Ted

Family Guy-bedenker Seth MacFarlane, die onlangs de Oscars presenteerde, is een multigetalenteerd persoon. Naast het inspreken van stemmen voor zijn eigen animatieshows, schrijft hij ook scripts, zingt hij en is hij producent. Maar er ontbrak nog een ding: het regisseren van een bioscoopfilm. Er zijn al langer plannen voor een Family Guy-film, maar hij veroverde eerst de bioscopen met de schattige én grove teddybeer Ted.

De kleine John heeft maar een wens: zijn teddybeer tot leven wekken. Als hij deze wens met kerst uitspreekt komt deze ook uit. Zijn teddybeer Ted leeft! Ze groeien samen op en jaren later zijn de twee nog steeds de beste vrienden. Maar de oudere John (Mark Wahlberg) komt een leuke meid tegen die hem laat kiezen tussen haar en Ted.

De vergelijking met Family Guy komt al snel naar boven, vooral aangezien de stem van Ted (MacFarlane) erg doet denken aan Peter Griffin (waar in de film zelfs naar gerefereerd wordt). Toch heeft de bioscoopfilm meer verhaal dan een gemiddelde aflevering van de animatieserie. Geen willekeurige tussenscènes dus of verschillende verhaallijnen. De humor is echter wel vergelijkbaar: scherp, frequent en op het randje.

Voor ruim anderhalf uur lang is de grapdichtheid erg hoog en rol je van de ene grap in de andere grap, maar helaas neemt het verhaal tegen het eind een onverwachte wending, waarbij het dramagehalte een stuk hoger ligt ten opzichte van de rest van de film en het aantal grappen sterk daalt. Het is een hartverwarmend einde, maar tegelijkertijd voelt het ook misplaatst en zal niet iedereen de wending waarderen.

De blu-ray van Ted wordt slechts voorafgegaan door een twee minuten durende promotievideo voor 100 jaar Universal Pictures, met klassiekers als Back to the Future, Jaws en Jurassic Park. Geen ramp om uit te zitten door de vele nostalgische gevoelens die bij velen naar boven zullen komen. Na de video kom je meteen in het simpele doch efficiënte menu.

Ted is een van de leukste komedies van het jaar en dat komt voornamelijk door komisch genie Seth MacFarlane, maar zeker ook door de teddybeer zelf. Deze snoezige knuffelbeer is grof en neemt geen blad voor de mond, maar tegelijkertijd ook erg schattig. In de bioscopen was de film een groot succes en dat zorgde ervoor dat er een vervolg aan zit te komen. Daar zullen veel mensen op zitten te wachten.

Extra's

Alternatieve opnames (10:32)
In de film zitten vele referenties aan televisieseries, films of bekende personen, maar voor deze referenties zijn veel alternatieve grappen verzonnen. Tijdens deze tien minuten durende extra zien we verschillende andere grappen die de film niet gehaald hebben. De beelden zijn niet helemaal af, dus soms zien we slechts een niet bewegende teddybeer, wat op zichzelf al een grappig gezicht is.

- Komische fragmenten (6:24)
De verplichte bloopers. In tegenstelling tot sommige andere films zijn deze bloopers wel grappig. Vooral omdat we zien hoe de acteurs reageren op een pluchen Ted aan een stok met iemand erachter. Interessant is ook om te zien hoe de nu al klassieke scène is opgenomen waarin Mark Wahlberg verschillende 'white trash'-namen opnoemt.

- Ted: de making of (24:42)
Absoluut de interessantste extra, want na het zien van de film wil je natuurlijk weten hoe de teddybeer gemaakt is en hoe het filmen voor de acteurs was. Door middel van interviews met cast en crew komen we daarover meer te weten en komen we er onder andere achter dat Seth (stem van Ted) tijdens de opnames naast de camera zijn teksten opzegde.

- Teddyberengevecht (5:38)
Eén van de vele hilarische scènes uit de film: een gevecht tussen Ted en John. Uiteraard moest Wahlberg net doen alsof hij met iemand vocht en dat levert erg leuke beelden op die we tijdens deze extra te zien krijgen. Daarnaast leggen de editors uit hoe ze vervolgens de animatie van Ted erin hebben verwerkt.

Daarnaast is het mogelijk om verwijderde scènes (14:54) te bekijken en kun je de film zien met commentaar van Seth en Mark.