Boek: Ben Macintyre - Operatie Mincemeat

Dat waargebeurde verhalen, en zeker die over de tweede wereldoorlog spannend zijn is over het algemeen logisch te noemen, het verhaal op een spannende manier opschrijven lijkt in het begin van Operatie Mincemeat een behoorlijke uitdaging te zijn

Een verhaal met dubbelspionnen, een dode die eigenlijk nooit bestaan heeft en Ian Flemming, auteur van James Bond, in een behoorlijk prominente rol, mix dit met het Groot Brittannië van de tweede wereldoorlog en je zou een bijzonder spannend verhaal moeten krijgen. Helaas is dit maar deels waar; het verhaal is in essentie zeker spannend, maar het begin is zo langdradig en droog beschreven dat er stukken zijn waar bijna niet doorheen te komen is. De ellenlange beschrijving van gesprekken en de constante verwijzingen naar notities elders in het boek zijn ronduit vermoeiend. Naar mate het boek vordert wordt het gelukkig een stuk minder langdradig en een heel stuk spannender, het eerste deel van het verhaal zul je je echter toch eerst even doorheen moeten werken. Uiteindelijk is Operatie Mincemeat gewoon een fijn boek om te lezen.

mincemeat

Een dubbelspion creëren, deze een heel leven laten leiden met een baan, een salaris, een liefdesleven en familie is niet makkelijk. Geef deze dubbel spion valse informatie die hij door moet geven aan de Duitsers zodat de Duitsers op hun beurt geloven dat Groot Brittannië niet van plan is Sicilië aan te vallen. Het klinkt als een simpel plan, maar het wordt al een stuk lastiger als de dubbel spion naast verzonnen ook nog eens dood moet zijn (maar niet zo lang dat het lijk al half vergaan is) en ergens gedropt moet worden waar de Duitsers hem zeker zullen vinden. In Operatie Mincemeat is dit precies wat er aan de hand is, het is een waar gebeurd verhaal en dat gegeven zorgt gelukkig voor de nodige extra spanning.

macintyre

Operatie Mincemeat werd geschreven door Ben Macintyre, Macintye werd geboren in 1963 in Groot Brittannië. Macintyre is van beroep historicus en schrijft onder anderen columns voor de Britse krant The Times. Van operatie Mincemeat is in 2010 door de BBC een documentaire gemaakt onder de titel Operation Mincemeat, naast deze docu is in 2011 ook een van Macintyre's andere boeken verfilmt als documentaire door de BBC; Double Agent: The Eddie Chapman Story.