Transformers: Dark of the Moon 3D

Vorig jaar juli kwam de derde film uit van de Transformers-reeks. Actrice Megan Fox werd vervangen door blondine Rosie Huntington-Whiteley en de druk voor regisseur Michael Bay was groot. Het vorige deel, Revenge of the Fallen, werd namelijk afgemaakt door de pers en de fans. Het laatste deel, Dark of the Moon, maakte dit ruimschoots goed en werd een ongekend succes. Het passeerde zelfs ruim de 1 miljard bij de box office. De dvd is al even uit, maar nu is er een completere versie uitgebracht met de Blu-ray 3D.

Nadat Sam Witwicky (Shia LaBeouf) is afgestudeerd, lukt het hem niet om werk te vinden. Dit zet de relatie met zijn vriendin Carly (Rosie Huntington-Whiteley) flink onder druk. Sam ontdekt dat de NASA tijdens de eerste maanlanding een gestrand ruimteschip is tegengekomen afkomstig van de planeet Cybertron. Tevens komt hij erachter dat de Decepticons een ruimtebrug willen maken die een heel leger naar de aarde brengt.

FOK! recenseerde al eerder de dvd: "De derde Transformers is een vermakelijke film geworden. Er zit veel actie in, leuke humor, goede bijrollen en een indrukwekkend eindgevecht. Echter is het een vrij lange zit en ben je opgelucht als de film eindelijk voorbij is. Bay hoeft zich zeker niet te schamen voor dit deel, in tegenstelling tot de vorige. Met een box office van ruim 1 miljard dollar voor Dark of the Moon is een vierde deel eigenlijk vanzelfsprekend. Helaas bevat de dvd geen extra's."

De Blu-ray 3D is een zeer uitgebreide release, aangezien het vier schijfjes bevat. Eén voor de film in Blu-ray 3D, één voor in Blu-ray, één voor de Blu-ray met het bonusmateriaal en ook nog de film op een dvd. De limited edition bevat een mooie 3D-voorkant met een Transformer op de voorkant.

Het 3D-effect in Dark of the Moon heeft zeker een toegevoegde waarde voor de film. Er zitten een aantal mooie slow motion-scènes in en die worden nog mooier met het effect. Ook de vele gevechten tussen de enorme Transformers spatten nog meer van je beeldscherm in 3D. Het enige nadeel is dat de film een flinke zit is (ongeveer 2,5 uur), dus de kans op hoofd- of oogpijn wordt voor sommige mensen nog groter.

De limited 3D edition van de derde Transformers is zeker een aanrader voor mensen met een 3D-tv. Het bevat mooi vormgegeven en goede actiescènes en met het 3D is het allemaal net even spectaculairder. De release is erg uitgebreid en met de film op drie verschillende schijfjes kun je het altijd ergens kijken. Een positief punt ook is dat het bonusmateriaal eveneens in Blu-ray is uitgegeven, dat komt niet altijd voor.

Extra's

- Above and beyond: exploring Dark of the Moon (1:50:46)
Een enorm uitgebreide making-of van de derde film. Letterlijk alles komt voorbij: special effects, de stunts, alle locaties en nog veel meer. Voor de fans is dit de beste extra die je je kunt verzinnen. Een echte documentaire over Dark of the Moon met tevens de acteurs en medewerkers aan het woord. Dit zouden ze eigenlijk op elke dvd/Blu-ray moeten zetten. Ook groot respect voor de makers die gewoon toegeven dat het tweede deel niet zo goed was en waarom hij niet goed was.

- Uncharted territory: NASA's future then and now (26:15)
Een informatie stuk over de geschiedenis van de NASA, maar vooral de geschiedenis van het reizen naar de maan. Experts vertellen over vroegere verhalen van de ruimte en leggen uit wat er in de toekomst wellicht nog mogelijk is. Interessant voor de geïnteresseerden, maar verder heeft het weinig met de film zelf te maken, slechts als achtergrondinformatie.

- Deconstructing Chicago: multi-angle sequences
Met deze extra kun je een aantal scènes bekijken die gefilmd zijn in de stad Chicago, maar met de computer gegenereerd zijn. Je kunt kiezen voor een vergelijking in split-screen met de computerbeelden en de uiteindelijke beelden en commentaar van de regisseur is optioneel. Ze zijn interessant om eens te bekijken en om de vergelijking te zien. Duidelijk is dat er heel veel werk gestoken is in het laten vernietigen van de stad.

- The art of Cybertron
Hiermee kun je een aantal (computer)schetsen bekijken van de verschillende Transformers, wapens en ruimteschepen. Met links en rechts kun je wisselen tussen de plaatjes. Het was fijn geweest als er muziek onder had gezeten, want het blijft een beetje saai nu. Alleen voor de echte fans dus.

- The Dark of the Moon archive
Een aantal korte extra's, maar toch interessant zijn. Onder andere een uitleg over het 3D-effect (3:06), een verslag van de wereldpremière in Moskou (2:29) en een toelichting van de soundtrack van de film (9:17).

- The matrix of marketing
Een verzameling van alle marketing die is uitgevoerd rondom de film. Je hebt de keuze tussen de twee trailers (teaser en de bioscooptrailer) en een marketinggalerij. Deze laatste bevat alle filmposters, foto's van de karakters, promokaarten, briefkaarten en kleurplaten.

Dit is het bonusmateriaal waar iedere filmliefhebber op zit te wachten. Ruim 3 uur aan interessant bonusmateriaal en alles wordt uitgelegd. Voor de Transformers-fans is dit zeker een must, maar eigenlijk is het een aanrader voor iedereen. In ieder geval als je een 3D-tv hebt.