bij gaan en dan ben jij ook weer niet te vertrouwen want dan zit je in het complot. Ik vind het een vermoeiende manier van redeneren.
Als drie keer achter elkaar gewaarschuwd wordt dat iedereen dood gaat.

Als drie keer achter elkaar erbij verteld wordt dat product X je leven zal redden.

Als drie keer achter elkaar de waarschuwing niet uit blijkt te komen.

En als drie keer achter elkaar de verkoopcijfers van product X wel significant stijgen.

Dan ben ik dus raar als ik een verband zie.
quote:
Wat betreft het platleggen van de hele wereld als een mogelijke pandemie ook in de kiem gesmoord kon worden met bepaalde medicijnen - nou, daar heb je het antwoord eigenlijk al. Dat is ondoenlijk. Een pandemie is een potentiele dreiging, het platleggen van wereldwijd verkeer is gegarandeerd een gigantisch probleem. Het ontwikkelen en distribueren van een mogelijk medicijn is dan weer geen probleem maar wel een potentiele oplossing. Lijkt mij een gemakkelijke keuze.
Ja, het sluiten van alle grenzen is een paardenmiddel en zal zeker ook consequenties hebben. Daar heb je zonder meer gelijk in.

Maar goed: de grenzen zijn destijds open gebleven. En een medicijn voor of vaccinatie tegen Mexicaanse griep bestaan nog steeds niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 14:21 schreef KingKai het volgende:
[..]
Als drie keer achter elkaar gewaarschuwd wordt dat iedereen dood gaat.

Als drie keer achter elkaar erbij verteld wordt dat product X je leven zal redden.

Als drie keer achter elkaar de waarschuwing niet uit blijkt te komen.

En als drie keer achter elkaar de verkoopcijfers van product X wel significant stijgen.

Dan ben ik dus raar als ik een verband zie.
Nee, absoluut niet. Het is zelfs in de menselijk aard om verbanden te leggen. Ik zal niet doen alsof ik me genoeg ingelezen heb om echt mijn eigen oordeel te kunnen geven over of het wel of niet een complot was, maar als het wel zo zou zijn, zouden van al die tienduizenden onafhankelijke onderzoekers en politici die niet met deze organisaties verbonden zijn er niet veel meer grote tegenstand geleverd hebben, alsook bewijzen dat het verhaaltje van de WHO onzin is?

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat letterlijk de hele wereld in de luren is gelegd door een klein groepje. De correlatie is er wel, die heb je net genoemd, maar ik heb niet de feiten die de waarschijnlijkheid van het verband zouden ontkrachten of aantonen.

Ik ben dus bang dat ik er niet veel meer over kan zeggen, behalve dat het mij persoonlijk toeschijnt dat deze theorieën moeilijk te bewijzen zijn en dat ik voorlopig nog voorzichtig ben met mijn conclusies daarover (ofwel, ik hou mijn mond). Ik hoop in ieder geval dat je geen gelijk hebt, maar ik kan het niet weerleggen.
17  van 17 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 09:04 Dibi: ik moest voor Kunduz-missie stemmen5
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden