Madden NFL 19

Madden is helaas nogal negatief in het nieuws geweest. Een speler die niet tegen zijn verlies kon moest zo nodig om zich heen gaan schieten. Treurig, maar daar gaan we het nu niet over hebben, er zullen weer genoeg mensen zijn die roepen dat games geweld uitlokken. Madden NFL 19 is de enige American football-game dit jaar, maar is het genoeg om Madden NFL 18 in de kast te laten liggen?

Elk jaar zijn er weer maar een paar aanpassingen in de serie. Madden NFL 19 is daar geen uitzondering op. Vorig jaar werd voor het eerst de Frostbite engine gebruikt, dit jaar hebben de makers daar verder op gebouwd. Dat is te zien, de animaties van de spelers zijn beter, dat is zeker te zien in de tackles. De spelers zien er realistischer uit en ook het stadion licht prima op. Er zijn ook verbeteringen in AI. In de eerdere Madden-games was je team niet zo heel gevarieerd bezig. Je team bleef hetzelfde script maar volgen, dat is in Madden NFL 19 aangepakt. Speel je nu bijvoorbeeld met The Jaguars dan zijn die veel meer gefocust op Leonard Fournette en zijn power runs. EA geeft aan dat er veel uitgebreide celebrations in de game zijn gestopt. In de loop van het jaar kunnen de makers er nog toevoegen, bijvoorbeeld als teams in het echt nog wat leuks bedenken. Er zijn er misschien wel veel, maar je ziet wel vaak dezelfde juichmomenten op het veld.

Real Player Motion
De grootste aanpassing in Madden NFL 19 is 'Real Player Motion'. Dit zorgt ervoor dat de bewegingen van spelers realistischer zijn. Dat merk je het meest bij het rennen met de bal in bezit. Je zult nu strategischer moeten rennen. Dus ga niet voluit, maar houd wat in, zodat je wanneer je een tegenstander tegenkomt, een spurt in kunt zetten. Je kunt door het systeem ook niet meer als een The Flash van richting blijven veranderen. In eerdere delen zag je alleen het verschil tussen spelers in snelheid van rennen. Dit keer zie je ook verschil in wendbaarheid. Niet alleen de speed-attribuut van een speler telt nu, maar ook het gewicht. Dat is even wennen.

Madden NFL 19 (Foto: Electronic Arts)

In die Real Player Motion-aanpassing is het vangen van de bal van de bal. Je spelers zijn daar ook erg traag in en kunnen niet lekker door rennen. Hierdoor win je flink wat minder gebied omdat je tegenpartij je sneller te grazen zal nemen. Terwijl je rent zul je verdedigers kunnen blokken. Dat ging in eerdere Maddens vrij gemakkelijk, maar in Madden NFL 19 hebben de verdedigende partij verboden middelen op. Ik heb aanvallers met een rating van 85+, de matige tegenpartij heeft verdedigers met een rating van rond de 70. Win je een duel gemakkelijk? Hell no. Een ander raar dingetje is te zien als je meerdere seizoenen achter elkaar speelt. Een goede speler zakt opeens in van bijvoorbeeld 85 naar een rating van 77. Waarom? Omdat hij opeens 30 jaar is geworden en dan zak je blijkbaar compleet in elkaar volgens EA.

Verhaalmodus
De verhaalmodus heet dit jaar Longshot: Homecoming. Om kort te zijn: die is niet zo heel goed. De vorige verhaalmodus in Madden NFL 18 was prima, maar nu hebben ze een compleet oninteressant verhaal. Er zijn geen dialoogkeuzes zoals vorig jaar, als je eens in een opdracht faalt dan heeft het geen gevolgen. Sterker nog, in een filmpje hoor je soms wat anders dan hoe je daadwerkelijk gepresteerd hebt. Bizar dat dit zo gemaakt is, en dat niemand bij EA iets had van: doe dit overnieuw of doe dit niet.

Madden NFL 19 - Archetype (Foto: Electronic Arts)

Franchise
Een andere belangrijke wijziging zit in de Franchise Mode. Daar is de teambuilding beter geworden. In Madden NFL 19 is er een ander soort upgradesysteem. Wanneer je begint kies je tussen acht aanvallende en zes verdedigende speltypen als teamplay. Je spelers hebben ook een speltype. Als jij je team zo veel mogelijk naar het gekozen type vormt krijg je bonussen in ranking. Voor de rest is de Franchise Mode hetzelfde gebleven. Je kiest trainingen, onderhandelt over contracten gaat spelers scouten en zet doelen voor je coach. Jammer dat de modus niet eens een volledige revamp krijgt, want het is elk jaar hetzelfde, jaar in, jaar uit. Een leuke verbetering zoals de historie van je club terugkijken als je meerdere seizoenen hebt gedraaid zit er nog steeds niet in.

Ultimate team
Het is EA, dus ook in Madden NFL 19 zijn er microtransacties met in de hoofdrol een digitale kaartverzameling. Daar zijn de menu's aangepast zodat het wat beter te begrijpen valt hoe je je team samen kunt stellen. Je kunt een speler nu upgraden door middel van zijn kaart in plaats van door een zoekmenu te moeten gaan naar een passende upgrade voor die speler. Upgraden doe je nu ook eigenlijk alleen maar door trainingspunten die je krijgt door het verkopen van kaarten die je niet nodig hebt. Allemaal net wat handiger en vooral simpeler.

Madden NFL 19 - Ultimate Team (Foto: Electronic Arts)

Voor mensen die niet zo nodig online tegen de pay-2-win Ultimate Team-spelers hoeven te spelen is er een nieuwe spelmodus battle mode genaamd. Je speelt 13 wedstrijden tegen de computer. Elke wedstrijd heeft weer een andere moeilijkheidsgraad, en jij moet proberen een zo hoog mogelijke score te halen. Je krijgt punten voor de eindstand van de wedstrijd, met hoeveel verschil je hebt gewonnen, catches, interceptions, voor van alles. Aan het eind van de week wordt er gekeken hoe hoog je op een leaderboard staat en krijg je prijzen voor je Ultimate Team, kortom, kaarten.

Madden NFL 19 is de beste NFL-game. Dat is ook niet zo lastig, want ze zijn de enige. En door dat monopolie leveren de ontwikkelaars elk jaar maar enkele verbeteringen. De noemenswaardige wijzigingen zijn Real Player Motion waardoor het realistischer wordt, een slechte verhaalmodus, een verbeterde teambuilding in Franchise en een toegankelijkere Ultimate Team mode en wat kleine tweaks. Heb je echter Madden NFL 18 al, dan is er weinig reden om meteen over te stappen. Alleen als je veel online speelt zul je wel mee moeten omdat de online community hier naar toe gaat. EA moet eens gaan bedenken hoe ze Madden eens echt een noemenswaardige upgrade kunnen geven. Tip: de Franchise modus is al jaren zo goed als hetzelfde qua opties. Madden NFL 19 is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.