7: Epische quotes

Games bevatten personages die over het algemeen kunnen praten. Tijdens conversaties is het best mogelijk dat daar tussen een epische quote zit. Een ding is zeker, games bevatten genoeg geweldige quotes. Van een simpele maar legendarische quote van onze Italiaanse loodgieter tot en met de brutale quotes van Duke. Een perfect moment voor de FOK!games-crew om zeven quotes uit te zoeken. Let wel op dat er mogelijk spoilers aanwezig zijn.

Game: Dead Rising
Personage: Frank West
Platform: Xbox 360
Redacteur: wc-eend

Een epische quote is kort maar krachtig, brengt een boodschap met zich mee en toont aan dat de spreker een persoon met uitstraling is. Frank West is zo'n persoon en zijn quote maakt hem legendarisch. De quote komt uit het Xbox 360-spel Dead Rising waar fotograaf Frank West naar een klein stadje gaat om het grootste verhaal ooit op foto te zetten. Al snel blijkt de boel redelijk dood te zijn, letterlijk en figuurlijk, de stad is namelijk overspoeld door zombies.

Als Frank aan het begin van de game in een winkelcentrum terechtkomt ontmoet hij een knappe jongedame. Deze geeft Frank een pistool zodat hij zichzelf kan verdedigen tegen de zombies. Als ze vraagt of hij weet hoe hij hem moet gebruiken zegt Frank het volgende: "I’ve covered wars, you know." De quote is kort, krachtig en waar, want door zijn ervaring als fotograaf in oorlogen kan Frank met verschillende wapens overweg en brengt hij het verhaal tot een van de verschillende eindes die het spel kent.

Game: Final Fantasy IX
Personage: Marcus
Platform: PlayStation
Redacteur: Notorious_Roy

Final Fantasy IX is de beste Final Fantasy-game ooit. Het is een eerbetoon aan de setting waarmee de serie begon, heeft een fantastische soundtrack en kent meerdere geweldige en meeslepende verhaallijnen. We hebben Quina die altijd op zoek is naar nieuwe lekkernijen, Vivi die zich afvraagt wat zijn rol in de wereld is, Steiner die leeft voor de bescherming van zijn prinses en natuurlijk de opbloeiende liefde tussen Zidane en Garnet.

Die laatste, en tevens belangrijkste, zorgt voor een zeer emotioneel einde. We zien een toneelstuk dat een verhaal vertelt dat gebaseerd is op alle gebeurtenissen die in de game vooraf gingen. De prinses uit het toneelstuk wil net als Garnet vluchten van haar thuis en de wijde wereld intrekken. Marcus, haar tegenspeler in het toneelstuk, zegt tegen haar: "No cloud, no squall shall hinder us," en geeft hiermee aan dat niets ze in de weg kan staan naar geluk. Als later duidelijk wordt dat Marcus de echte Zidane blijkt te zijn vult je hart zich met liefde en kun je die ene traan niet meer onderdrukken.

Naast de scène an sich is het mooie aan de uitspraak dat Cloud en Squall de hoofdpersonen zijn uit Final Fantasy VII en VIII waarmee Square een nieuwe weg was ingeslagen. Een weg die het oude Final Fantasy achter zich laat. Maar de fans van het eerste uur houden nog steeds het meest van die oudere delen. Ondanks Cloud en Squall. Square gaf ons daarom nog eenmaal een klassieke Final. En het was nog nooit zo mooi geweest.

Game: BioShock
Personage: Frank Fontaine

Platform: PlayStation 3, Xbox 360 en pc
Redacteur: Minxx

Bioshock is een game voor Xbox 360 die ik heb gekocht op aanraden van een vriend. Veel over het spel was mij niet bekend. Ik heb ook niet gegoogled, ben gewoon begonnen met spelen. Wat mij opviel was de setting; donker. Ik scheet al 7 kleuren toen in het introductielevel de deur van de wachttoren achter mij dichtklapte. (Ja, heb het spel toen echt op pauze gezet om bij te komen en vervolgens ben ik met mijn geluidsvolume op 0 verder gegaan). Desondanks ben ik dan toch altijd weer nieuwsgierig naar het verhaal en kan het niet laten om verder te spelen.

Bioshock gaat over de man Jack, die in een semi-verlaten Utopia terecht komt dat geheel onder water gesitueerd is. Van deze samenleving zijn alleen nog kleine meisjes, Big Daddies en gemuteerde junkies over (die mij overigens de stuipen op het lijf jaagden met die gekke geluiden). De speler moet proberen te ontsnappen uit deze gestoorde omgeving.

Gaandeweg het verhaal ontmoet hij verschillende figuren, zoals Atlas. Ogenschijnlijk een vriend en een zeer beleefde man, aangezien hij elk verzoek aan jou begint met: "Would you kindly...". Lekker naïef als ik ben in het spelen van games, had ik deze Atlas natuurlijk niet door. In het echt was hij Frank Fontaine die mij had gehersenspoeld. Door zijn zin te beginnen met: "Would you kindly...", kon hij mij elke taak laten uitvoeren die hij wenste. Nu is deze quote een onderlinge grap geworden tussen de vriend die mij deze game aanraadde en mij. Hoe vaak wij onze zinnen wel niet beginnen met: "Would you kindly…".


Game: Mass Effect 2
Personage: Commander Shepard
Platform: PlayStation 3, Xbox 360 en pc
Redacteur: WesleyB

Je kunt veel dingen zeggen en schrijven over Mass Effect. Het universum is daar groot genoeg voor. Ook zijn er, in de 120 uur verdeeld over drie spellen, meer dan genoeg memorabele momenten te verzinnen die veel impact op iemands speelervaring kunnen hebben.

Eén van die dingen die mij het beste is bijgebleven, is het moment dat Commander Shepard zijn ziel verkocht voor wat korting op winkelaankopen op de Citadel. "I'm Commander Shepard and this is my favourite store on the Citadel", is de zin die hij telkens, op precies dezelfde toon, insprak bij menig winkel.

Grappig werd het toen ik tijdens mijn speelsessie in Mass Effect 2 een soort afbeelding van een FEBO-eetmuur tegen kwam. Je kon er verder niets mee, maar dit was wel een moment geweest dat Shepard wederom dat zinnetje had kunnen uitspreken.


'Game': EA Sports
'Personage': Andrew Anthony
Platform: Alles
Redacteur: Kn0x

Start een sportspel van EA op en binnen de kortste keren schalt de bekendste sportkreet door je speakers: "EA SPORTS, IT'S IN THE GAME". Daar ik al jaren fan ben van de FIFA-serie en ook nog enkele sprongen heb gemaakt naar andere sportgames, ben ik deze kreet vaak tegen gekomen. Het is voor mij een van de meest bekende kreten die ik ken. Er zijn tal van bekende quotes te bedenken, maar ze hebben vaak één ding gemeen: ze worden maar in één game gebruikt.

Ga je een quote te vaak gebruiken, dan KAN het zijn waarde verliezen. Dit hoeft uiteraard niet, getuige "I'll be back" van ome Arnold. De vraag blijft natuurlijk wel hoe sterk een quote als "Would You Kindly..." zou zijn als deze bij deel twee en deel drie en deel vier etcetera weer zou worden gebruikt. Antwoord: niet! De kracht van een quote ligt vaak in het moment en daarom is deze vaak maar één keer bruikbaar.

Maar dit geldt niet voor die van EA Sports. Elke keer dat de kreet voorbij komt, schreeuw ik hem weer even hard mee. Het helpt me een beetje op te laden voor de potjes FIFA/NBA/NHL die volgen. En elke keer dat ik een sportspel van EA opstart, wacht ik met smart op de bekendste kreet uit de gamewereld.

Game: Mortal Kombat
Personage: Scorpion
Platform: Welke niet?
Redacteur: StefanW

Wat maakt een epische quote episch? Zoals ik de definitie heb gecreëerd is dat wanneer je te pas en te onpas de quote tegenkomt. Er is één uitspraak die ik al sinds de arcadekasten van begin jaren 90 voorbij hoor komen: "Get over here!" Denk hier al ruim twintig jaar een brute ninja in een geel pak en een speer met een ketting bij en je hebt het hele plaatje te pakken. De beste manier om je tegenstander in jouw buurt te krijgen.

Maar het is niet gebleven bij de vele Mortal Kombat-spellen, waar Scorpion overigens steevast in voorkomt. Fanfilmpjes, internetmemes, gifjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of Scorpions uitspraak komt wel een paar keer voorbij. Ik kan mij zelfs nog een jongen herinneren toen ik studeerde. Ik kende hem helemaal niet, maar hoorde hem naar de kantine juffrouw "Get over here!" schreeuwen compleet in Scorpion-stijl. De link met Mortal Kombat was gelegd, het eerste gesprek volgde direct en een vriendschap was geboren. Wat videogames al niet teweeg kunnen brengen.

Game: Max Payne 3
Personage: Max Payne
Platform: PlayStation 3, Xbox 360 en pc
Redacteur: ROFLOL

Ergens midden in het verhaal van Max Payne 3 heeft Max schijt aan alles en iedereen. Scheert zijn kop kaal, trekt een fout overhemd aan en loopt rustig rond in de favelas van Rio de Janeiro. En waarom ook niet, ondertussen heeft Max zo goed als alles verkloot waar hij mee bezig was. Alsof dat nog niet genoeg was krijgt hij ook nog wat rake klappen en verliest hij zijn horloge en bril.  Een bodyguard die verslaafd is aan pijnstillers en drank, hoe kan het ook anders.

Nu lult Max eigenlijk in de hele game al gigantisch veel geweldige quotes, maar op dat moment komt Max met een geweldige quote die zijn personage perfect uitdrukt. "When you’re stuck in a foreign country and don’t know the words for “reverse charges” and you’re in some lonely skin joint in the middle of some poor slum and just had every last cent robbed from you and you call yourself a bodyguard then you know you’re a loser." En het mooie ervan is dat het ook nog eens helemaal waar is. Max heeft alles verkloot en dat weet hij zelf ook. Het zorgt ervoor dat Max als personage alleen maar boeiender is en bovendien zorgt het voor een lach op mijn gezicht.