FOK!games Wishlist 2013 #5

In 2007 bezochten we Rapture, een gigantische onderwaterstad. Drie jaar later liepen we opnieuw rond in Rapture, alleen destijds als Big Daddy. In 2013 springen we uit het water en vliegen we dit keer meteen de lucht in. BioShock Infinite speelt zich namelijk af in Columbia, een vliegende stad, opgericht door de Amerikaanse overheid.

In BioShock Infinite spelen we met Booker DeWitt. Vergeleken met voorgaande games krijgen we ook daadwerkelijk het hoofdpersonage te zien. Een man met een eigen stem, gezicht en emotie dus. Waar je vroeger rondliep als een onbekende in een mysterieuze stad, krijg je nu meer informatie over je hoofdpersonage en het verhaal. De schattige maar stoute kleine meisjes, little sisters, zijn vooralsnog niet aanwezig. Wel draait het verhaal om Elizabeth, die uiteindelijk samen met Booker gaat werken.

Net zoals de voorgaande games bevat BioShock Infinite een aparte stijl. Dit keer is het wel duidelijk dat de wereld qua kleur heel anders is. Rapture was voornamelijk een stad die zo goed als uitgestorven was met veel donkere plekken. Columbia is dit totaal niet dankzij de kleurrijke beelden die je tegenkomt op je beeldscherm. Maar denk niet dat alles netjes verloopt, want ook in Columbia zit het vol met gestoorde mensen en vijanden.

Net als in de eerste twee games maak je gebruik van bepaalde krachten. In voorgaande games waren dit plasmids. Dankzij deze krachten kreeg je meer keuze in de manier om je vijand te vermoorden. Steek ze in brand en stop ze vervolgens in een blok ijs om uiteindelijk een vijand in duizenden stukjes neer te knallen met een shotgun. In BioShock Infinite is dit vervangen met vigor, wat in principe vergelijkbaar is met plasmids. Schiet vuurballen af op vijanden of verander je vijand in een vriend die je meehelpt tijdens het vechten. Zodra je vigor-balk leeg is, kun je geen gebruik meer maken van krachten en is het zoeken naar vigor-flesjes. Uiteindelijk zijn de krachten dus een mix van een systeem uit BioShock en Dishonored.

Na veel uitstel is het sinds kort dan eindelijk duidelijk wanneer BioShock Infinite in de winkels moet liggen, namelijk 26 maart. Eerder was de release nog in februari, maar dit blijkt toch niet haalbaar te zijn. Een extra maand zodat er nog gewerkt kan worden aan finetuning van de gameplay. De voorgaande games waren juweeltjes en tot op heden lijkt ook BioShock Infinite enorm sfeervol te zijn. Met Rapture heeft Irrational Games een legendarische stad gebouwd, het is nu de vraag of Columbia ons ook kippenvel gaat bezorgen.