Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over viervoudige doodslag door een hardrijder.

Een verschrikkelijk verkeersongeval in Rotterdam. Vier dodelijke slachtoffers. Die zaten in een auto, waarvan de bestuurder geen voorrang verleende aan een andere auto. Mensen zijn dan al snel geneigd, te denken “eigen schuld.” Inmiddels blijkt de zaak anders te liggen. De auto aan welke geen voorrang werd verleend, reed dik 145 kilometer per uur op een weg waar de maximumsnelheid slechts 30 is. Die raceauto was vanuit de auto waarin de slachtoffers vielen gewoon niet tijdig te zien. De hardrijdende chauffeur zit nu vast, en wordt waarschijnlijk vervolgd voor viervoudige doodslag. Terecht, dunkt me. Maar is daarmee het probleem van als een idioot in SUV’s scheurende aso’s opgelost?

Er moet wat anders gebeuren. Alweer een flink aantal jaren geleden werd een proef genomen met snelheidsbegrenzers die op basis van GPS zorgden dat op woonerven slechts langzaam kon worden gereden. Ook Amsterdamse trams hebben inmiddels zo’n systeem. Werkt prima. Tijd om dat systeem landelijk in te voeren. Eerst bij vrachtwagens en autobussen, daarna bij SUV’s en bestelwagens, en tot slot bij personenauto’s.

Kan verkeersminister Eurlings mij even laten weten, per wanneer hij dit systeem gaat invoeren en of hij wil onderzoeken of de invoering daarvan kan samengaan met de komst van het speciale kastje voor de kilometerheffing, dat ook op basis van GPS werkt? Dan slaan we mooi twee vliegen in één klap…