FOK! games en de hoogte- en dieptepunten van E3

Puddington

Hoogtepunt 1:

Bethesda had dit jaar zijn allereerste presentatie op de E3 en heeft hierbij een verassend goede line-up aangekondigd, waardoor zij voor mij zeker een van de beste presentaties van E3 hadden. Naast alle (terechte) hype voor Fallout 4, was ik vooral dolgelukkig toen het vervolg voor Dishonored werd aangekondigd.

Dishonored is een van mijn favoriete games die ik in mijn steambibliotheek heb staan en het was mijn Game of the Year van 2012. Het verhaal is briljant en de meerdere opties om je doelen uit te schakelen nodigt uit tot creativiteit. En man oh man, wat liet de trailer van Dishonored 2 veel moois zien. Een verassende optie vind ik dat je nu zowel met Emily Kaldwin (de prinses uit het eerste deel) en Corvo kan spelen, en Emily liet in de trailer een aantal interessante krachten zien die mij nog nieuwsgieriger hebben gemaakt. Verder een compleet nieuwe setting, maar ook elementen die terugkeren: de plaag lijkt nog steeds niet te zijn opgelost en ook in Dishonored 2 zal het erom draaien dat je wraak neemt, nadat anderen je hebben bedonderd om er zelf beter van te worden. Met zijn hoge herspeelbaarheid van meerdere personages en een goede mix van nieuwe en oude dingen zal Dishonored 2 hoogstwaarschijnlijk een van mijn kandidaten gaan worden voor Game of the Year 2016.

Hoogtepunt 2:

EA’s presentatie was weinig om over naar huis te schrijven dit jaar, hoewel ze een aantal krachtpatsers hebben aangekondigd (die eigenlijk allang bekend of verwacht waren) zoals Star Wars: Battlefront, Mass Effect: Andromeda en Mirror’s Edge Catalyst. Wat er voor mij positief uitsprong was voornamelijk Unravel, de kleine indiegame die EA samen maakt met de Zweedse studio Coldwood. Ik had het niet achter EA gezocht (die voor mij toch wel berucht is om zijn klantonvriendelijke benadering van games) om een game zoals Unravel tijd te geven tijdens de presentatie, en dat het gewoon aangekondigd werd naast de grotere namen als een gelijke. Naast het onverwachte ziet Unravel er ook uit als een goede platformer, waarbij je gebruik maakt van de wol waaruit het hoofdpersonage Yarny is gemaakt om de levels te overbruggen, die bestaat uit de prachtige omgeving die voornamelijk gebaseerd is op Zweden.

Een andere reden dat Unravel mijn hart stal, is dat de presentatie gewoon leuk was. Je zag meteen dat de ontwikkelaar die het presenteerde geen PR-man is – aan het begin van de presentatie stond hij met trillende handen voor honderden mensen – maar zijn hele houding en zijn verhaal sprak boekdelen over zijn liefde voor deze game die hij gemaakt heeft.  Deze man stond er niet om zoveel mogelijk exemplaren van Unravel te verkopen, maar omdat hij wilde vertellen over de game die hij gemaakt heeft, wat het voor hem zo geweldig maakt om eraan te werken en hopend dat het publiek die liefde met hem deelt. Met alle grote releases lijkt het tegenwoordig wel alsof de publisher er alleen op gericht is om zoveel mogelijk geld binnen te harken, zelfs als dat ten kostte gaat van de kwaliteit, en daardoor is het des te mooier om te zien dat er ook nog ontwikkelaars zijn die echt passie hebben voor hun vak.

Dieptepunt:

Ubisoft had prima games dit jaar, met onder andere Rainbow Six: Siege, een nieuwe Anno en een Assassin’s Creed die wellicht de harten van gamers terug kan winnen na de lauwe reacties op Unity vorig jaar. Maar mijn god, de presentatie was niet om aan te zien. Aisha Tyler wordt ieder jaar beter, dat wel, maar alsnog zaten er momenten tussen waarbij ik een facepalm achter mijn laptop deed. Vooral het moment dat ze in het publiek ging zitten en met een cosplayer die zich verkleed had als Jacob uit Assassin’s Creed Syndicate ging flirten, en vervolgens tevergeefs probeerde een meme van het hele gebeuren te maken was gewoon pijnlijk om te zien, en de stilte uit het publiek was misschien nog pijnlijker. Doe daar ook nog een vals zingende Jason Derulo bij die over het podium heen huppelt om Just Dance 2016 te promoten, en je hebt een van de slechtste presentaties op de E3 van dit jaar. Zonde.

Puddington is niet verantwoordelijk voor eventueel bloed dat onverwacht uit bepaalde lichaamsgaten spuit.