De Bijlmerramp - 15 jaar geleden

Getuigenverklaringen van de opvarenden van een plezierjacht op het Gooimeer vertellen ons iets meer over de laatste minuten van de vlucht. Toen het toestel boven het Gooimeer vloog, klonken er plots enkele harde geluiden en vielen er twee voorwerpen uit de lucht. Dit was het moment waarop de derde motor van het toestel afbrak. De motor beschadigde de vleugelkleppen en raakte motor 4, die hierdoor ook afbrak. Een ramp was in de maak.

Op dit moment meldde gezagvoerder Y. Fuchs de vluchtverkeersleiding dat hij terug wilde keren naar Schiphol. Enkele minuten later klonk de volgende mededeling: "El Al 1862 lost number 3 and number 4 engine" (El Al 1862 heeft motor drie en vier verloren). Omdat 'lost' in de vliegtuigwereld betekent dat het motorvermogen afneemt was het voor de luchtverkeersleiding niet duidelijk dat de motoren waren afgebroken. Ook de bemanning zelf zou mogelijk niet geweten hebben dat ze afgebroken waren.

De piloot maakte de onwaarschijnlijke beslissing toestemming te vragen op de Buitenveldertbaan (baan 27) te landen, hoewel die avond landingsbaan 6, de Kaagbaan, in gebruik was. Waarom hij hiervoor koos is nooit duidelijk geworden; vanwege de noordoostenwind zou het zware toestel met een stevige staartwind moeten landen, iets dat piloten liever vermijden. Er bestaan verschillende theorieën over waarom hij toch voor deze optie koos. Zo zou deze baan mogelijk de enige zijn geweest die de bemanning met het blote oog kon zien liggen. Een andere theorie heeft een terroristische grondslag; mogelijk dacht de gezagvoerder dat er met een raket een aanslag op het vliegtuig was gepleegd en dat het toestel veiliger was als hij voor deze aanvliegroute koos: de aanvliegroute voor deze baan leidde dwars over de dichtbebouwde stad. De derde theorie is dat de gezagvoerder gewoon de langste baan wilde gebruiken voor de noodlanding.

Omdat het vliegtuig eigenlijk te zwaar was om te landen, werd er voor gekozen eerst nog een rondje boven Amsterdam te vliegen. Toen de vleugelkleppen tijdens dit rondje uitgeschoven werden, bleek dat de vleugelkleppen aan de rechtervleugel niet werkten. In eerste instantie leek dit geen grote gevolgen te hebben en ging het aanvliegen op de landingsbaan voorspoedig. Het vliegtuig werd echter onbestuurbaar en maakte een scherpe duikvlucht naar rechts, nadat het de 1500-voet grens was gepasseerd. De communicatie (audiofragment) tussen de piloot en de verkeersleiding eindigde met een schokkende mededeling van de piloot: "Het vliegtuig stort neer."
Vliegroute
De route van het vliegtuig, van opstijgen tot de crash.