DVD: Adolf Hitler - A Reign of Terror

Vorige week waren FOK.nl al twee dvd-boxen van History Channel te vinden. Na World War 2 - Lost Films en World War 2 - 360 is het nu de beurt aan Adolf Hitler: A Reign of Terror. Is deze zesdelige serie gaat History Channel op zoek naar de identiteit van een van de grootste massavernietigers die de wereld ooit gekend heeft.

hitler2

De box begint met een aflevering waarin Adolf Hitler en Jozef Stalin naast elkaar worden gezet. Het is een heel mooie aflevering, met een goede balans tussen archiefbeelden en pratende historici. De makers laten zien dat Stalin en Hitler eenzelfde achtergrond hebben die volgens sommige psychologen gezien moet worden als een verklaring voor hun daden. Beide massamoordenaars hadden namelijk een moeilijke relatie met hun vader en werden stelselmatig mishandeld. Hitler belandde zelfs een keer in een coma, waarna hij moest vechten voor zijn leven. Deze jeugd leidde volgens de psychologen tot een minderwaardigheidscomplex. Bij zowel Hitler als Stalin resulteerde dat in een greep naar de absolute macht en een ongekende argwaan tegen iedereen die hen ook maar leek tegen te werken.

De eerste aflevering is prima, maar helaas wordt het geen enkele keer meer zo goed. In de eerste aflevering is het al enigszins storend dat History Channel alle visies van verschillende wetenschappers als keiharde feiten presenteert. De zienswijzen zijn slechts een uit duizenden en de makers van de box verwijzen geen moment naar deze overige visies. Hoewel de box een aantal interessante inzichten geeft, zijn ze niet allemaal nieuw. Vooral de afleveringen over alle aanslagen op Hitler's leven zijn weinig vernieuwend. Het is vermakelijker om een doos te vullen met alle speelfilms over de verschillende pogingen om Hitler om te brengen. De manier waarop History Channel het verhaal presenteert is saai.

Het is tekenend voor deze box. Zo nu en dan is het spannend en zeer goed gebracht, maar te vaak lijkt het vooral opvulling te zijn. Met deze box lijkt History Channel slim in te spelen op de grote interesse die nog steeds aanwezig is voor alles wat met Adolf Hitler en de Tweede Wereldoorlog te maken heeft. Maar deze box moet niet gezien worden op rijke aanvulling op dit immense genre. Het is eerder overbodige opvulling. Vreemd genoeg is de box ook nog eens in twee verschillende varianten te verkrijgen. Het verschil? De ene box bevat drie schijfjes, de andere zes en extra's zijn bij beide versies niet aanwezig.

Met Adolf Hitler: The Reign Of Terror heeft History Channel geen enorm spannende, interessante of leerzame box gepresenteerd. Voor de jonge geïnteresseerde is de box waarschijnlijk te droog en te langdradig en voor de trouwe oorlogsfan bieden de zes afleveringen weinig nieuws. Helaas!