Akiba's Trip: Undead & Undressed

Soms komen er van die games op de markt waarbij ik mij serieus afvraag wat er in mensen hun hoofd omgaat. Akiba's Trip is zo'n spel. Pervers en typisch Japans.

akiba

Het spel speelt zich af in Akihabara in Japan. Dit is een wijk in Tokyo waar alles om electronica draait en in de volksmond ook wel Akiba genoemd wordt. De wijk wordt in het spel overspoeld met vampiers, maar waar die normaal allergisch zijn voor zonlicht hebben ze daar in dit spel een oplossing voor gevonden. Ze trekken kleren aan... Ja zo suf als het klinkt is het ook, maar het idee hierachter is dat je als vampierjager de kleren van hun lijf gaat trekken. het klinkt allemaal een beetje maf, maar ik moet zeggen dat je dit spelend al snel vergeet.

akiba

Grafisch gezien vind ik het ronduit slecht. Ik ben al geen fan van deze stijl, maar er zijn genoeg spellen die er flink wat succes mee behaald hebben. Akiba's Trip niet. Het oog saai, traag en om nog maar te zwijgen over die laadschermen tussendoor. Het is duidelijk te zien dat het een opgepoetste PS3-game is. Ik heb zelf de oude versie niet gespeeld, maar wat ik heb gezien op basis van beelden valt de upgrade behoorlijk tegen.

akibara

Dit alles kan echter goed gemaakt worden door een degelijke gameplay, maar meer dan degelijk kan ik het niet noemen. Het combat-systeem is beperkt en werkt vrij overzichtelijk met wat basic moves en wat variatie daarop. Doordat het simpel in elkaar is gezet kun je snel aan de slag. Het grote doel is dus andere (vooral vrouwelijke) vampiers te vermoorden door ze uit te kleden. Al snel merk je dat het een vreemd spel is met vermakelijke beat 'm up elementen. Doordat je roamt door de open wereld en missies probeert te voltooien heb je wel het idee met iets nuttigs bezig te zijn. Vooral voor de mensen die Akihabara een beetje kennen zal dat erg leuk zijn. Er zijn meerdere shops te vinden in het spel die er in het echt ook zijn.

ak

Terwijl je kledingafscheurend door de straten van Tokio gaat moet je ook nog keuzes maken qua verhaal. Het draait allemaal om de Magaimono orgenisatie. De keuzes en verhaallijn die je maakt en volgt komen vreemd over. Misschien dat het een kwestie van verkeerd vertalen is, maar ik zag de humor niet in van gesprekken die wel degelijk grappig bedoeld waren. Ik kan doorgaans de Japanse humor erg waarderen, maar die was nu ver te zoeken.

ag

Iets wat nieuw is in deze versie ten opzichte van de Vita en PS3 versie is de Visuel Editor. Deze kun je benaderen van je in-game telefoon en geeft je een hele rits aan opties om de look van de game te veranderen. Ik heb de kleurtjes en vormgeving aangepast en vroeg mij toen echt af waarom hier in hemelsnaam tijd aan besteed is?? Zonde!

akiba
Resultaat van die editor....

Ik weet nog steeds niet wat ik nou echt vind van Akiba's Trip: Undead & Undressed. Ik heb me tot op een zekere hoogte best vermaakt met het spel. De gameplay is simpel, zonder diepgang en weinig uitdagend. De laadschermen zijn echt vreselijk en grafisch ben ik ook niet onder de indruk. Wat mij nog het meeste tegenstaat is de prijs ten opzichte van de kwaliteit. Je moet het volle pond betalen voor een PS3-poort. Nogmaals: het spel is simpel en toch vermakelijk en voor de Tokyo-fans is het best leuk om door de straten van Akiba heen te zwerven, maar dit wordt toch meer iets voor de fans dan de mainstream-gamer ben ik bang.

• Verslavend
  • Orgineel
  • Graphics vreselijk