Heroes of the Storm op Gamescom - interview met Kaeo Milker en Matthew Cooper

Naast Hearthstone en Diablo was ook Heroes of the Storm volop aanwezig op Gamescom, met onder andere de aankondiging van Mephisto als de nieuwe hero en de rework van zowel Tyrande als de battleground Hanamura. Puddington schoof aan bij Kaeo Milker (production director) en Matthew Cooper (senior game designer) om te praten over de toekomst van Heroes of the Storm.

Kaeo

Matthew


Jullie hebben net Mephisto aangekondigd. Kunnen jullie in het kort vertellen wat hij doet?

Mephisto is onze nieuwste ranged assassin, een sustained damage mage. De sustained damage die hij doet is gelijk ook zijn niche: we hebben al wat mages in de game, maar deze leunen vooral op het gebruik van 'grote' abilities die veel damage doen. Ze vormen de achterlinie van een team zodat ze niet in gevaar komen, maar met Mephisto móet je juist dichtbij je tegenstander komen.

Maar waar Mephisto uitblinkt is zijn damage tegen vijandige Heroes. Door zijn trait (Lord of Hatred) vermindert hij de cooldown van al zijn abilities. Met Lord of Hatred is het extra belangrijk dat wanneer je met Mephisto speelt je jezelf in de strijd werpt, omdat je zoveel mogelijk heroes met je abilities moet raken.

Met welke hero gaat Mephisto goed samen? En wat zijn zijn counters?

We wachten natuurlijk tot spelers ook daadwerkelijk hebben gespeeld, maar als een mage hoort hij natuurlijk in een team waar een sustained damage dealer ook deal van uitmaakt zoals een Reynor, Valla of Greymane. Maar omdat Mephisto zelf al goed is in sustained damage, zijn er mogelijkheden om hem te combineren met een andere mage.

Wat betreft counters: intern hebben wij Blaze gezien als een goede counter doordat hij hem heel goed van het team kan isoleren, maar ook zijn Bunker heroic kan hij heel goed Consume Souls van Mephisto counteren. Wanneer Mephisto zijn Consume Souls gebruikt, kan hij de bunker neergooien waardoor de damage en de slow genegeerd worden, en daarmee potentieel een teamgenoot met weinig health redden.

Tyrande heeft ook een rework gekregen. Wat is naar jullie mening de grootste verbetering?

Wat ons opviel aan Tyrande was dat ze nooit goed in samenstellingen van teams paste. Ze had nooit genoeg healing om geclassificeerd te worden als een healer, en ze had niet genoeg dps om geclassificieerd te worden als damage dealer. Je moest onhandige team comps om haar heen bouwen om het te laten werken, en ons doel was om haar in meer composities te laten passen. We hebben gekeken wat het beste bij Tyrande zou passen en uiteindelijk hebben we gekozen voor een healer.

De grootste verandering is dat ze nu twee keer haar Light of Elune (Q) kan gebruiken, en met de verlaging van haar cooldowns door ability damage en basic attacks krijg je beide charges sneller terug. Ze kan nu beter haar teamgenoten overeind houden door beide charges op één hero met weinig health te gebruiken, of ze kan haar healing meer spreiden door Light of Elune te gebruiken op meerdere heroes. Hierdoor moet ze in meerdere situaties bruikbaar zijn.

En hoe zit het met andere 'hybride' heroes, zoals Tassadar?

Tyrande is een volledige healer, maar Tassadar blijft een vreemde eend in de bijt.  Hij heeft nu een coole rol als 'enabler', waardoor hij goed samengaat met bijvoorbeeld Tracer of Valla. Hij kan die heroes beter laten presteren in hun specifieke rol. Tassadar en de enabler-rol in het algemeen is iets waar we erg enthousiast over zijn en willen we graag verder uitwerken, misschien door Tassadar zelf te verbeteren of door heroes te introduceren die ook deze rol vervullen.

Jullie wilden de lore van Heroes of the Storm en de Nexus uitlichten met comics. Gaan jullie ook andere vormen van media gebruiken?

Comics waren voor ons het startpunt, maar we proberen ook de lore meer naar voren te laten komen met gethematiseerde events zoals de Dark Nexus voor de Raven Lord. We proberen dit om te laten wisselen tussen de comics en de game zelf. Onze derde comic komt deze maand uit die zich nog steeds focust op het verhaal van de Raven Lord, maar ook de Lady of Thorns (de announcer in Dragon Shire en Garden of Terror) speelt ook een grote rol. We gaan in deze comic dieper in op de vete tussen de twee.

We gaan dit jaar nog door met de comics, maar voor het tweede jaar gaan we door alle comments en de feedback en daar baseren we onze koers voor het volgende jaar op. Willen we andere mediums gebruiken of willen we meer in het diepe duiken met de comics of de events? Persoonlijk zou ik wat meer events willen doen binnen de game, omdat iedereen daar is en waar je van alle content kan genieten.

Heroesofthestorm1

Je zei dat de Lady of Thorns een eigen comic krijgt, komt dit dan ook met een in-game event?

We hebben wat dingen op de planning staan, maar voorlopig kan ik hier nog niks over zeggen, maar ik wil benadrukken dat we zoveel mogelijk overlap willen hebben tussen de comics en wat er gebeurt in de game.

Wat betreft eSports valt op dat tijdens de Western Clash en de Mid-Season Brawl de Europese teams de Amerikaanse teams domineerden. Vinden jullie dit zorgwekkend?

Ik zou niet zeggen dat het iets is om je zorgen over te maken. Wanneer je kijkt naar esports over verschillende games dan zijn er altijd dominante regio's, zoals Korea in Starcraft II. Bij Heroes of the Storm zijn de Europese en Koreaanse teams erg sterk, maar dat wil niet zeggen dat de Noord-Amerikaanse teams niet hun momenten van glorie hebben gehad. Onze eerste Blizzcon werd gewonnen door een Noord-Amerikaans team, maar ik denk dat er zeker mogelijkheden liggen voor Noord-Amerikaanse teams om beter te worden en wedstrijden te winnen van de sterkere regio's.

Er zijn stemmen opgegaan binnen de community dat de prijs van oudere heroes naar beneden moet worden gehaald. Kunnen we binnenkort zoiets verwachten?

We hebben een periode gehad waarin we de prijzen niet hadden laten zakken, maar dat was wat onoplettendheid van onze kant terwijl we ons focusten op andere content. Kort gezegd hadden we onze planning verloren over hoe we dat wilden doen.

Nu laten we de prijzen van heroes weer zakken met regelmatige intervallen, voornamelijk heroes die al een tijdje uit zijn. Ik kan niet zeggen welke redenen we precies gebruiken, maar over het algemeen willen we er voor zorgen dat er genoeg heroes beschikbaar zijn op elke tier waar je veel opties hebt in speelstijl, rol en universum.

Hanamura is een tijd geleden tijdelijk uit het spel gehaald. Hoe gaat het nu met de rework van deze Battleground?

Op Gamescom hebben we zojuist de rework van Hanamura onthuld. De eerste versie van Hanamura was een ambitieuze Battleground: het was onze eerste Overwatch-map, met meerdere payloads en voor het eerst werden er ook items gedropt in de mercenary camps, zoals turrets en healing packs. Maar aan de hand van feedback van spelers en intern testen kwamen we er achter dat we teveel dingen tegelijk van spelers vragen. Spelers konden het niet eens worden of ze de payload moesten pushen of juist moesten lanen.

We zijn fan van het Payload-systeem van Hanamura, maar we hebben dit veranderd in één payload waar beide teams om moeten vechten, en de volgende payload volgt een totaal andere route waarbij het steeds gevaarlijker wordt naarmate je meer op de helft van het vijandige team komt. Ik denk dat er hierdoor veel interessante teamfights komen. Een andere grote verandering is dat de core van Hanamura nu direct aangevallen kan worden. Eerst moest je à la Towers of Doom punten scoren, maar nu zorgt de Payload ervoor dat de vijandige structures gebombardeerd worden waardoor je ook de opties hebt om lanes te pushen.

Ook is er nu een watchtower op Hanamura, met drie mercenaries die makkelijk verslagen kunnen worden waardoor de watchtower in een capture point verandert à la Overwatch. Win je dit capture point, dan geeft de watchtower zicht in een groot gebied. De mercenaries respawnen na een tijdje en zullen de watchtower verdedigen tegen het andere team, waardoor je iets meer tijd hebt om de toren te verdedigen. De watchtower is iets wat we al een tijdje wilden doen in Heroes of the Storm, om te experimenteren en de game naar een hoger niveau te tillen.

Naast de watchtowers, wat is er nog meer waar je mee wilt experimenteren in Heroes of the Storm?

Dat zijn nog zoveel dingen. We hebben geëxperimenteerd met vector targeting bij heroes zoals Alarak, die bepaalt hoe sommige abilities worden gericht: je klikt één keer op een positie op het scherm die het ankerpunt vormt, waarna je vervolgens een tweede keer op het scherm klikt om te bepalen in welke richting de ability gestuurd wordt. Dat is nog iets waar we graag meer zouden willen experimenteren.

Ook valt op dat heel veel area of effect-abilities in Heroes of the Storm een cirkelvormige radius hebben, zoals flamestrike bij Kael'thas en blizzard bij Jaina. Deckard Cain is een goed voorbeeld over hoe we daar proberen vanaf te stappen met een driehoekige radius, en Mephisto's Lightning Nova heeft de vorm van een ring. Het gebruik van meerdere vormen is ook iets wat we in de toekomst willen proberen, omdat het ook nieuwe mogelijkheden biedt voor gameplay en counter-play voor spelers.

Heel erg bedankt!