FOK!games Wishlist 2015

 

Bloodborne (2dope)
2014 was een goed jaar voor From Software. Dark Souls II, dat in maart uitkwam, werd een gigantisch succes. De daaropvolgende dlc-trilogie, The Lost Crowns, gooide eveneens hoge ogen. Relatief snel na de releases van deze successen werd Bloodborne aangekondigd, op 9 juni 2014 tijdens de Sony Entertainment Expo.

Fans van de Souls-games (Demon's Souls, Dark Souls en Dark Souls II) konden rekenen op een enkeltje hypetrain toen uit de eerste gameplaybeelden van Bloodborne bleek dat er gigantisch veel gelijkenissen zitten tussen Bloodborne en zijn spirituele voorgangers. Niet in de laatste plaats omdat Hidetaka Miyazaki, de bedenker van From Software's grootste successen Demon's Souls en Dark Souls, wederom aan het roer staat. Bloodborne speelt zich af in Yarnham, een gothische, op het Victoriaanse tijdperk gebaseerde stad. Yarnham is naar verluidt een bestemming voor pelgrims om een kuur te vinden voor hun kwellingen. Wanneer je als speler aankomt in Yarnham blijkt echter dat de stad geplaagd wordt door endemische ziektes en de inwoners tot beestachtige schepselen zijn verworden.

Interessant is het natuurlijk om parallellen te trekken tussen Bloodborne en Dark Souls. De grote verschillen in gameplay vinden we voornamelijk in de snelheid van de combat en de meer aanvallende benadering in gevechten. Waar je in de Souls-serie vaak moest vertrouwen op je schild en door middel van block/counter moest zoeken naar een opening, wordt het in Bloodborne beloond om op agressievere wijze te werk te gaan. Met de zogenaamde risk-versus-award-stijl van vechten word je aangemoedigd om na incasseren juist uit te halen om zodoende een deel van je gezondheid terug te krijgen. Het schild heeft in Bloodborne plaatsgemaakt voor vuurwapens zoals een ouderwetse donderbus. Er is tot op heden vooral veel lof voor de onheilspellende sfeer en de sublieme graphics die de game rijk is.

Helaas voor velen is Bloodborne een PlayStation 4-exclusive, net zoals Demon's Souls dat in 2009 voor de PlayStation 3 was. De releasedatum is 25 maart 2015.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (donald_dick)
Hideo Kojima is gewend om zijn tijd te nemen en zich volledig te storten in meesterwerken. Met Metal Gear Solid V: The Pathom Pain gaat hij dan ook een game neerzetten waar nog lang over gesproken gaat worden. We mochten al een beetje proeven van dit geheel in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes en dat leverde al veel discussie op.

Een kunstenaar wil graag dat iedereen over zijn kunstwerk praat. Je kunt het helemaal niets vinden of er laaiend over zijn, zolang het maar emoties bij iedereen oproept. Ground Zeroes kan je binnen een uurtje uitspelen. Maar houd wel in het achterhoofd dat Kojima zegt dat de wereld van Panthom Pain zo’n 200 keer groter gaat worden, dus je bent met de volledige game wel eventjes zoet. Mocht dat je niet bevredigen, dan moet de gedachte dat het verhaal eindelijk verder gaat je genoegen doen. Eindelijk gaat Kojima ons uitleggen hoe de Patriots ontstaan zijn, wie er nou achter het Les Enfants Terrible-project zit en hoe het nou zit met Revolver Ocelot. 

Uiteraard mogen nieuwe personages niet ontbreken. Zo krijgt Snake hulp van Diamond Dog, een hond die geheel in stijl een ooglapje draagt. Ook krijgt Snake ondersteuning uit Nederland: Quiet, een vrouwelijke scherpschutter die gespeeld wordt door Stefanie Joosten, kan vijanden van een afstand omleggen en zich razendsnel verplaatsen. Ook komt The Motherbase weer in actie. In Metal Gear Solid: Peace Walker bestond dit vooral uit micromanagement, nu kun je zo’n beetje alles ernaartoe transporteren. Hoe dat zich allemaal gaat vertalen naar de game, dat weten we nog lang niet. Maar aangezien er een kippenhoed in zit, maakt het al een kanshebber voor Game of the Year.

The Division (Pheno)
Tom Clancy is misschien dood, zijn verhalen en gedachtegoed zijn dat niet. Dus is zijn studio Red Storm samen met andere Ubisoft studio's druk bezig met The Division, een third-person-shooter met RPG-elementen. Een pandemie raast door Amerika op Black Friday. De bacteriën blijken doorgegeven te worden door contact met besmette bankbiljetten en al snel is er chaos en paniek. Nu blijkt de president nog een eenheid achter de hand te hebben. Deze agenten leefden een normaal leventje, maar nu hebben ze de opdracht het verval een halt toe te roepen en de schuldigen van deze uitbraak te pakken.

Waarom we vooral uitkijken naar deze titel zijn de strategische mogelijkheden met je team, de gadgets die te vinden en te upgraden zijn en de online co-op, zodat je met een echt team de straten van New York (on)veilig maakt. En last but not least: grafisch is The Division smullen geblazen. De nieuw ontwikkelde Snowdrop-engine laat zien wat de nieuwe consoles kunnen, laat staan hoe het op pc eruit ziet. De details van de stad zijn adembenemend en alleen al de user interface is zo vet, dat we wensen dat het volgende besturingssysteem van Apple of Microsoft er ook zo uit komt te zien. Het enige dat we vrezen is die Ubisoft-template: neem een bepaald gebouw over en je hebt controle over een gebied. In PvP zul je moeten gaan strijden om die gebieden ook te houden en nieuwe gebieden over te nemen, waardoor er een constante strijd moet worden geleverd om de beste te worden en te blijven. Het is mogelijk dit met meer teams te doen, zodat je 24/7 ogen in de virtuele PvP-zones hebt.