CD:School of Seven Bells - Ghostory

Per toeval bereikte de cd Ghostory van School of Seven Bells mijn brievenbus. De nieuwe cd van een voor mij onbekend bandje. Aangezien het zonde is zo'n plaatje te laten liggen en het ontdekken van nieuwe muziek een van de favoriete bezigheden van een muziekliefhebber is, stopte ik de plaat snel in mijn cd-speler.

School of Seven Bells

School of Seven Bells is een duo bestaande uit Benjamin Curtis en Alejandra Deheza en maakt muziek die kan worden omschreven als dromerige elektronische indie. Na hun oprichting in 2007 bracht het New Yorkse duo drie albums uit: Alpinisms (2008), Disconnect from Desire (2010) en het meest recente album Ghostory (2012).

Ghostory opent met een echt puntige en melodieuze indiesong: 'The Night'. Het is een simpel nummer waarin de sfeer en de sound van deze band goed tot uitdrukking komen. De stem van Alejandra Deheza geeft de band een typisch en herkenbaar geluid. 'The Night' is een nummer dat om je aandacht vraagt, langzaam in je hoofd kruipt en er vervolgens niet meer uit wil. In 'Love Play' krijgt de elektronica meer ruimte en wordt de dromerige lijn uit het eerste nummer verder uitgebreid. Hoewel de muziek episch klinkt, komen de abstracte lyrics niet echt binnen. Na twee sterke, spannende tracks volgen drie minder aantrekkelijke songs. De elektronica speelt een nog prominentere rol en het dromerige aspect is verworden tot een vage en saaie sound.

'Show Me Love' begint spannend, maar wordt veel te langzaam uitgebreid waardoor het gaat vervelen. Dat is jammer, want de laatste minuut van de song is spannend en prikkelend. Helaas haalt School of Seven Bells nog steeds niet het niveau van de eerste twee nummers. Maar het is een goede poging die in het volgende nummer wel tot resultaat leidt. Net als de eerste twee songs is 'Scavenger' een sterke song. Eindelijk wordt er weer om je aandacht gevraagd. Ook op afsluiter 'When You Sing' is deze beschrijving van toepassing. In ruim acht minuten leiden de New Yorkers je op passende wijze naar het einde.

Met Ghostory heeft School of Seven Bells een cd afgeleverd die voor de helft spannend, prikkelend, dromerig en sterk is en voor de andere helft zwak, vaag en saai. Echter, de vier sterke nummers wegen op tegen de mindere songs en maken het ontdekken van dit bandje zeker de moeite waard.