Hearthstone: The Year of the Raven

4. Puddington

Welke kaarten gaan we het meest missen?

Firelands Portal

Weinig kaarten in de afgelopen sets konden zoveel tempo swing geven als Firelands Portal. 5 damage plus een minion is vaak genoeg om de grootste late-game taunts van het bord weg te vegen én je kreeg er ook nog vaak een minion met een sterke body voor terug (of, in mijn geval, Doppelgangster). Spelers van Tempo Mage, Secret Mage en uiteraard Burn Mage hebben veel plezier gehad aan deze kaart. In arena kon deze kaart helemaal een nachtmerrie zijn: board clear en minions spelen daar een nog grotere rol, en dankzij de flexibiliteit van de kaart kon hij ook nog gebruikt worden voor burst damage tegen je tegenstander zelf. Fantastische kaart, zonde dat-ie vertrekt.

Hearthstone Firelands Portal

Yogg-Saron, Hope's End

Toegegeven, deze is meer vanwege de battlecry dan de betrouwbaarheid. We hebben na Whispers of the Old Gods natuurlijk wel meer kaarten gehad in uitbreidingen die echt gigantische effecten hadden, maar wat de Old God of Death onderscheidt van de rest is dat hij nog behoorlijk sterk was in constructed ondanks de potentieel desastreuze risico's.

Blizzard voelde zich zelfs geneigd om de kaart te nerfen (Yogg-Saron's battlecry stopt zodra hij op een of andere manier van het bord verwijderd is), en nu heeft de kaart een vergelijkbare rol als Deathwing, waarbij de kaart dient als een laatste kans om een wedstrijd nog te winnen. Af en toe verschrikkelijk onbetrouwbaar en niks is zuurder dan een pyroblast in je eigen face, maar wat heeft de community een lol gehad met deze kaart. Praise Yogg!

Darkshire Councilman

Zoo warlock heb ik altijd leuk gevonden en het is dan ook zonde dat een van de steunpilaren van dit deck vertrekt, darkshire councilman. De 5 health was sterk genoeg voor Darkshire Councilman om de meeste gevaren van de early game te overleven, waarna de warlock in één beurt makkelijk een minion kon opzetten met gigantisch veel burst damage om een taunt te verwijderen, of in het meest waarschijnlijke geval flink wat damage in de face van de tegenstander. 

Welke decks zijn niet meer speelbaar?

Slechts van drie decks weet ik zeker dat ze niet meer gespeeld kunnen worden: jade druid, highlander priest en c'thundecks, omdat vrijwel alle sleutelkaarten die gebruikt worden in die decks verdwijnen naar wild. Ik denk dat in het geval van jade druid dat ook wel gezond is voor de meta, aangezien dat deck altijd sterk is geweest door de hele levenscyclus van year of the mammoth.

Wat ik heb geleerd sinds ik deze specials schrijf is dat de community ontzettend creatief is wanneer het aankomt op aanpassingen in bestaande, populaire decks. Ik denk dat met het aankomende jaar niet anders zal zijn en ik ga gewoon kijken met wat voor verrassende varianten of zelfs compleet nieuwe decks theorycrafters op de proppen kunnen komen.

Welke decks houden stand na de update?

Murloc Paladin zal wel stand houden als een top-tier of A-tier deck, omdat die alleen het verlies van Vilefin Inquisitor moeten verwerken. Ook control warlock - en zijn broertje cubelock - zullen sterk blijven, tenzij er sterke kaarten komen in de volgende uitbreidingen om die decks te counteren.

Is Blizzard goed bezig met de huidige plannen?

 Ik ben al positief over dit nieuwe jaar vanwege het verdwijnen van ice block, maar laten we eens even verder kijken dan mijn (on)gefundeerde woede voor die kaart. De toevoeging van mini-toernooien vind ik fantastisch: je ziet iets soortgelijks in Starcraft II en de community heeft daar enthousiast op gereageerd. Net zoals in Starcraft II hoop ik dat de regels waarmee je zo'n toernooi kan opzetten flexibel zijn, en dat er een soort van prijzenkast komt waarin je alle winsten van een toernooi kunt bekijken.

Lunara Hearthstone

Het concept van roterende heroes van Maiev en Lunara klinkt ook als een blijvertje en daar ben ik wel positief over. Lunara's weg als Hearthstone-hero is overigens wel interessant: ze begon als hero in Heroes of the Storm, kwam toen naar World of Warcraft: Legion en vindt nu haar plekje in Hearthstone. De nieuwe quests lijken wellicht een kleine verandering, maar er is nu het grote verschil dat je maar twee dagen op een nieuw pakje hoeft te wachten in plaats van drie - ik denk dat Blizzard zich ook gerealiseerd heeft dat drie nieuwe uitbreidingen per jaar nogal een flinke aanslag kan zijn op de portemonnee van spelers.

Dat gezegd hebbende, mis ik de adventures wel. Soms is single-player in Hearthstone wel iets wat ik mis - hoewel de laatst toegevoegde Dungeon Run in Kobolds and Catacombs wel erg leuk was - en een vaste set kaarten waarvan je weet dat je ze allemaal hebt zodra je de uitbreiding koopt is ook wel een welkome afwisseling in een game waarin RNG - zowel op het veld als in de winkel - een grote rol speelt.

Wat verwachten we van de komende expansions?

Een aantal vrienden en ik hebben al gespeculeerd over wat de hints voor de volgende uitbreidingen kunnen betekenen en we zijn het er vrijwel unaniem over eens dat de eerste uitbreiding waarschijnlijk gecentreerd is rondom mount Hyjal. De wortels hebben een oude uitstraling en het vloeibare zegel in het midden lijkt een verwijzing te zijn naar de Well of Eternity.

Voor de tweede uitbreiding: gezien de paarse kleur lijkt het thema overduidelijk arcane te zijn, en dan gaan je gedachten al automatisch naar de meest prominente arcane-gebruikers in World of Warcraft zoals de Draenei en de Highborne. Aan de andere kant heb je ook de ring in het midden, die verdacht veel lijkt op de bogen van het portaal dat de Ethereals in World of Warcraft gebruiken. Zit er een Ethereal-uitbreiding aan te komen...?

Bij de laatste uitbreiding komen we niet echt tot een duidelijke conclusie over wat het zou kunnen zijn. Het verkleurde hout doet vermoeden dat het iets met boten of zee te maken heeft. Interessant is dat rondom de tijd van de derde uitbreiding ook de nieuwste uitbreiding voor World of Warcraft, Battle for Azeroth, speelbaar is en waarbij de spelers van de alliance op weg gaan naar zeenatie Kul'Tiras. Het zou kunnen dat de laatste uitbreiding daar iets mee te maken heeft.