Mass Effect 3: Citadel

Aan alle saga's komt een eind en vaak gaat dit gepaard met een grootse afsluiter. Het kan echter ook zo zijn dat je als ontwikkelaar groots wilt eindigen, maar misschien toch op sommige puntjes net het ruimteschip mist. 

Mass Effect 3: Citadel

Een jaar na de release van Mass Effect 3 komt BioWare met de laatste singleplayer-DLC, genaamd Citadel. Deze DLC kenmerkt zich naast het verhaal en extra mogelijkheden voornamelijk door de grootte en relatief hoge prijs wat natuurlijk gelijk hoge verwachtingen schept. Het is jammer wanneer je geconfronteerd wordt met een verhaal dat zo verschrikkelijk cliché en voorspelbaar is als een slechte B-Film.

Zoals gebruikelijk begint deze DLC met een bericht op je private terminal. In het bericht staat dat je een appartement cadeau krijgt en dat jij en je bemanning wel toe zijn aan een beetje rust na al die missies tegen de Reapers. En hier wordt het gelijk al vreemd. Het hele universum wordt aangevallen, het einde van al het organische leven staat op het spel en wat gaat Shepard doen? Even lekker bijkomen in zijn nieuw verkregen appartement.


Zodra Shepard in het appartement aankomt krijg je een berichtje van Joker om Sushi te gaan eten en snel blijkt het dat dit niet een standaard all you can eat-festijn gaat worden. Nog voordat je iets hebt kunnen bestellen word je lastig gevallen door Alliance-medewerkster Brooks. Ze komt Shepard waarschuwen dat een organisatie het op hem gemunt heeft (what else is new?) en je identiteit probeert te stelen. Nog voordat Brooks je het hele verhaal heeft kunnen vertellen breekt de hel los en moet je vluchten.

Aangezien je geen armor draagt en één pistool tot je beschikking krijgt, wordt het snel duidelijk dat je een andere benadering nodig hebt om je vijanden te verslaan. Op een gegeven moment moet je namelijk ook proberen om vanuit stealth je vijanden te verslaan. Je merkt dat Mass Effect 3 hier niet voor gemaakt is, omdat onder andere de vijanden je veel te snel zien. Gelukkig is dit maar een klein onderdeel en speelt de rest van de DLC wel lekker weg. Wat echter opvallend is dat Shepard alle nieuwe problemen niet zo heel serieus neemt en overal gelijk een oplossing voor heeft. Dit is ook eigenlijk zoals BioWare het bedoeld heeft een nieuw verhaal vol met actie in combinatie met allemaal grappen en grollen, waar wel een beetje te veel de nadruk op ligt. 

ME3: Citadel

BioWare heeft echt zijn best gedaan om de fans nog éénmaal los te laten gaan met Shepard en zijn hele team. Zo biedt de extra verhaallijn je zeker twee tot drie uur extra speeltijd, zitten er een paar orginele momenten en zelfs een echte bossfight in. Tevens kun je tijdens je verblijf op de Silversun Strip uren vermaken door rond te hangen in een Arcade, Casino en is er een mogelijkheid je skills te verbeteren en á la Pinnacle Station uit Mass Effect 1 highscores neer te zetten in de Armax Arena.  

Say Normandy

Conclusie

Mass Effect 3: Citadel is een leuke toevoeging en ondanks het magere verhaal, dat eigenlijk nergens goed in het hele Mass Effect 3-verhaal past, kent het toch vele hoogtepunten en verrassingen. Het is leuk om na het nodige schietwerk in je appartement een feest te geven voor al je teamleden. Dit zorgt natuurlijk weer voor de nodige hilarische en memorabele momenten. Citadel kun je het beste zien als een opzichzelfstaand hoofdstuk, waar alle fans nog één keer afscheid kunnen nemen van Commander Shepard en zijn team.

Gespeeld op Xbox 360, ook verkijgbaar op PlayStation 3, Windows en Wii U.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.