Alles over Grand Theft Auto V

Daar zit je dan, je zag dit de afgelopen dagen al zo vaak in je dromen. Daar zijn ze dan, je wist dat ze zouden komen en nu zijn ze eindelijk hier. Nee, we hebben het nu niet over onze nieuwe koning Willie en consorten maar over de trailers en informatie van Grand Theft Auto V. Hop hop, stap maar in de hypetrein van Rockstar!

Vanaf 17 september ligt Grand Theft Auto V dan eindelijk in de winkels. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat gamers nu al bezig waren met Michael, Trevor en Franklin. Helaas ging dat niet door en moeten we het doen met drie nieuwe trailers, wat screenshots en een berg aan informatie. Niet slecht. Met alles dat we kregen, lijkt het alsof we nog een keer het optimale uit PlayStation 3 en Xbox 360 gaan halen. Eind dit jaar is het alleen nog maar Grand Theft Auto V dat de klok slaat. Sorry, volgende generatie aan consoles.

Met Grand Theft Auto IV voegde Rockstar meer realisme aan de succesvolle franchise toe. Er werden veel nieuwe opties toegevoegd zoals internet en een telefoon die altijd wel afging met de vraag of je kwam bowlen. Daarnaast werd er, vergeleken met Grand Theft Auto: San Andreas, ook behoorlijk veel geschrapt. Met de DLC in Grand Theft Auto IV ging Rockstar al terug naar de roots uit de voorgaande games. Grand Theft Auto V moet een mix worden tussen oude elementen uit voorgaande games, maar zal er tevens voor zorgen dat realisme en details opnieuw gigantisch belangrijk zijn.

We verlaten het donkere en grauwe Liberty City en gaan eens gezellig op vakantie in San Andreas. Dit keer geen San Fierro en Las Venturas, maar alleen Los Santos en omstreken. Maakt dat uit? Nee, Los Santos en haar omstreken zijn volgens Rockstar nu alleen al groter dan Grand Theft Auto IV, Grand Theft Auto San Andreas en Red Dead Redemption bij elkaar. En dan hebben we het ook nog niet eens over het onderwatergedeelte gehad waar je nu rond kunt zwemmen en op zoek kunt gaan naar schatten en ongetwijfeld de bekende hidden packages. Rockstar bracht in Red Dead Redemption eindelijk dieren in haar games, iets dat we ook terug gaan zien in de wereld van GTA V. Kijk dus maar uit waar je aan het zwemmen bent!

Waar veel gamers nog wel eens weinig te doen hadden in Liberty City, moet San Andreas vol zitten met dingen om te doen. De game bevat opnieuw bijzonder veel minigames zoals het jagen op dieren, base jumping, tennis, golf, yoga, off-road races, overvallen van banken en pinautomaten en het internet dat weer aanwezig is. Zijmissies zoals in Red Dead Redemption zijn opnieuw aanwezig waar we mensen moeten helpen in San Andreas. Een telefoon is ook weer aanwezig, die dit keer door het leven gaat als iFruit. Met je telefoon is het mogelijk om foto's te maken en vervolgens naar de website van Rockstar te sturen. Naast foto's maken bevat je telefoon ook internet, contacten, een kalender, sociale media, een mogelijkheid om missies opnieuw te spelen en een aantal andere applicaties.

In Grand Theft Auto IV bleef Niko Bellic altijd maar zeuren om geld terwijl zijn saldo in de miljoenen stond. Met het geld kon je dan ook weinig doen in de game. Dit is een punt waar Rockstar veel van heeft geleerd. Het geld is nu ook echt belangrijk in de game. Dit keer is het namelijk opnieuw mogelijk om huizen, garages of jachthavens te kopen. Net zoals in Grand Theft Auto Vice City kun je al je geld ook investeren in bedrijven om zo meer geld te verdienen. Liever je geld spenderen aan kleding of een nieuw kapsel? Dat is opnieuw mogelijk. Naast nieuwe kleding kun je namelijk ook nieuwe tattoos en kapsels kopen voor Michael, Franklin en Trevor.

Naast het customizen van je personages, kun je ook voertuigen en wapens aanpassen naar eigen keuze. Dit keer gaat Rockstar wat dieper in op het aanpassen van je wagens dan in voorgaande games. Naast het aanpassen van het uiterlijk van een voertuig kun je ook bijvoorbeeld de motor en remmen veranderen van een voertuig. Ook wapens zijn dit keer naar eigen wens te veranderen. Denk hierbij aan een geluiddemper op een wapen, extra en betere kogels of een betere scope om je vijand makkelijker neer te halen.

Een bekende missie uit Grand Theft Auto San Andreas was een overval op Caligula's Palace. In Grand Theft Auto IV was dit dan weer een overval op een bank. Rockstar zag in dat dit soort grote missies veel mensen warm maken, reden genoeg om dit veel meer te doen in Grand Theft Auto V. Overvallen zijn een groot onderdeel geworden waarbij je zelf de keuze krijgt hoe je te werk gaat. Om een overval te plegen heb je outfits, maskers en een voertuig nodig om mee te ontsnappen. Zodra je dat allemaal hebt, kun je handlangers inhuren om te helpen. Hierbij is geld opnieuw van belang. Kies je voor goedkope handlangers, dan is de kans groter dat ze het niet overleven. Deze handlangers hebben hun eigen vaardigheden. Gebruik ze vaak voor overvallen en je zult zien dat ze alleen maar beter worden.

In Grand Theft Auto V spelen we dus met drie personages die allemaal net even anders aanvoelen en in sommige vaardigheden beter zijn dan de ander. Elk personage heeft namelijk zijn eigen vaardigheden en een speciale mogelijkheid. Franklin is de man als het aankomt op voertuigen. Zo kun je met hem namelijk de tijd vertragen terwijl je in een voertuig zit. Trevor is de gek van de drie personages, wat je ook terug ziet in zijn vaardigheid. Met Trevor richt je in een korte tijd meer schade aan met je vuisten en incasseer minder schade. Michael bevat dan weer een vaardigheid om de tijd tijdens een vuurgevecht te vertragen, wat doet denken aan Max Payne 3. Deze speciale vaardigheden kun je niet altijd gebruiken en zijn alleen maar tijdelijk inzetbaar.

Naast vaardigheden voelen de personages alle drie ook anders aan. Michael is een stuk langzamer dan Trevor en Franklin, maar is op andere punten weer beter dan de andere twee personages. Je kunt over het algemeen altijd switchen tussen de drie personages, ook tijdens missies. Wel is het de bedoeling dat je een personage veilig achterlaat als je niet bezig bent met missies. Het is dus niet mogelijk om te switchen tussen Michael en Trevor terwijl de politie achter Michael aanzit.

Dankzij Max Payne 3 heeft Rockstar ook veel kunnen leren als het aankomt op het schietsysteem. Er zijn een aantal belangrijke aanpassingen verwerkt in de game. Gamers die Red Dead Redemption hebben gespeeld weten wel dat je wapens kon verwisselen met behulp van een keuzewiel. Dit is ook verwerkt in Grand Theft Auto V, wat ervoor moet zorgen dat je gemakkelijker en vooral sneller kunt wisselen tussen wapens. Schuilen achter een gebouw of voertuig moet ook beter werken, aangezien het nu makkelijker moet zijn om vanuit de heup op vijanden te schieten. Zodra een vijand echt dood is, geeft de crosshair een X aan als je op een vijand richt. Als laatst geeft Rockstar de mogelijkheid om te kiezen tussen free aim, soft lock of hard lock dat we ook kennen uit Max Payne 3.

Het lijkt duidelijk dat Rockstar veel heeft kunnen leren van haar games na de release van Grand Theft Auto IV. Verschillende elementen uit Red Dead Redemption en Max Payne 3 worden toegevoegd en een aantal oude opties uit voorgaande Grand Theft Auto-games komen erbij. Gamers moeten nog even de zomer overleven en dan is de tijd aangebroken voor mogelijk de meest uitgebreide Grand Theft Auto-game tot op heden. Rockstar schreef geschiedenis met Grand Theft Auto III op het gebied van open wereld-games. Met Grand Theft Auto V lijkt het erop dat ze dit opnieuw gaan doen, hype hype.