Rayman Origins

Rayman
Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar voor PS3 en Wii. Later ook voor 3DS en PS Vita beschikbaar

Onze ledemaatloze vriend Rayman is samen met zijn vrienden terug in Rayman Origins. Na 16 jaar en talloze games waar Rayman in voorkwam keert hij nu weer terug naar de 2D-wereld. Maar past een 2D-wereld nog wel tussen al dat 3D-geweld op de grote consoles?

Rayman Origins draait om Rayman, zijn beste vriend Globox en nog enkele andere vrienden die in de zogenaamde 'Snurkboom' liggen te slapen. Hun gesnurk maakt zoveel lawaai dat een oud omaatje uit de wereld van de ondoden helemaal gek wordt en allemaal kwade wezens op Rayman en zijn vrienden af stuurt.

Rayman en zijn vrienden worden gevangen genomen en nadat Rayman weet te ontsnappen moet hij de balans van de gehele wereld in orde brengen door zogenaamde Electoons te redden. Deze kleine roze mannetjes zijn verstopt door de levels heen en zijn nodig om de balans terug te krijgen.

Tussen de levels door moet Rayman ook nog eens zijn enkele goede feeën redden die ook gevangen zijn genomen. Nadat deze bevrijd worden zullen Rayman en zijn vrienden nieuwe gaven krijgen waarmee ze geholpen worden in hun strijd.

Rayman

Kleurrijke omgevingen
Rayman Origins speelt zich af in verschillende omgevingen waar Rayman op zoek moet naar de Electoons en de feeën. Van jungles tot onderwaterlevels zal Rayman verschillende gevaren moeten trotseren. Niet alleen de vijanden vormen een gevaar maar bijvoorbeeld ook bepaalde planten in het junglelevel. Of wat dacht je van de lavastromen diep in de gebergtes waar Rayman langskomt.

Rayman zal al zijn krachten moeten gebruiken en door de feeën te bevrijden krijgen Rayman en zijn vrienden nieuwe krachten om te gebruiken. Zo zal je op een gegeven moment tegen muren en plafonds op kunnen rennen of over grotere gaten kunnen zweven door je lichaam te veranderen in een propeller. De actie in het spel is redelijk eenvoudig, Rayman rent van links naar rechts door de levels heen en springt van platform naar platform om vijanden te ontwijken of aan te vallen. Af en toe worden de levels afgewisseld met een vliegmoment waar je personage een mug berijdt en je vijanden aan gort mag schieten. Alhoewel het hele principe redelijk eenvoudig en hetzelfde aanvoelt zorgen de verschillende omgevingen in combinatie met de graphics dat dit niet storend is.

Rayman

De verschillende omgevingen die Rayman tegenkomt zijn divers en erg mooi gemaakt. De junglelevels barsten van de exotische planten en watervallen die je zult gebruiken tijdens het spelen. De onderwaterlevels nemen je mee naar de onderwaterwereld waar kleurrijke vissen leven maar ook grote zeemonsters. De kleuren en details die zijn gebruikt om de levels en hun personages tot leven te brengen zijn van hoge kwaliteit. De soundtrack met de achtergrondmuziek en de verschillende geluidseffecten passen bij de game en lijken perfect op elkaar afgestemd. Personages maken grappige geluidjes en de ambiance in de verschillende levels is goed gedaan.

Moeilijke co-op
Rayman Origins begint als een makkelijke game zonder echte uitdaging. Naarmate je in het verhaal vordert wordt de moeilijkheidsgraad langzaam opgevoerd en dan zul je op sommige momenten echt moeite moeten doen. Echt moeilijk wordt het nooit en zeker niet met de regelmatige checkpoints die je tegenkomt en er staat geen straf op sterven. Daarnaast kan je het jezelf wel moeilijker maken door bijvoorbeeld de beste score willen te halen. In de levels moet je namelijk kleine gele mannetjes genaamd 'Lums' verzamelen. Verzamel je er genoeg dan verdien je extra Electoons. Deze Lums zijn zeker geen noodzaak maar soms maak je het wel moeilijker als je ze wil verzamelen. Als je levels uitgespeeld hebt dan kun je terugkomen en ze nogmaals uitspelen binnen een bepaalde tijd. Je mag dan niet doodgaan anders moet je weer aan het begin van het level beginnen.

Wil je het spel helemaal moeilijk maken dan nodig je drie vrienden uit en ga je los in de co-op. Er is helaas geen aparte co-op-mode in het spel en jij en je vrienden zullen daardoor gewoon verder moeten gaan in het verhaal of gewoon een los level uit moeten kiezen. De levels worden voor de co-op niet aangepast en helaas zijn er ook geen co-op-doelen die je kan of moet behalen. Het enige verschil met de singleplayer is dus dat er nu extra personages door je scherm heen rennen en springen.

Rayman

De game wordt met vrienden een stuk lastiger, je bent erg snel afgeleid door de andere personages in het scherm en daarnaast zal er een hoop zinloos geweld van te pas komen. Waar je normaal als personage alleen andere monsters zal slaan kan je nu ook elkaar slaan. Aangezien dit weinig gevolgen heeft voor elkaar volgen er veel komische momenten waar spelers elkaar van richels afslaan of juist voor de grap tijdens een verwoede poging om wat te behalen elkaar af te leiden.

Als één van de spelers dood gaat dan wordt deze een bubbel. Door de bubbel naar een medespeler te begeleiden en deze kapot te laten slaan komt de speler weer terug in het spel. De co-op van Rayman Origins is zeker niet bedoeld als serieuze mode waarin spelers samenwerken. Het zal dus meer draaien om elkaar irriteren, plagen en elkaar verrot te slaan voor de grap en dit doet de mode erg goed. Ik en mijn vrienden hebben een hele avond rotgelachen over de idioterie die we samen uitgehaald hebben in de levels.

Rayman Origins is een leuke, goede game die elke 2D-platformerfan aan te raden is. De game mist wel wat uitdaging maar dit lijkt niet te storen in zijn totaliteit. Grafisch ziet de game er top uit en ook de soundtrack is van hoge kwaliteit. Al met al is Rayman Origins een topgame die je zeker niet mag missen en zeker zijn naam groot kan houden tussen al het 3D-geweld.

Cijfer
+ Grafische stijl
- Geen bijzondere co-op