Solo: A Star Wars Story

Sinds Disney Lucasfilm in 2012 aankocht en aan de slag ging met nieuwe films in dit ongelooflijk rijke universum zijn er reeds drie films uitgebracht, die allemaal met meer of minder controverse te maken kregen. The Force Awakens leek teveel op het origineel, Rogue One ging gepaard onder uitgebreide reshoots en The Last Jedi heeft de fans verdeeld. Ook Solo: A Star Wars Story kreeg te maken met een problematische productie: twee weken voor de laatste opnames werden gemaakt ontsloeg Lucasfilm de regisseurs. Aan Ron Howard de taak om de zaak te redden.

Dat betekende reshoots in een moordend tempo. Naar verluidt is 80% opnieuw gefilmd. Solo brengt ons terug naar een tijd vóór de originele film uit 1977. We maken kennis met een jonge Han Solo (Alden Ehrenreich), een jongen met een droom om piloot te worden. Die kans krijgt hij als hij zich aansluit bij een bende huurlingen, onder leiding van Beckett (Woody Harrelson) om het een en ander te stelen. Han Solo komt steeds dieper in de donkere onderwereld terecht en komt daarbij opnieuw oog in oog te staan met zijn jeugdliefde Qi'ra (Emilia Clarke). Avontuur ontvouwt zich en Han Solo komt steeds dieper in de penarie terecht en ontmoet daarbij Chewbacca en Lando (Donald Glover).

Solo: A Star Wars Story cockpit

Dat er geen reden is om dit verhaal te vertellen blijkt wel bij het begin: Han Solo is al de Han Solo die we kennen uit Star Wars. Jong, een waaghals en niet te beroerd om zich in het avontuur te storten. Er is dan ook geen enkele ontwikkeling te bespeuren in deze film bij het hoofdpersonage, hij is meer een toeschouwer van zijn eigen avonturen. En dat maakt de film tot een avontuur zonder peper. Ja, de actie is boeiend en erg vermakelijk om naar te kijken. Af en toe komt er een easter egg langs die de fans weer maandenlang op internet laat discussiëren. Maar het is allemaal maar erg zoutloos en, kort gezegd, meh.

Komt dat misschien doordat de film de titel Star Wars draagt en we daar, traditioneel gezien, meer van verwachten? Mogelijk wel. Een nieuwe episode in de saga staat altijd garant voor nieuwe ontwikkelingen, nieuwe planeten en actie die je uit je stoel blaast. Maar dat alles mist hier. Er is niet één moment dat er uitspringt. De finale is zo 'down-to-earth' dat beelden hieruit niet eens interessant waren voor de marketing. Daarbij komt dat de film een aantal momenten af móet tikken (ontmoeting Chewbacca, ontmoeting Lando, Milennium Falcon) waardoor je niet echt verrast wordt.

Solo: A Star Wars Story cockpit cast

Ron Howard heeft een vermakelijk science-fiction avontuur af weten te leveren, maar wel één die het erg safe speelt en toch grote drommen publiek de komende week tevreden de bioscoop zal laten verlaten. De film heeft een bizar hoog tempo dus er gebeurt voldoende. Hij voelt daardoor wel nét iets te lang aan. De supporting cast biedt voldoende bekende gezichten (behalve een hoogst irritante nieuwe droid) die de humor in de film brengen.

Al met al feitelijk een niemendalletje, die alleen maar in de bioscoop draait omdat Han Solo erin zit. Bedenk dat weg en je hebt te maken met een dertien in een dozijn sci-fi film die alleen voor de liefhebber geschikt is.