NBA 2K14 Next-gen

Enkele uitgevers hebben hun net uitgekomen spel voor current-gen, of is het nu old-gen, uitgebracht voor de next-gen consoles. Een verdere drawing distance, wat meer effecten, maar daar blijft het dan ook bij. Een fanservice voor gamers die de nieuwe console willen hebben, maar hun ‘oude’ favoriete game daarop willen spelen. Visual Concepts heeft het anders aangepakt: ze zijn met twee teams bezig geweest om hun game, NBA 2K14, naar de current- en next-gen consoles te brengen.

Header

En dat is meteen te zien als je een potje NBA speelt. Ik deed Antonio Banderas in zijn ondertussen beruchte animated gif na. NBA 2K14 ziet er schitterend uit. In vergelijking met zijn current-gen broertje is dit een hele sprong voorwaarts. De sfeer van het stadion wordt nog beter overgebracht door het veel levendiger publiek. Ze lijken wel allemaal individuen, zo knap is het in elkaar gezet. Alles is gemaakt met een grafisch detail dat we nog niet eerder gezien hebben in NBA 2K, of welke sportgame dan ook.

Doekje!
De NBA-spelers hebben bijvoorbeeld veel meer animaties. Heel af en toe, en als het voorkomt vooral bij vrije worpen, zie je een beetje awkward animatie, alsof ie de grafische hik heeft. Voor de rest zien ze er nog meer uit als hun levende evenbeeld. De bewegingen gaan soepel en het stappen van de spelers ziet er veel beter uit. In eerdere delen schoof je over de vloer nog wat na, de spelers stonden zeg maar net boven de vloer. Nu hoor en zie je dat ze zich schrap zetten op het veld. Gameplaywise heeft dat ook consequenties, je kunt bijvoorbeeld sneller op het verkeerde been komen te staan.

NBA 2K14 next-gen (Foto: 2K Sports)

Nog enkele verbeteringen: de kleren van de spelers bewegen realistisch. T-shirts en korte broeken stretchen, plooien, dat soort praktijken. De bal zelf draait, je ziet strepen bewegen. Voor de gameplay maakt het niet uit, maar voor het realisme is het weer een stap vooruit. De gelaatsuitdrukkingen van de spelers zijn af te lezen, zodat je nog meer het idee hebt naar echte spelers te kijken. De onbekendere NBA-spelers hebben minder liefde gekregen, maar de sterspelers zijn allemaal ingescand. Door al deze verbeteringen heb je het idee dat je bij een echte wedstrijd bent. Grafisch is NBA 2K14 een van die games om te showen als je vrienden over de vloer hebt die willen weten wat next-gen inhoudt.

Carrièrebeest
De modus Path to Greatness is verdwenen. LeBron James wil niet meer weten hoe zijn toekomst eruit ziet en heel erg is dat niet. Wat er voor terugkomt is een uitgebreidere MyCareer-modus. Dat is dit keer een volwaardige verhaalmodus met ingame cutscenes. Er is moeite in gestopt, dat zie je, maar het is verschrikkelijk cheesy, op de Amerikaanse manier. Als nieuwbakken NBA-speler volg je de American Dream en natuurlijk hoort daar een aartsrivaal bij. Het is zo over-the-top dat het grappig wordt, al vraag ik me af of dat de bedoeling was van de ontwikkelaar.

NBA 2K14 next-gen (Foto: 2K Sports)

De modus is beter dan de eerdere versies van MyCareer, waar je af en toe een persconferentie gaf en dat was het, maar de ontwikkelaar moet of een goede verhaalschrijver inhuren, of het gewoon niet doen. Er zijn dialoogkeuzes ingebouwd, maar uiteindelijk word je een speler die vol van zichzelf is, of juist een teamplayer. Al zullen Amerikanen er vast van smullen, maar voor mezelf werd het eerder grappig dan een verhaal. Plus dat je coach wel heel vaak een jarige zoon heeft in een jaar, dus ook de conversaties zijn soms nogal herhalend. Lipsynch is het ook al niet, dus dat maakt het allemaal net onafgewerkt.

Alberto checkt de park
Een nieuwe modus is The Park. Hierin wordt je geplaatst op een groot plein met allerlei kleinere basketbalveldjes. Je kunt er kiezen om een potje basketbal te spelen zoals 2vs2, 3vs3 en 5vs5. Soms zul je moeten wachten omdat er een veld bezet is door andere spelers, maar dan is er tenminste nog naar een wedstrijd te kijken. Leaderboards maken The park af, maar de enige leaderboard die er echt toe doet zit toch in het echte werk, de NBA zelf. The park is dus meer een hangplek, als je gewoon even een potje wil aankloten met onbekenden. Je kunt er geen vriendenlijst maken, zodat er makkelijk afgesproken kan worden. Een team registreren en te managen om zo het park te domineren is er ook niet. Het idee is er, maar de uitwerking heeft nog wat aandacht nodig.

Bij veel games die ‘geport’ zijn naar next-gen is het eigenlijk een kwestie van hoe fan je bent of je een game twee keer gaat aanschaffen. Bij NBA 2K14 is er geen twijfel: ik zeg doen! Grafisch spring je flink vooruit, meer animaties, bewegende kleding, de gameplay blijft super en we zijn weer een stap dichter bij the real thing. Het verhaal in MyCareer is misschien nogal cheesy, maar wel op zijn American Dream. Je moet er van houden, maar uiteindelijk gaat het om één ding: de bal moet in de basket. En in deze versie van de game gaat de bal heel mooi er doorheen. Er zijn zeker verbeterpunten, want zo afgwerkt de gameplay en de actie op het veld is, zo net-niet zijn de dingen er omheen. Lipsync, team-ondersteuning in The Park, dat soort dingetjes zouden net dat duwtje geven naar een game die zijn versie voor current-gen op alle fronten zou passeren. En Visual Concepts, alsjeblieft, pas de navigatie in het menu eens aan. Totaal niet van basketbal houden is de enige reden om deze game niet te kopen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Graphics - MyCareer is een cheesy verhaal  9
+ Gameplay, besturing, sfeer: ijzersterk  - Nieuwe/verbeterde modi voelen onaf aan