Interview: De cast en crew van Banshee
Het actiedrama Banshee startte begin dit jaar op de Amerikaanse abonneezender Cinemax, een dochter van HBO. In Nederland is het dan ook HBO die de serie uitzendt, en dat ongeveer tegelijk met de Amerikaanse uitzendingen. Het eerste seizoen is inmiddels verkrijgbaar op dvd en blu-ray en seizoen 2 is volop in productie. Een prima moment om even met de cast en crew om de tafel te gaan zitten. FOK! sprak met hoofdrolspelers Anthony Starr, Ivana Miličević en Hoon Lee, plus producers Greg Yaitanes en Jonathan Tropper.
Lucas Hood (Anthony Starr)
Waarover Banshee eigenlijk gaat is iets dat medebedenker en schrijver Jonathan Tropper het beste kan uitleggen. "Op z'n simpelst gesteld gaat de show over een dief die na vijftien jaar uit de gevangenis komt, iemands identiteit steelt en de sheriff wordt van een klein stadje. Maar hij doet dat niet omdat hij de sheriff wil worden, hij doet het omdat hij een agenda heeft, en hij wordt nog steeds achterna gezeten door een paar slechteriken van voordat hij de gevangenis in ging. En er is een vrouw waar hij naar zoekt. Voor mij persoonlijk is het een show die de beste genre-elementen heeft: actie, spanning, intens drama, van Tarantino tot de Coen Brothers tot David Cronenberg en tegelijk is het een show die heel leuk is om te bekijken. We nemen onze actie erg serieus en ons drama ook."
Greg Yaitanes sluit zich hierbij aan. Hij is naast producer en showrunner ook regisseur van Banshee. Hij heeft eerder gewerkt aan series als Heroes en House, maar verklaart zelf een liefhebber te zijn van Europese cinema. "Het is geen toeval dat we voornamelijk Europese filmmakers hebben ingehuurd, " licht Yaitanes toe. "De gevoeligheid, het visuele ontwerp, veel van de benadering is een soort van Euro-benadering op Amerikaans drama. We wilden graag die ervaring vergroten, het meer natuurlijk laten aanvoelen en de show minder het gevoel te laten geven heel erg van zichzelf onder de indruk te zijn, zoals Amerikaanse film wel eens kan zijn." Yaitanes gebruikte een montage met fragmenten van onder andere Europese films om Tropper te overtuigen van hoe hij de show er graag uit wilde laten zien.
De stijl lijkt een belangrijk punt te zijn voor de producers. Door af te wijken van wat 'Amerikaans' is hopen ze een hogere kwaliteit te bereiken, alsof ze zich willen distantiëren van Hollywood. "Europese films kunnen een bepaald niveau van karakterontwikkeling bereiken dat in de Amerikaanse standaard een beetje naar achteren gedrukt is," vindt Tropper. "Daar zit het allemaal meer in de grote verhaalconcepten dan in het gewoon de personages hun gang te laten gaan. We wilden dit meer vertellen vanuit een personage-oogpunt dan vanuit een verhaal-oogpunt."
De hoofdpersonages uit Banshee zijn natuurlijk de genoemde sheriff, gespeeld door Anthony Starr, met daarnaast zijn mede-dieven van voordat hij de cel in ging, maar ook nieuwe personages uit het stadje. In het eerste seizoen zagen we Starr als het in de gehele serie niet bij zijn echte naam genoemde hoofdpersonage, die in de eerste aflevering de kans krijgt om zich voor te doen als de sheriff en die kans grijpt. Iedereen gelooft hem en gedurende het seizoen is te zien hoe de ex-gevangene met wisselend success de leiding neemt over de lokale politiemacht. Natuurlijk staat die positie onder druk, want hoe lang kan een dergelijk bedrog eigenlijk nog doorgaan?
Anthony Starr
"Nou, weet je, het aannemen van de identiteit van de sheriff zal altijd onder een bepaalde druk staan," begint Starr te verklaren. "Er is altijd het element van dreiging, maar het is een idee en een gimmick die we niet willen verliezen. Voordat we het opgebruikt hebben. Want het is leuk en spannend, en je kunt er dramatisch nog erg veel uit halen." Volgens de Australiër is het wel nodig dat de kijker accepteert dat zijn personage zomaar de sheriff kon worden. "Het is belachelijk om te denken dat je dit in werkelijkheid kunt doen er nog mee weg kunt komen ook. Maar zodra je het accepteert neem je de stap en zit je in een compleet andere wereld." Het is volgens hem dan ook niet nodig om jezelf af te blijven vragen wanneer de identiteit van de sheriff aan de inwoners van Banshee onthuld wordt. "De show wordt heel anders zodra hij de sheriff niet meer is." Volgens Starr is het interessanter dat Lucas Hood, de naam die zijn personage heeft aangenomen, als persoon verandert gedurende de serie. "Hij is een abnormaal, of eigenlijk relatief normaal persoon die een reeks abnormale dingen heeft meegemaakt en daardoor bijzonder veranderd is. Hij is een beetje een beest, nu."
De sheriff lijkt in het eerste seizoen voornamelijk bezig te zijn met zichzelf en zijn eigen agenda; het politiewerk komt een beetje achteraf. Maar er zijn momenten waarop Hood zichtbaar lijkt te denken "ik ben de sheriff, ik kan dit wel regelen". Vindt hij dat op zo'n moment gewoon cool, of is het fijn om eens met iets goeds bezig te zijn? "Ik denk niet dat Lucas een slecht persoon was. Hij was een goed persoon die uiteindelijk foute dingen heeft gedaan, door omstandigheden en noodzaak," verklaart Starr. "Maar hoe dan ook is hij iemand met een unieke set vaardigheden, die zaken succesvol kan afhandelen op een fysieke manier. Hij is van nature een leider, zo iemand die naar voren stapt en verantwoordelijkheid neemt waar anderen dat niet zullen doen. Maar ook: de rol die hij aanneemt geeft hem een bepaalde vrijheid en comfort. Als je iemand bent zoals hij, met zo'n lange zit in de gevangenis en de gebeurtenissen die hij heeft meegemaakt, dan is je natuurlijke ruststand 'op je hoede'. Dus dan kom je terug in de echte wereld, met geen enkele vorm van dreiging, en dat is voor hem heel oncomfortabel. 'Normaal zijn' ligt hem niet. Door zichzelf in een positie te plaatsen waar hij op elk moment gepakt kan worden, waar dat hem alertheid geeft en een beetje adrenaline, zit hij op een plek die voor hem normaal is."
Voordat 'Lucas Hood' de gevangenis in ging werkte hij samen met Anastasia, gespeeld door Ivana Miličević en Job, gespeeld door Hoon Lee. In de pilot weet hij met hulp van Job te ontdekken waar Anastasia tegenwoordig woont; het stadje Banshee. De reden dat hij daar terechtkomt is dan ook simpel: hij zoekt zijn oude liefde. Maar zij is inmiddels getrouwd, met kinderen en heeft haar naam veranderd in Carrie.
Ivana Miličević
Voor Miličević is dit één van de boeiendste rollen die ze tot nu toe heeft gespeeld: "Ze is gedreven door liefde en passie, en ze is een badass." Gevraagd naar de uitdaging in een dergelijke rol lijkt de keuze tussen de twee mannen, haar huidige echtgenoot en Hood, die net terug in haar leven is, de belangrijkste focus. "Hier is de liefde van haar leven, die net uit de gevangenis komt. Ze heeft hem niet opgezocht tijdens zijn straf, ze heeft niet naar hem geschreven, of misschien wel, dat weten we niet. En intussen heeft ze deze echtgenoot, waar ze van is gaan houden. Ik heb een familie met hem, hij is een geweldige man, en dan moet ik hem opgeven. Het is heel moeilijk om een personage te spelen dat deze keuzes moet maken." Miličević onderstreept het conflict van Anastasia/Carrie met een achtergrond die niet direct in de serie te zien is: Hood zat in de gevangenis, maar de bende criminelen waar ze van gestolen hebben, is naar hen op zoek. Niet in de laatste plaats omdat de leider van de bende, Rabbit, haar vader is. In een webserie, Banshee Origins geheten en ook te vinden op de dvd-uitgave, is te zien waarom er geen contact was tussen Anastasia en Hood. "Je ziet daarin dat Ana wel naar de gevangenis is geweest," licht Miličević toe, "maar dan staat ze daar, voor de deur, en ze gaat hem opzoeken, en ze is zwanger, maar dan ziet ze een auto. Dat voelt als gevaar en dus gaat ze weg." Miličević stelt zich ook voor dat Anastasia brieven heeft geschreven naar Hood. "In mijn hoofd heeft ze wel een miljoen brieven geschreven. Maar het was gevaarlijk om ze te versturen. Of misschien gaf ze de brieven aan Job, maar heeft Job de brieven niet bezorgd omdat hij wist dat ze een nieuw leven moest starten en hij moest haar beschermen."
Het derde lid van de groep, Job, was aan het begin van de serie veilig ondergedoken, ergens in New York City. De vrijlating van Hood en het feit dat Hood hem opzocht leidde echter tot de ontdekking van zijn onderduikadres en dus moet hij zijn veilige positie verlaten. Hij duikt op in Banshee, omdat hij daar Hood naartoe heeft gestuurd, maar we zien niet veel van hem en zijn achtergrond is grotendeels onbekend. Volgens Lee is dat niet geheel onbewust. "Veel van de kracht van het personage ligt in wat je niet weet over hem." Wordt hij minder interessant als je meer van hem te weten komt? "Niet minder interessant, maar alles wat je leert wordt dan iets wat je niet meer terug kunt krijgen. Ik ben liever wat voorzichtig met wat we onthullen, want als je eenmaal iets weet, kun je het niet meer niet weten. Net als bijvoorbeeld de naam van Anthony's personage; niemand weet die naam en dat heeft een bepaalde kracht. Maar zodra je die naam onthult kun je het nooit meer niet weten. Dat vergeet je niet, dus dat moet je op het juiste moment doen." Starr zelf wil bijvoorbeeld die naam nooit weten. "Ik denk dat dat mysterie het beschermen waard is," meldt hij desgevraagd. "Ik vind het idee van een man zonder naam geweldig. Zelf wil ik het liever nooit weten."
Hoon Lee
Lee wil graag zien dat Job langzaam groeit in de serie, zodat je hem uiteindelijk leert kennen als de persoon die hij door de gebeurtenissen wordt, in plaats van wie hij was. In het eerste seizoen zien we hem voornamelijk als ondersteuning voor Hood. "Voor zover hij kan zien is Hood nu zijn wereld. Want er zijn niet zoveel mensen waar hij close mee is. En hij heeft gezien wat Anthony's personage doormaakt en besloten dat hij daarbij moet zijn. Maar de vraag is; hoe lang gaat dat door? Hij wil graag terug naar het oude partnerschap, maar kan dat wel?"
Job lijkt erg loyaal te zijn aan het personage van de sheriff. Hij doet wat hem gevraagd wordt en lijkt er niets voor terug te vragen. Daar zit een opening voor een mooi dramatisch conflict. Maar volgens Lee is dat conflict er eigenlijk altijd al, en ook weer niet. "Ik weet toevallig hoe ze elkaar ontmoet hebben. Ik heb die informatie van de schrijvers. En dat wordt misschien een keer onthuld. Maar wat ik er nu over kan zeggen is dat Job, naar mijn idee, bij Anthony's personage in het krijt staat. Misschien wel zo enorm dat Job altijd bezig zal blijven uit het krijt te komen. Hij heeft zijn loyaliteit verdiend en die is eeuwig. Niet dat dat betekent dat er geen conflict zal zijn, maar dit ding uit het verleden verklaart alles wat hij voor hem doet." Ook hier vindt Lee dat er een meerwaarde zit in het niet weten wat die achtergrond is. Als het publiek dat voor zichzelf invult zorgt dat voor een grotere betrokkenheid bij de show, vindt hij.
In januari gaat het tweede seizoen van start, waarin de makers de wereld van het dorpje willen vergroten en de cast zullen uitbreiden. "We willen dat kijkers aan het einde van het tweede seizoen het gevoel hebben dat de show enorme stappen vooruit heeft gemaakt," legt Yaitanes uit. "We hebben ook genoeg te vertellen om een paar seizoenen door te gaan, dus we houden ons ook niet in om bijvoorbeeld zaken die, als ik op een network (mainstream openbaar tv-kanaal, red) te zien was, zou willen bewaren tot seizoen zes, gewoon te tonen. We knallen open in seizoen twee. Het wordt erg dramatisch." Thematisch gaat het seizoen dieper in op het sheriff-zijn van Lucas Hood, vertelt Tropper. "Wat we graag wilden doen is onderzoeken wat het is voor Lucas om de sheriff te zijn. Dat kon niet echt in het eerste seizoen omdat er zoveel aan de hand was, maar in seizoen twee voelt hij meer de verantwoordelijkheid om de sheriff te zijn die het stadje toekomt. Het feit dat hij de plek van die kerel heeft ingenomen toen hij stierf betekent dat niemand een nieuwe sheriff heeft gestuurd. En wanneer er foute dingen gebeuren, realiseert hij zich dat er niemand is om het aan te pakken. Hij voelt de verantwoordelijkheid en dat confronteert hem met het feit dat hij helemaal niet weet hoe hij een sheriff moet zijn. Dat wilden we graag onderzoeken." Volgens Yaitanes zit hier ook een filosofische gedachte achter: "Als je de baan uitvoert, ben je dan niet de baan? Ben je echt aan het doen alsof je de sheriff bent als je feitelijk zijn taken aan het doen bent? We kijken naar dit soort zaken in het komende seizoen. Op een nieuwe, rijke, onverwachte manier, zelfs."
Greg Yaitanes en Jonathan Tropper
Anthony Starr sluit zich aan bij de ideeën van de producers. "Het eerste seizoen ging over het terugkrijgen wat hem was afgenomen. Aan het einde was er meer het gemeenschapsgevoel van samenkomen voor het goede. Het nieuwe seizoen gaat over bescherming en proberen een beter persoon te zijn en wat dat betekent. Als je de foute dingen doet voor de goede redenen, ben je dan een goed persoon? We proberen dat te onderzoeken in het tweede seizoen, nog meer dan in het eerste. Seizoen twee is zeker een interessant seizoen."
"Carrie was vorig jaar veel aan het proberen Carrie te zijn, en tegen het einde werd ze meer Ana," vertelt Ivana Miličević. "Het lijkt er nu op dat de wijzer meer naar het midden wijst en ze meer beiden tegelijk is. En ze wil van anderen dat ze beide kanten van haar accepteren. Ik weet niet precies hoe de schrijvers het zien, maar Ana gaat nergens meer heen, en Carrie ook niet. Je accepteert beide kanten, of geen ervan."
"Veel zaken gaan nu bij elkaar komen," voegt Hoon Lee toe. "Je hebt de Kinaho-stam, de doorontwikkeling van Anthony's personage als de nepsheriff, Ana's andere identiteit die naar buiten is gekomen en Rabbit is nog steeds ergens. In het tweede seizoen komen deze verhalen meer bij elkaar." De gebeurtenissen in het eerste seizoen leiden volgens Lee bij Job tot de vraag waar hij nu staat. "Hoe nu verder? Hoe kun je terug? Of kun je wel terug? Wie wil er eigenlijk terug? Job wil dat een beetje; hij wil terug naar het partnerschap dat hij had toen ze veel geld verdienden. Maar of dat mogelijk is.. de gevangenis heeft hem (Hood, red) veranderd, Ana heeft een familie. Er gebeurt van alles."
Het tweede seizoen gaat ook meer in op Banshee en de omgeving zelf. "We laten het stadje echt groeien," aldus Tropper. Onder andere het Indianenreservaat en de omgeving waar de Amish wonen zullen vaker worden bezocht. Onder de nieuwe gastrollen zitten onder andere een FBI-agent die al een tijdje naar de criminelen op zoek is en een priester, die toevallig Rabbits broer is. Daarnaast is één aflevering bewust compleet anders opgezet, qua stijl en verhaal, dan de rest van de serie. "Het voelt niet als een aflevering van onze show," vindt Tropper, die licht glundert bij de gedachte zo creatief bezig te zijn.
Seizoen 1 van Banshee is nu te zien op HBO Go en HBO On Demand, en verkrijgbaar op dvd. Lees ook de review van de box van seizoen 1.