Gears of War: Judgment

Gears of War: Judgment (GoW:J) is al berecht voordat de game goed en wel in de schappen ligt. Er was groot aangekondigd dat Gears of War 3 het einde van de trilogie zou zijn. Toch weet Epic Games  samen met People Can Fly (PCF) er nog een deel uit te persen. Dit zien wij wel vaker bij trilogieën en dat pakt meestal nadelig uit. Weet GoW:J toch nog leden van de jury te overtuigen dat de game meer dan een zoethoudertje is?

Stoer kijken voor het vogeltje!

GoW:J speelt zich af voor GoW. De COG weet in dit deel nog niet wie de Locust zijn en waarom zij de mensheid willen uitroeien. De game zelf begint abrupt met het transport van Kilo Squad, waarvan Baird en Cole deel uitmaken en twee nieuwkomers, naar een krijgsraad. Zij worden door Coln. Loomis vervolgd voor het negeren van directe orders. Het verhaal wordt verteld door middel van flashbacks en het verhaal is wat minder ingewikkeld dan in GoW3. Of dit jammer is of niet laat ik aan jou als lezer over, het voordeel is wel dat je nu wel het gehele verhaal in één keer kan volgen zonder de helft op te moeten zoeken in Wikipedia. In vergelijking met vorige delen laat GoW:J je in elk geval niet met meer vragen zitten. Wat wel mist zijn grote momenten zoals vallende steden of familieleden en teamgenoten die doodgaan. Daardoor komt het geheel wat mat over.

Terechtstelling

Missies
In totaal zijn er 42 missies waarmee je na zo’n vijf tot zes uur spelen wel klaar mee bent. Dat is op zichzelf niet erg, ware het niet dat er wel heel veel missies zijn waarbij je een punt moet bewaken (a la king of the hill). Hierbij komen de vijanden in waves en is het vooral zaak in leven te blijven en je objective te beschermen. Na een paar missies voelt dit wat goedkoop aan en lijkt het alsof PCF het toegevoegd heeft (als quick fix) om op een snelle manier veel missies te generen. Voor enige verdieping en extra uitdaging hebben ze een zogenoemde 'Declassified'-optie aan de missies toegevoegd. De optie kun je haast niet missen, want in elk level hangt een groot Gears-logo dat gebruikt kan worden om het aan te zetten. Als je ervoor kiest krijg je twee regels extra verhaal per keer en de moeilijkheidsgraad wordt wat omhooggegooid.

De uitdagingen bij de declassified-optie lopen sterk uiteen. In sommige missies is er gigantisch veel rook waardoor je minder ziet, in andere heb je alleen een hakmes en soms heb je het genoegen van extra zware tegenstanders. Het zijn dan ook meer uitdagingen dan dat het er echt moeilijker door wordt. Mocht het toch wél te moeilijk worden waardoor je de missie niet haalt, dan past de game de moeilijkheidsgraad voor je aan. Daarvoor hebben ze een speciaal systeem ontwikkeld met de pakkende naam 'S3 System'. Zodra dit systeem merkt dat je bij bepaalde delen vastzit, gooit het de moeilijkheidsgraad omlaag door minder (sterke) Locust te spawnen. Doe je het boven verwachting goed, dan gooit het de moeilijkheidsgraad omhoog. Helaas merkte ik dat de moeilijkheidsgraad wel drastisch naar beneden werd geschroefd na een paar keer doodgaan. De kreet van Cliff Bleszinski dat GoW:J moeilijker is dan Gears of War 3 kan ik dus ook niet beamen.

Declassify!

Aftermath
Tijdens het spelen krijg je punten in de vorm van sterren. Deze sterren verdien je door Locust te vermoorden in stijl. Dat betekent dat je bijvoorbeeld Locust moet laten ontploffen in gibs, ze moet doorzagen of neersteken. Als je dan ook nog eens je missie in declassified-modus speelt gaat het nog een stuk harder. Wanneer je veertig sterren hebt verzameld kun je, behalve opscheppen bij je vrienden, ook beginnen met de mini-campagne genaamd Aftermath. In Aftermath zitten extra missies waarin de speler te weten komt wat er met Baird en Cole gebeurt nadat deze afscheid van Marcus hebben genomen in Gears of War 3

Nieuwe dingen
Wat opvalt zodra je de controller oppakt is dat de controls veranderd zijn, dat zie je niet vaak. Je verwisselt wapens nu met de Y-knop, verder draag je nu maar twee wapens in plaats van drie. Granaten kunnen nu direct gegooid worden in plaats van dat je deze moet selecteren en er is een optie om snel een granaat te gooien in plaats van dat je een theoretische gooiboog ziet. In GoW:J wordt de d-pad nu gebruikt voor missiedetails en dat leverde vooral in het begin de nodige problemen op. Het leveldesign is ook veranderd. De maps in Halvo Bay zijn kleiner en spelen zich vaker buiten af in een lekker zonnetje. De omgeving is nog niet volledig kapotgeschoten en dus niet zo grauw als in de eerdere delen. Het zijn allemaal kleine details die je het gevoel moeten geven dat je een prequel aan het spelen bent.

Gears of Gears!

Multiplayer
Hoe weinig de singleplayer is veranderd, zo groot zijn de veranderingen in de multiplayer. Om te beginnen heeft PCF naar de fans geluisterd en ervoor gekozen om dan eindelijk een Free-For-All-modus in de game te stoppen. Je kunt nu eindelijk met COG tegen COG vechten. Een grote verandering is dat er nu meer gebruikgemaakt is van hoogteniveaus. Je kunt dus nu ook echt vanaf boven aanvallen en van daken afspringen. De andere nieuwe modus heet Overrun, waarbij je als COG bepaalde punten moet verdedigen terwijl de Locust deze punten proberen te vernietigen. De COG heeft vier klassen waaruit je kunt kiezen (medic, engineer, soldier en scout), terwijl de Locust hetzelfde systeem hebben als in de reeds bekende Beast-modus.

De eerste vier personages zijn gratis, voor de andere vier moet je punten verdienen door barricades te slopen en/of spelers te vermoorden. Na verloop van tijd kunnen er steeds krachtigere personages ingezet worden waardoor de Locust onovertroffen sterk worden en een oneerlijk voordeel hebben tegenover de COG. Uiteindelijk raakt de balans tussen beide partijen zoek wat tot gevolg heeft dat de Locust zo sterk zijn dat de COG altijd het loodje leggen. Wat mij stoorde tijdens het spelen was dat wanneer bijvoorbeeld je beschermpunt kapot wordt gemaakt, je de layout van de map te zien krijgt waar het gevecht daarna plaatsvindt. Dat haalt de snelheid uit het spel en kan als storend worden ervaren.

Conclusie:
Wat ik niet snap is waarom het achterlijk stil is rondom GoW:J. Er wordt volop reclame gemaakt voor Tomb Raider, Bioshock: Infinite en in mindere mate voor God of War: Ascension. Het lijkt alsof Epic Games niet zo trots zijn op hun spel. Zonde, want echt slecht is het spel niet. Het lijkt erop dat ze gokken dat de fans van de serie toch wel het spel zullen kopen en diegenen die niets met de serie hebben deze game vooral links zullen laten liggen. Misschien dat ze daarom het eerste deel van GoW als digitale copy in GoW:J hebben gestopt. De singleplayer speelt lekker weg en de multiplayer zal weer gretig worden gespeeld. Niets om je voor te schamen dus.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goed verhaal - Aan de korte kant  7,5
+ Declassified missies - Verhaal heeft geen epische momenten