Transformers: Dark of the Moon

Transformers zijn fictieve buitenaardse robots die sinds 1984 in de winkels liggen als speelgoedfiguur. Al snel groeide het uit tot een populair product en dat betekent dus stripboeken, televisieseries en films. Regisseur Michael Bay (Bad Boys) pakte de franchise op en bracht in 2007 een eerste live-actionfilm uit. Het werd een goed succes en toen kon een vervolg niet uitblijven. Dat vervolg (Revenge of the Fallen) wordt nog steeds bekritiseerd en dus is het aan Bay om het goed te maken in Dark of the Moon.

Nadat Sam Witwicky (Shia LaBeouf) is afgestudeerd, lukt het hem niet om werk te vinden. Dat zet de relatie met zijn vriendin Carly (Rosie Huntington-Whiteley) flink onder druk. Sam ontdekt dat de NASA tijdens de eerste maanlanding een gestrand ruimteschip is tegengekomen afkomstig van de planeet Cybertron. Tevens komt hij erachter dat de Decepticons een ruimtebrug willen maken die een heel leger naar de aarde brengt.

Qua verhaal is het derde deel zeker een vooruitgang. Aan het begin van de film wordt er een interessante gebeurtenis aangesneden en wordt gesuggereerd dat de eerste maanlanding in scène is gezet om het ruimteschip te onderzoeken. Met prachtige special effects wordt de inslag op de maan vertoond en komt zelfs John F. Kennedy weer tot leven. Duidelijk is dat de film een pareltje is om naar te kijken. Veel actie, modern en snelle scènes.

LaBeouf zorgt tussen de actiescènes voor de nodige humor en ook de bescheiden rollen van John Malkovic en Ken Jeong (The Hangover) zorgen voor een grote glimlach. Model Rosie overtuigt helaas iets minder, als we haar uiterlijk buiten beschouwing laten. Ook is de film een beetje aan de lange kant. Met de ruim twee en een half uur ben je een tijd zoet, maar verliest het soms de vaart. Wel wordt het afgesloten met een indrukwekkend gevecht met sterke actiescènes.

De derde Transformers is een vermakelijke film geworden. Er zit veel actie in, leuke humor, goede bijrollen en een indrukwekkend eindgevecht. Echter is het een vrij lange zit en ben je opgelucht als de film eindelijk voorbij is. Bay hoeft zich zeker niet te schamen voor dit deel, in tegenstelling tot de vorige. Met een box office van ruim 1 miljard dollar voor Dark of the Moon is een vierde deel eigenlijk vanzelfsprekend.

Extra's / dvd

Helaas bevat de dvd geen extra's. Wel is de kwaliteit voor een dvd hoog en zijn de actiescènes duidelijk in beeld te zien. Toch is dit een film waar je eigenlijk de blu-ray zou moeten hebben. De slowmotionactie en de robots komen dan nog beter tot hun recht. Later dit jaar wordt er ook een blu-ray 3D-versie van de film uitgegeven.

Wil jij toffe Transformersgeluidjes op je telefoon of computer? Download ze hier.