CD: Racoon - Liverpool Rain

Een stelletje vuilnismannen dat een van de meest succesvolle liefdesliedjes van Nederlandse komaf wist te schrijven. Dat is het beeld dat veel mensen nog steeds hebben bij de Zeeuwse band Racoon. Met 'Love You More' vestigde de band haar naam in 2005 voor eens en voor altijd in het Nederpoplandschap. Maar Racoon is meer dan dit wonderschone liedje. Na het succes van Another Day, met onder andere 'Love You More' en 'Brother' leek de band het op opvolger Before You Leave wat moeilijk te hebben. De nummers kwamen in de theatertour goed tot hun recht, maar verdwenen als audiofile al snel uit de playlist. Nu is Racoon terug met alweer het vijfde album in veertien jaar: Liverpool Rain.

rac1

Dat Before You Leave door het grote succes van de voorganger een moeilijke plaat zou worden, was duidelijk. Gelukkig heeft Racoon deze angst en spanning op de nieuwe langspeler achter zich gelaten en is het tijd voor een nieuwe stap. Natuurlijk; Racoon blijft Racoon en een enorme muzikale vernieuwing moet je niet van de heren verwachten (ook al begonnen ze ooit als een Hardcoreband). Met Liverpool Rain proberen de Zeeuwen een nieuw hoofdstuk aan hun bestaan toe te voegen. Om het bandgeluid iets uit te breiden werd besloten om een aantal nummers te verrijken door het London Chamber Orchestra.

De plaat begint meteen goed. '2014' is een klein, simpel, maar mooi liedje geworden. Beheerst, geen poespas. Gewoon een lekker nummer om de plaat mee te openen. Het tweede nummer, 'No Mercy', is een van de kernnummers van de plaat geworden. Het is een oprechte en groovy song. Dit wordt vooral veroorzaakt door de blazers en de strijkers. Met 'No Mercy' is het Racoon gelukt om het herkenbare geluid in een nieuw jasje te steken. Zanger Bart van der Weide zingt zoals altijd vol overgave, maar de band klinkt soulvol. Iets wat we nog niet vaak van de heren hebben gehoord. 'Took A Hit' klinkt wonderbaarlijk genoeg zelfs bluesy. Het is een heerlijk nummer waar je zelfs lekker op kunt dansen. Ook 'Freedom' past probleemloos in het soulvolle rijtje. Het nummer steunt op een ritme wat lijkt op Snoop Dogs 'Medicine' en wederom zijn de blazers bepalend voor de body van het nummer.

rac2

Met 'Liverpool Rain' doet Racoon iets waar het op Before You Leave net niet in wist te slagen: het schrijven van een emotioneel liedje dat raakt zonder dat het doet denken aan iets wat al eerder is gedaan. Het is het mooiste typische Racoon liedje van de plaat geworden. Bart zingt prachtig over de basis van de strijkers heen en weet de luisteraar met zijn stem te roeren. Helaas loopt Racoon op 'Little Down On The Upside' in een val waar de band al talloze malen in gevallen is. Op de een of andere manier lijkt de band er een kunst van te maken het nummer 'Blackbird' van The Beatles zo vaak mogelijk als basis voor eigen songs te nemen. Het nummer is zeker niet slecht, maar de Zeeuwen kunnen bijna een album vullen met vergelijkbare liedjes.

Gelukkig hervindt Racoon zich meteen weer op 'Don't Hold Me Down'. Het is een prachtig, emotioneel en toch ook wel liefdevol liedje geworden. Ook dit nummer past prima in het eerdere oeuvre. Toch weet het liedje zich te onderscheiden van eerdere Racoon-songs. Het nummer bevat een bepaalde feeling die niet te beschrijven valt, maar uniek is voor de Zeeuwse band. Vooral de heerlijke uithaal van Bart aan het einde komt keihard binnen! Na 'Don't Hold Me Down' gaat de plaat richting het einde. 'No Story To Tell' is een mooi, klein liedje en met 'Better Be Kind' zorgt Racoon voor een passende afsluiter.

'Better Be Kind'. Racoon heeft vaak veel kritiek gekregen. Het zou te zoet zijn en naast het kapotgedraaide 'Love You More' niet veel te bieden te hebben. Met het eindresultaat van Before You Leave werden de tegenargumenten al snel erg zwak. Met Liverpool Rain daarentegen kan Racoon vol in de tegenaanval, dwingen ze de ciritici op de knieën en zonder ook maar een woord te liegen zullen ze vlug toegeven: dit is een prima album!