DVD: Modern Family

Jay, Gloria, Manny, Claire, Phill, Haley, Alex, Luke, Mitchell Cameron en Lilly. Het zijn de centrale typetjes uit de Amerikaanse tv-serie Modern Family. In 2009 besloot RTL5 om de serie samen met Glee op de dinsdagavond uit te zenden. Het enorme Amerikaanse succes bleef enigszins uit, maar de serie slaagde er zeker in een groot aantal fans te verzamelen. Voor die fans of voor de mensen die de serie pas later hebben leren kennen is er nu de verzamelbox van seizoen 1.

modern1

Modern Family
vertelt het verhaal van drie families. Allereerst is er het gezin van Jay, beter bekend als Al Bundy, die getrouwd is met de veel jongere en beeldschone Gloria. Gloria heeft een zoon, Manny, uit een eerder huwelijk en samen vormen ze het eerste gezin. Claire en Mitchell zijn de kinderen van Jay en hebben beiden een eigen gezin. Claire heeft samen met haar man Phill een traditioneel gezin met drie kinderen en het homostel Mitchell en Cameron hebben een geadopteerde dochter uit Vietnam. Modern Family is een generaliserende samenvatting van de moderne samenleving. En dat maakt de serie juist zo leuk. De afleveringen zitten vol met grappen over tegenstellingen tussen mannen en vrouwen en conventionele rolpatronen. Niks in de serie moet je serieus nemen. Alles gebeurt met een knipoog. Hoewel de serie vrij oppervlakkig en droog lijkt is de maatschappijkritiek fenomenaal bedacht. Modern Family weet actuele thema's rondom familie en opvoeding aan te snijden. Amerikaanse prestatiezucht, homofobie en de rol van immigranten worden op een satirische wijze onder een vergrootglas gelegd.

modern2

De maatschappijkritiek wordt vooral tot stand gebracht door de types oppervlakkig en kortzichtig weer te geven. De grappen en grollen lijken altijd op elkaar, maar zijn nooit hetzelfde. Dat maakt de serie ook verslavend. Want hoewel de afleveringen allemaal op elkaar lijken, zijn geen enkele afleveringen hetzelfde. De Modern Family-verslaving ontstaat overigens niet acuut. De serie kan namelijk wat opstartproblemen hebben. Hoe vaker je kijkt, hoe leuker het wordt. Eén aflevering volstaat niet. Je moet het grote geheel zien.

Modern Family is een combinatie tussen een sitcom, serie rondom een vast aantal personages, en een mockumentary, de personages reflecteren voortdurend op hun doen en laten zoals dat in een documentaire zou gebeuren. Je ziet niet alleen de interactie tussen personen, maar ook de gedachtes die de personen achter hun rug om over elkaar hebben. Gedurende de serie krijg je als kijker één of meerdere favoriete personages. Juist doordat de personages wat oppervlakkig zijn neergezet, leer je ze goed kennen. Je voelt de grappen altijd aankomen, maar weet nooit zeker hoe ze deze keer zullen uitpakken. Hierdoor wordt de voorspelbaarheid omgezet in een hilarische onvoorspelbaarheid.

Met Modern Family heeft RTL5 een leuke serie weten binnen te halen. De acteerprestaties worden vooral gekenmerkt door een goede timing en geweldige mimiek. Dit zorgt ervoor dat het navertellen van de grappen altijd in het niet valt bij de werkelijke uitvoering. Ik kan hier wel een aantal one-liners aanhalen, maar dat is niet echt overtuigend. Kijk zelf de serie en geef je oordeel pas na een aantal afleveringen. En geloof mij: dan ben je helemaal om!